COMMUNITY PROJECT WITH YOUTH PEASANTS

the construction of a teaching proposal based on reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58095

Keywords:

Thematic research, Paulo Freire, Three pedagogical moments, Meaningful statements, Rural Education

Abstract

This article analyzes the planning process of a community project carried out within the scope of the internship course in Rural Education at the Federal University of Santa Catarina. It is a community project with the title ‘I don’t want to stay here, because there’s nothing in Volta Grande’. This project is part of a long and successive process of investigating reality, brought about by the alternation regime of the aforementioned course. It was planned with the participation of young people and from inspirations in the Freirean perspective, mainly from the ideas of thematic research (FREIRE, 2019), significant speeches (SILVA, 2004) and three pedagogical moments (DELIZOICOV, ANGOTTI, PERNAMBUCO, 2002), that also structure the analysis carried out in this work. Among the results, we highlight some challenges in putting dialogic processes into practice. Challenges such as: listening to young people, allowing a break in silence and the participation of these young people as protagonists of the project and its reality; carry out planning of dialogical interactions; even the awareness that this process is permanent and does not end when the program is momentarily ready.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Stoeberl, Federal University of Santa Catarina

Graduated in Rural Education and Master's student at the Federal University of Santa Catarina.

Elizandro Maurício Brick, Federal University of Santa Catarina

Professor in the Degree Course in Rural Education and in the Graduate Program in Scientific and Technological Education at the Federal University of Santa Catarina.

References

ABRAMOVAY, R. Agricultura familiar e desenvolvimento territorial. Reforma agrária, v. 28, n. 1, p. 2, 1998.

BRASIL. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - Pronera. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file. Acesso em: 11 fev. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 11 fev. 2021.

BRICK, E. M. Realidade e ensino de ciências. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2017. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182727. Acesso em: 11 fev. 2021.

CERNY, R. Z. Gestão Pedagógica na educação a Distância: análise de uma experiência na perspectiva da gestora. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2009.

DA SILVA THIESEN, J.; DE OLIVEIRA, M. A. O lugar do currículo na/da educação do campo no Brasil: aproximações e teorias curriculares. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 45, p. 13-28, 2012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/33. Acesso em: 12 fev. 2021.

DELIZOICOV, D. La educación en ciencias y la perspectiva de Paulo Freire. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, v. 1, n. 2, p. 37-62, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37486. Acesso em: 11 fev. 2021.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. 1991. Tese (Doutorado) - Curso de Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/75757/82794.pdf. Acesso em: 11 fev. 2021.

DELIZOICOV, D. A Educação em ciências e a perspectiva de Paulo Freire. In; PERNAMBUCO, Marta Maria. e PAIVA, Irene Alves de. Práticas Coletivas na Escola. Campinas, SP: Mercado de Letras; Natal, RN : UFRN, 2013.

DIZ Aí Juventude Rural - Identidade. [S. l.: s. n.], 26 maio 2011. 1 vídeo (9 min.). Canal Futura. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AlhqskKjriw. Acesso em: 5 mar. 2021.

FERRARI, D. L. et al. Dilemas e estratégias dos jovens rurais: ficar ou partir? Estudos Sociedade e Agricultura, [s. l.], 2004. Disponível em: https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/251. Acesso em: 15 fev. 2021.

FREIRE, P. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, C. R. Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FURLAN, P. G.; CAMPOS, G. W. de S. Pesquisa-apoio: pesquisa participante e o método paideia de apoio institucional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 885-894, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v18s1/1807-5762-icse-18-1-0885.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

GUTIÉRREZ, J.; DELGADO, J. M. Teoría de la observación. In: DELGADO, J. M.; GUTIÉRREZ, J. (Orgs.) Método y técnicas cualitativas de investigación em ciências sociales. Espanha: Sintesis, 1998. pp. 141-173.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades e Estados: Rio Negrinho. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/sc/rio-negrinho.html. Acesso em: 12 fev. 2021.

KORMANN, J. Volta Grande. Rio Negrinho: Gráfitec Impressos, 2002.

MARTINS, M. R.; FUTEMMA, C. O PROTAGONISMO DOS JOVENS E O TURISMO EM ÁREAS RURAIS. Revista Juventude e Políticas Públicas, [s. l.], v. 1, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistasnj.mdh.gov.br/index.php/snj/article/view/10/Mayara%20Martins. Acesso em: 12 fev. 2021.

MENEZES, Luis Carlos. Crise, Cosmos, Vida Humana. Física para uma Educação Humanista. 1988. Tese de Doutorado. Tese de Livre Docência, IFUSP.

CARLOS DE. Paulo Freire e os físico. In: GADOTTI, Moacir. Paulo Freire uma biobibliografia. 1996: Cortez / Instituto Paulo Freire, 1996. p. 639 - 642. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3078/1/FPF_PTPF_12_069.pdf. Acesso em: 21 fev. 2021.

MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D. A construção de um processo didático-pedagógico dialógico: aspectos epistemológicos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 199-215, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v14n3/1983-2117-epec-14-03-00199.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.

PERNAMBUCO, M. M. C. Educação e escola como movimento. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

PIERSON, Alice Helena Campos; HOSOUME, Yassuko. O cotidiano e a busca de sentido para o ensino de Física. 1997.Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

RIO NEGRINHO. Decreto nº 5.873, de 5 de junho de 1998. Rio Negrinho: Leis Municipais, 1998. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/sc/r/rio-negrinho/decreto/1998/587/5873/decreto-n-5873-1998-dispoe-sobre-a-criacao-do-projeto-de-nucleacao-das-escolas-rurais-do-municipio-e-da-outras-providencias. Acesso em: 10 fev. 2021.

ROSO, C. C.; AULER, D. A participação na construção do currículo: práticas educativas vinculadas ao movimento CTS. Ciênc. educ., Bauru, v. 22, n. 2, p. 371-389, June 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000200371&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2021.

SANTUR. Caminho dos Príncipes. [S. l.], [20--]. Disponível em: http://turismo.sc.gov.br/?destinos=caminhos-dos-principes. Acesso em: 14 fev. 2021.

SAUL, A. M. A construção do currículo na teoria e prática de Paulo Freire. In: APPLE, M. W.; NÓVOA, A. (Org.). Paulo Freire: política e pedagogia. Porto Alegre: Porto Editora, 1998.

SAUL, A. M. Políticas e práticas educativas inspiradas no pensamento de Paulo Freire: pesquisando diferentes contextos. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 14, n. 3, p. 129-142, 2014. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol14iss3articles/saul.pdf. Acesso em: 11 fev. 2021.

SILVA, A. F. G. da. Das falas significativas às práticas contextualizadas: a construção do currículo na perspectiva crítica e popular. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2004.

STOEBERL, F. Contribuições da perspectiva freireana para uma prática de ensino de ciências da natureza na Educação do Campo. TCC (Licenciatura em Educação do Campo) – Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/204124. Acesso em: 11 fev. 2021.

WEGNER, P. Z.; POMPÊO, C. A.; RODRIGUES, R. M. Caracterização dos recursos naturais e uso do solo da Área de Proteção Ambiental da Represa do Alto Rio Preto, Rio Negrinho/SC. Dissertação (Mestrado em Engenharia Ambiental) – Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2000. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/78517. Acesso em: 9 fev. 2021.

Published

2021-06-09

How to Cite

STOEBERL, F. .; MAURÍCIO BRICK, E. COMMUNITY PROJECT WITH YOUTH PEASANTS: the construction of a teaching proposal based on reality. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–19, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58095. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/58095. Acesso em: 24 nov. 2024.