SOCIOLOGICAL THEORIES OF BALL AND BERNSTEIN
analytical ways to understand texts and contexts of curriculum policies
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.61406Keywords:
Policy Cycle Approach, Pedagogical Discourse Theory, Curriculum PoliciesAbstract
In this article, we aim to present an analytical perspective for curricular policies, based on the interconnection between the Sociological Theories of Ball and Bernstein to understand the pedagogical discourse produced in the texts and contexts of these policies. We present in the text the theoretical-epistemological and methodological foundation that can be used to support research in the field of curriculum, which uses the sociological approach, which is built from a qualitative approach. From the bibliographical research carried out, we embroidered sociological concepts that underlie the research, such as State, power, politics and their typologies, as well as analytical perspectives that are presented for its analysis, supported by the sociological theories of Ball and Bernstein, used intercrossed for the analysis of the speeches and contexts of the policies. We consider that sociology is a fertile ground to support research in the field of curriculum and that the interconnection of these theories is a powerful analytical way for curriculum policies.
Downloads
Metrics
References
AITH, Fernando. Políticas públicas de Estado e de governo: instrumentos de consolidação do Estado Democrático de Direito e de promoção e proteção dos direitos humanos. In: BUCCI, Maria Paula Dallari (Org.). Políticas Públicas: reflexões sobre o conceito jurídico. São Paulo: Saraiva, 2006. p. 226-240.
ANDRADE, Aparecida de Moura; SANTANA, Héctor Valverde. Avaliação de políticas públicas versus avaliação de impacto legislativo: uma visão dicotômica de um fenômeno singular. Rev. Bras. Polít. Públicas, Brasília, v. 7, nº 3, 2017, p. 781-798.
ARENDT, Hanna. A promessa da Política. 5. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2013.
ARRETCHE, Marta. Uma contribuição para fazermos avaliações menos ingênuas. In: BARREIRA, Maria Cecília, CARVALHO, Maria do Carmo. Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas sociais. São Paulo: IEE/PUC SP, 2001. Disponível em: https://marialuizalevi.files.wordpress.com/2015/05/arretche_2002-menos-ingenuidade.pdf. Acesso em: 04 out. 2021.
BALL, Stephen J.; BOWE, Richard. Subject departments and the implementation of National Curriculum Policy: an overview of the issues. Curriculum Studies, v.24, n.2, p.97-115, 1992.
BALL, Stephen J. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, p. 99-116, dez.2001. Disponível em: https://gestaoeducacaoespecial.ufes.br/sites/gestaoeducacaoespecial.ufes.br/files/field/anexo/ball.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.
BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. (Orgs). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BALL, S. Educação global S.A: Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: EDUEPG, 2014.
BALL, Stephen. J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2016.
BERNSTEIN, Basil. Poder, educación y consciencia: sociologia de la transmisión cultural. Santiago, Chile: CIDE, 1988.
BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classes, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
BERNSTEIN, Basil. Pedagogía, control simbólico e identidad: teoría, investigacíon y crítica.La Coruña: Fundación Paideia; Madrid: Ediciones Morata, 1998.
BERNSTEIN, B. Vertical and horizontal discourse: an essay. British Journal of Sociology of Education, v. 20, n. 2, p.157-173, jun. 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1080/01425699995380. Acesso em: 05 out. 2021.
BOURDIEU, Pierre. Sobre o Estado. São Paulo: Editora Cia das Letras, 2014.
CÓSSIO, Maria de Fátima; SCHERER, Susana Schneid. Governança e Redes Políticas Educacionais: um estudo sobre o Estado do Rio Grande Do Sul – RS. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 21, n.3, p. 137-149, Setembro/Dezembro 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/45417/pdf. Acesso em: 04 out. 2021.
CÓSSIO, Maria de Fátima. A nova gestão pública: alguns impactos nas políticas educacionais e na formação de professores. Educação (Porto Alegre), v. 41, n. 1, p. 66-73, jan.-abr. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29528/16848. Acesso em: 4 out. 2021.
DE SOUSA SANTOS, Boaventura. Descolonizar la Universidad: el desafio de la justicia cognitiva global. Ciudad Autonoma de Buenos Aires: CLACSO, 2021.
DOMINGOS, Ana Maria et al. A Teoria de Basil Bernstein em Sociologia da Educação. Lisboa: Fundação Gulbekian, 1986.
DURKHEIM, Émile. Lições de Sociologia. São Paulo; Martins Fontes: 2002.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LIMA, Iana Gomes de; GANDIN, Luís Armando. Ciclo de Políticas: focando o contexto da prática na análise de políticas educacionais. Anais: 35ª Reunião Anual da Anped. GT05 - Estado e Política Educacional. 20121. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt05-1943_int.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. (Orgs). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
MAINARDES, Jefferson. A Abordagem do Ciclo De Políticas e suas contribuições para a análise da trajetória de políticas educacionais. ATOS DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO – PPGE/ME FURB. ISSN 1809– 0354 v. 1, nº 2, p. 94-105, maio/ago. 2006. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/34/10. 11 out. 2021.
MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas. v. 30, n. 106, p. 303-318, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/KCJrrfcWgxsnhp8ZVN4R4Jt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 out. 2021.
MAINARDES, Jefferson. STREMEL, Silvana. A Teoria de Basil Bernstein e algumas de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. Revista Teias, v. 11, n. 22, p. 31-54, maio/agosto 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24114/17092. Acesso em: 02 out. 2021.
MAINARDES, Jefferson; FERREIRA,Márcia dos Santos; TELLO, César. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teóricos-metodológicos. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. (Orgs). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais. v. 12, n. 16. Agosto de 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/59217/36164. Acesso em: 11 out. 2021.
MARX, Karl. A ideologia alemã . 9º ed. São Paulo: Hucitec, 1993.
MELLO, Elena Maria Billig. A Política de valorização e de profissionalização dos professores da Educação Básica do Estado do Rio Grande do Sul (1995 - 2006): convergências e divergências. Porto Alegre, 2010.
MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. A teoria de Basil Bernstein: alguns aspectos fundamentais. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 2, n. 2, p. 115-130, jul./dez. 2007.Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/26634878_A_teoria_de_Basil_Bernstein_alguns_aspectos_fundamentais. Acesso em: 02 out. 2021.
MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana; FERREIRA, Sílvia. O currículo nas suas dimensões estrutural e interacional: perspetiva de Basil Bernstein. Práxis educativa, vol. 14, núm. 2, pp. 405-431, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331481064_O_curriculo_nas_suas_dimensoes_estrutural_e_interacional_Perspetiva_de_Basil_Bernstein. Acesso em: 02 out. 2021.
MULLER, Pierre; SUREL, Ives. Análise das políticas públicas . Pelotas, RS: Educat, 2002.
OLIVEIRA, Ana de; LOPES, Alice Casimiro. A abordagem do ciclo de políticas: uma leitura pela teoria do discurso. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel. Pelotas. pp: 19 - 41, janeiro/abril 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/1541/1448. Acesso em: 10 out. 2021.
PASSONE, Eric Ferdinando Kanai. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa v.43 n.149 p.596-613. maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/gSRwDbvYTQ9v3mLvDHQd3NM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 out. 2021.
RUA, Maria das Graças. Avaliação de políticas, programas e projetos: notas introdutórias. Mimeo: 2003. Disponível em: https://jacksondetoni.files.wordpress.com/2014/05/texto-apoio-05-_-grac3a7as-rua.pdf. Acesso em: 04 out. 2021.
RUA, Maria das Graças. Análise de políticas públicas: conceitos básicos. 2009. Disponível em: https://www.univali.br/pos/mestrado/mestrado-em-gestao-de-politicas-publicas/processo-seletivo/SiteAssets/Paginas/default/RUA.pdf. Acesso em: 03 0ut. 2021.
RUA, Maria das Graças. Políticas públicas. 3 ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC; Brasília: CAPES: UAB, 2014. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/145407/1/PNAP%20-%20Modulo%20Basico%20-%20GPM%20-%20Politicas%20Publicas.pdf. Acesso em: 03 0ut. 2021.
RUA, Maria das Graças; ROMANINI, Roberta. Para aprender políticas públicas. Brasília: IGEPP, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/23579926/IGEPP_Rua_livro_para_aprender_politicas_publicas. Acesso em: 03 out. 2021.
SANDER, Benno. Administração da Educação no Brasil: genealogia do conhecimento. Brasília: Liber Livro, 2007.
SAUL, Ana Maria. Currículo. p. 129-130. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
SAVIANI, Demerval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. In: MALACHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José. (Orgs.). A Pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas: Editora Autores Associados, 2020.
SHIROMA, Eneida Oto. Redes, experts e a internacionalização de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 5, e2014425, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425. Acesso em 04 out. 2021.
SILVA, Tomas Tadeu da. Documento de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SILVA, Preciosa; MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. O currículo de ciências no 1.º ciclo do ensino básico:estudo de (des)continuidades na mensagem pedagógica. Revista Portuguesa de Educação,Braga, v. 26, n. 1, p.179-217, jan./jun. 2013a. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rpe.3258. Acesso em: 05 out. 2021.
SOUZA, Maurício de. Apontamentos teórico-metodológicos: contribuições de Stephen J. Ball para as pesquisas de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 3, p. 1-22, 2018. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13446. Acesso em: 11 out. 2021.
VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Inovações e Projeto Político-Pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Caderno Cedes, v. 23, n. 61, p. 267-281, Campinas: dezembro, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/cH67BM9yWB8tPfXjVz6cKSH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 set. 2021.
WEBER, Marx. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. V.2, Brasília:
UnB, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.