CURRICULUM CONCEPTIONS AND TECHNOLOGIES

the uses under debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.60306

Keywords:

Curriculum, Technologies, Uses

Abstract

This article aims to pass through the trajectory of the main curriculum concepts, and address how each one was linked to a particular use of technologies. The aim is to problematize the instrumental and uncritical uses of technologies that are practiced in curriculum. In opposition to this proposal, it is argued that both curriculum and technologies can be understood through their cultural dimension, that is, the practice of meaning. Of theoretical nature, this study was developed by establishing conversation networks with Freirean thought and authors from the field of curriculum and philosophy of technology, in an attempt to problematize the main curriculum traditions and the different conceptions and uses of technology. In the end, we propose what we call techno-curricular practices, from a post-structural perspective, which can be understood as a set of curricular practices that make use of technologies, and are involved with the symbolic processes that they manufacture knowledge, meanings, existential territories, desires, and all that, permeated by power relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hugo Souza Garcia Ramos, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Master in Institutional Psychology and PhD student in Education at the Federal University of Espírito Santo.

Alexsandro Rodrigues, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and professor at the same institution.

Geide Rosa Coelho, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais and professor at the Federal University of Espírito Santo.

References

APPLE, Michael. Relacoes de classe e de gênero e modificacoes no processo do trabalho docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 60, p. 3–14, 1987.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. 3. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

FEENBERG, Andrew. What is Philosophy of Technology? In: 2003, Tokyo. Anais [...]. Tokyo: Komaba, 2003.

FEENBERG, Andrew. Teoria Crítica da Tecnologia: um panorama. Tailor-Made BioTechnologies, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 99–117, 2005.

FONSECA, Tania Mara Galli; COSTA, Luiz Artur; KIRST, Patrícia Gomes. Ritornelos para o pesquisar no contexto das tecnologias virtuais do sensível. Informática na educação: teoria e prática, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 38–46, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 41. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

HEINSFELD, Bruna Damiana; PISCHETOLA, Magda. O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 45, p. 1–18, 2019.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 285–296, 2006.

MITCHAM, Carl. Que és la filosofía de la tecnología? 1. ed. Barcelona: Ed. Anthropos, 1989.

PARASKEVA, João Menelau; OLIVEIRA, Lia Raquel. Teoria crítica, currículo e tecnologias educativa. In: PARASKEVA, João M.; OLIVEIRA, Lia R. (org.). Currículo e Tecnologia Educativa - Volume 2. Portugal: Edições Pedago, 2008.

RODRIGUES, Alexsandro. Conversas introdutórias sobre um campo de estudo: o currículo em questão. In: RODRIGUES, Alexsandro (org.). Currículo na formação de professores: diálogos possíveis. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, Secretaria de Ensino a Distância, 2018.

SILVA, Tomas Tadeu Da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SILVA, Tomaz Tadeu Da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SIMON, Roger. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu Da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published

2023-01-25

How to Cite

RAMOS, H. S. G.; RODRIGUES, A.; COELHO, G. R. CURRICULUM CONCEPTIONS AND TECHNOLOGIES: the uses under debate. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–11, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.60306. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/60306. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)