THE FAMILY TRAINING CENTER BY ALTERNANCE MANOEL MONTEIRO
consonances and dissonances between theory and practice
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57874Keywords:
Rural Education, Alternation Pedagogy, Pedagogical practices, Theory and practiceAbstract
This article proposed to analyze the pedagogical practices of the Manoel Monteiro Family Educational Center for Alternation Training within the Pedagogy of Alternation developed at CEFFA, located in the Municipality of Lago do Junco in the State of Maranhão, in order to identify consonances and dissonances between theory and In the course of the debate, it presents the characterization of Alternation Pedagogy, its assumptions and guidelines for the organization of pedagogical work and identifies limits and contradictions of the pedagogical work developed at CEFFA Manoel Monteiro in line with the theoretical proposal of alternation pedagogy. . The research points to a great gap between what is proposed in the theoretical basis of alternation pedagogy and what is being practiced by CEFFA, a situation that has an impact on the precariousness of pedagogical work and on the integration between general and professional training. Keywords: Rural education; Alternation pedagogy; pedagogical practices; theory and practice.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília – DF: Senado, 1988.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CEB No 1, de 3 de abril de 2002. Institui as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo.
CALDART, R. S. et.al. (Orgs). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CAVALCANTI, C. R.; TEIXEIRA, M. F.; SILVA, J. R. S. Gestão Democrática da Educação do Campo. São Luís: Edufma, 2011.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FUSARI, J. C. O. Planejamento do Trabalho Pedagógico: Algumas Indagações e Tentativas de Respostas. Artigo Série Idéias. n. 8. São Paulo: FDE, 1998, p. 44 – 53.
GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 14.ed. São Paulo: Cortez, 2003.
GIMONET, J. C. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAS. São Paulo: Vozes, 2007.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/civil03/constituição. Acesso em: 18 de maio de 2018.
KOLLING, E. J; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas. Vol. 4. Brasília: Articulação Nacional por Uma Educação do Campo. 2002.
KOLLING, E. J; CERIOLI, P R.; CALDART, R. S. Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas. Ed. Universidade de Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo, nº 4. 1999.
KUENZER, A. Z. Pedagogia da Fábrica. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2002.
MÉSZÁROS, E. Educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2005.
MINAYO, M. C. S.; ASSIS, S. G.; SOUZA, E. R. (orgs.). Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO - PPP do CEFFA Manoel Monteiro, Lago do Junco. 2010.
RAMOS, M. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
RIBEIRO, M. Movimento camponês trabalho e educação: liberdade autonomia. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
UNIÃO NACIONAL DAS ESCOLAS FAMÍLIAS AGRÍCOLAS DO BRASIL. Família, alternância e desenvolvimento promoção pessoal e coletiva: Chave para o Desenvolvimento Rural Sustentável. Puerto Iguaçú – Argentina. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.