‘VIEWINGHEARINGFEELINGDOINGTHINKING’ WITH CINEMA

educational networks and senses entangled in the atmospheres of heterotopic practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.59947

Keywords:

Educational networks, Movie theaters, Heterotopic practices, Images and Education

Abstract

In this article, we aim to address the interfaces between image creation, cinema and the effects and sensations produced in these meetings. From Alves (2016), we understand the educational networks that form us and form with others, as important flows of ‘knowledge and meanings’. With this, we seek to understand how the images (everyday creations) ‘seenhearddonefeltthought’ provoke affections, memories and narratives that allow us to talk about different existential situations. We chose cinema, the authors' passion, to think together with these creations. According to Deleuze and Guattari (1992), images evoke our senses and allow us to weave ‘conceptual characters’ to continue experimenting and resisting and also as one of the many ways to ‘make people think’ education. We believe that films can involve us in good encounters, consisting of a sharpening device for heterotopic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Rangel dos Reis, Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Professor of Sociology at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia.

Maria Cecilia Castro, Geraldo Reis University College, Brazil.

Master's Degree in Education from the Graduate Program in Education at the State University of Rio de Janeiro and doctoral student in the same program.

Marcelo Machado, State Department of Education of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Formative Processes and Social Inequalities at the State University of Rio de Janeiro, doctoral candidate in Education at the same university, professor of Geography in the private education network and pedagogical coordinator of the state education network in Rio de Janeiro.

References

ALVES, Nilda. A formação com as imagens. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 2, n. Especial, p. 235-252, jun./out. 2016.

ALVES, Nilda. Práticas Pedagógicas em Imagens e Narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019.

ALVES, Nilda et al. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de et al. (Orgs.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CVR, 2019. p. 18-45.

ALVES, Nilda. Possibilidade de “uso” de fotografias nas pesquisas de ‘espaçostempos’ de escolas. Revista Brasileira Educação Geografia, Campinas/SP, v. 3, n. 6, p. 158-176, jul./dez., 2013.

BARBERO, Jesús Martin. Novos regimes de visualidade e descentramentos culturais. In: FILÉ, Valter. (Org.) Batuques, fragmentações e fluxos: zapeando pela linguagem audiovisual escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 83-112.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: EdUFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Currículo e estética da arte de educar. In: CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera (Orgs.). Currículo e estética da arte de educar. Curitiba: CRV, 2020.

CERTEAU, Michel de. Invenção do cotidiano 1 – As artes de fazer. 22. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2014.

CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de Endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FIORAVANTE, Karina Eugenia; FERREIRA, Lohanne Fernanda. Ensino de Geografia e cinema: perspectivas teóricas, metodológicas e temáticas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, UNICAMP, v. 6, n. 12), p. 209-233, jul./dez. 2016. Disponível em: www.revistaedugeo.com.br. Acesso em: 10 jan. 2017.

FOUCAULT, Michel. De espaços outros. Estud. av. [online], v. 27, n. 79, p. 113-122, 2013 [cited 2021-03-15]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40142013000300008. Acesso em: 10 jan. 2017.

GUATTARI, Félix. Linguagem, consciência e sociedade. In: GUATTARI, Félix et al. Saúde loucura, número 2. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1990.

GUERÓN, Rodrigo. Da imagem ao clichê, do clichê à imagem: Deleuze, cinema e pensamentos Rio de Janeiro: NAU Editora, 2011.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Atmosfera, ambiência, Stimmung: sobre um potencial oculto da literatura. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC Rio, 2014.

LEITE, César Donizetti Pereira; CHISTÉ, Bianca Santos; CAMMAROTA, Giovani. Fazer morada na infância: imagens de currículos em devir-criança. In: CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera (Orgs.). Currículo e estética da arte de educar. Curitiba: CRV, 2020.

MACHADO, Arlindo. Fim da televisão? Revista Famecos - mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 86-97, janeiro/abril 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8799/6163. Acesso em: 15/03/2021.

PARENTE, André. A forma cinema: variações e rupturas. In: MACIEL, K. (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contracapa, 2009.

RANCIÈRE, Jaques. À partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34, 2009.

REIS, Leonardo Rangel dos; MENDONÇA, Rosa Helena; JUNIOR, Ivan de Matos e Silva. Adiando o fim do mundo em tempos de pandemia: potências do ‘sentirfazerpensar’ com gestos e histórias. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient, Rio Grande, p. 43-64, jun. 2020. Dossiê temático “Imagens: resistências e criações cotidianas”. E-ISSN 1517-1256. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11185. Acesso em: fev. 2021.

RIZEK, Cibele Saliba. Limites e limiares/Corpo e experiência. ReDObRA, n. 10, 2012. Disponível em: http://www.redobra.ufba.br/?page_id=54. Acesso em: abr. 2015.

SOARES, Maria da Conceição Silva; PAIVA, Vanessa Maria B.; NOLASCO-SILVA, Leonardo. Gênero e sexualidades praticados em currículos dissidentes nos/dos com os cotidianos escolares. Teias, v. 18, n. 51, out./dez. 2017 (Out./Dez.): Micropolítica, democracia e educação.

SOUSA, Raquel. Cinemas no Rio de Janeiro: trajetória e recorte espacial. 2014. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: http://objdig.ufrj.br/16/teses/827589.pdf. Acesso em: 15/03/2021.

Published

2022-01-05

How to Cite

REIS, L. R. dos; CECILIA CASTRO, M. .; MACHADO, M. . ‘VIEWINGHEARINGFEELINGDOINGTHINKING’ WITH CINEMA: educational networks and senses entangled in the atmospheres of heterotopic practices. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–13, 2022. DOI: 10.15687/rec.v14i3.59947. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/59947. Acesso em: 21 dec. 2024.