CURRICULUM AND KNOWLEDGE OF AREA OF VÁZEA AND TERRA FIRMA TERRITORIES IN THE AMAZON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58093

Keywords:

Knowledge Dialogues, curriculum, Amazônia, Rural Education

Abstract

The article is the result of the research project “Dialogues with the knowledge of the territories of waters, lands and forests and the construction of a Rural Education curriculum for the Municipality of Parintins (AM)”. It was developed in rural areas of várzea and terra firma of the Municipality of Parintins, with the objective of investigating the knowledge of the peoples of these territories and their contributions with the construction of a Rural Education curriculum in the municipality of Parintins (AM). The qualitative study was carried out through field research and participatory research, involving 2 (two) lowland communities and 5 (five) terra firma communities. In these communities, there was a dialogue with the research participants: teachers, managers, parents, students, community leaders and members of the Parintinense Education Forum of the Field, Forests and Waters Paulo Freire-FOPINECAF and the Grupo Ambiental Natureza Viva-GRANAV, through semi-structured interviews, observations, conversation circles, photographic record and children's drawings. The process of knowledge production in the lowland and upland territories of the Amazon Parintinense reveals creative and educational strategies born from the socio-territorial dynamics of the Amazon and can be presented as curricular strategies and as resistance practices continuing in the territory with autonomy and dignity, whose dimensions need to be part of not only the school and its Early Childhood and Elementary Education curricula, but also the public policies of the Brazilian state.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Eliane de Oliveira Vasconcelos, Federal University of Amazonas, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pará and Professsa at the Institute of Social Sciences, Education and Animal Science, Federal University of Amazonas.

 

Edilson da Costa Albarado, Federal University of Pará, Brazil.

Master in Society and Culture in the Amazon from the Federal University of Amazonas and a doctoral candidate in Education from the Universidade Fedaeral do Pará.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

ARROYO, Miguel Gonzales. Outros Sujeitos, Outras pedagogias. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

ARROYO, M. G. Os movimentos Sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista, núm. 55, enero-marzo, 2015, pp.47-68. Universidade Federal do Paraná. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1550383551004

BENATTI, José Heder. VÁRZEA E AS POPULAÇÕES TRADICIONAIS: a tentativa de implementar políticas públicas em uma região ecologicamente instável. In: ALVES, Fabio (org.). A função socioambiental do patrimônio da União na Amazônia. Brasília: IPEA, 2016. cap. 1, p.17-29. Disponível em: Acesso em: 12 jan. 2018.

BRASIL. Lei n. 9394/1996. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei n. 11.947/2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de junho de 2009.

BRASIL. Mistério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 01, de 03 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 abr. 2002. Seção 1, p. 32.

BRASIL. Mistério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 jul. 2010. Seção 1, p. 824.

BRASIL. Decreto n. 7.352, de 04 de dezembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 05 nov. 2010. p.1.

CALDART, Roseli Salete. Caminhos para transformação da escola. In: Caldart, Roseli Salete; STEDILE, Miguel Enrique; DAROS, Diana (orgs.). Caminhos para transformação da Escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escola do campo. 1ª. Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

FLEURI, Reinaldo Morais. Reinventando o presente...pois o amanhã se faz na transformação do hoje. Fortaleza: Edições UFC, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Ana Maria Araújo; MEMDONÇA, Erastro Fortes (orgs). Direitos Humanos e Educação Libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. 1. Ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FOPINECAF- Fórum Parintinense de Educação do Campo, das Florestas e das Águas Paulo Freire. X Roda de Conversa. Disponível em: https://forumparintinensedeeducacaodocampo.webnode.com/nossos-projetos/. Acesso em 28 mar. 2019.

HAGE, Salomão Mufarrej. Por uma educação do campo na Amazônia: currículo e diversidade cultural em debate. Disponível em: http://pt.slideshare.net/curriculoemmovimento para/por-uma-educao-do-campo-na-amaznia-currculo-e-diversidade-cultural-em-debatesalomo-hage Acesso em: Maio, 2015.

KRAMER, Sonia. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. In: Revista Educação & Sociedade, amo XVII, nº 60, dezembro. 1997.

MOREIRA, Antonio Flávio (org.). Currículo: políticas e práticas.13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MARTINS, Kézia Siméia Barbosa da Silva. Identidades amazônicas, saberes e currículos das escolas de Ensino Fundamental em Parintins-AM. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2016.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Cartografias Ribeirinhas: Saberes e representações sobre Práticas Sociais Cotidianas de Alfabetizandos Amazônidas. 2ª ed. Belém-Pará: EDUEPA, 2006.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia, Amazônias. 2 Ed. São Paulo: Contexto, 2008.

SACRISTÁN, José Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo: Porto Alegre: Penso, 2013.

SAQUET, Marcos Aurélio. Por uma abordagem territorial. In: SAQUET, M. A; SPOSITO, E. S. (orgs.). Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

SEMED. Dados Gerais Sobre Educação do Campo em Parintins. Parintins, 2019.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. ver. Atual. São Paulo. Cortez, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B.S; MENESES, M.P. Epistemologia do Sul. Coimbra/Portugal: Editora Almedina, 2009.

SOUZA, José Camilo Ramos. de. Os processos educativos no lugar de vida ribeirinho. In: SOUZA, Dayana Viviany Silva de; VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira; HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. (Orgs). Povos Ribeirinhos da Amazônia: educação e pesquisa em diálogo. Curitiba: CRV, 2017.

SOUZA, Maria Antônia de. Educação do Campo: Propostas e práticas pedagógicas do MST. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira; ALBARADO, Edilson da Costa. Identidade cultural ribeirinha e práticas pedagógicas. Jundiaí, SP: PACO Editorial, 2016.

WALSH, Catherine. Gritos, gretas e semeaduras de vida: entreteceres do pedagógico e do colonial. In: SOUZA, S. R. M; SANTOS, L. C. (Orgs.). Entre-linhas: educação, fenomenologia e insurgência popular. Salvador: EDUFBA, 2019. (Entre-linhas, 6).

WITKOSKI, Antônio Carlos. Terra, floresta e água de trabalho: os camponeses amazônicos e as formas de uso de seus recursos naturais. Manaus: EDUA, 2007. (série: Amazonas: terra e o homem).

Published

2021-06-09

How to Cite

VASCONCELOS, M. E. de O.; ALBARADO, E. da C. . CURRICULUM AND KNOWLEDGE OF AREA OF VÁZEA AND TERRA FIRMA TERRITORIES IN THE AMAZON. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–16, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58093. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/58093. Acesso em: 24 nov. 2024.