THE CURRICULUM UNDER THE DECOLONIAL LENS
multiple perspectives for Brazilian high school
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.62895Keywords:
Currículo, Decolonialidade, Novas EpistemologiasAbstract
The discussion about human formation is a fundamental theme today, thinking about the paths that are possible and that reflect the choices of society and teachers. Colonization occurred in the past in geographic, political, and economic terms, but it still occurs today, even in other processes, such as epistemological, ontological, and psychological colonization. This colonization turns into coloniality that can be found even in school curricula. In this article, we propose, based on the discussion with the literature and with our pedagogical practice, to reflect on the possibility that curricula have a decolonial lens. We approach the disciplines of Physical Education, Biology, and Physics, in order to contribute to the establishment of reflection so that we can advance in the processes of decolonization of knowledge, proposing new perspectives and perspectives that favor an emancipatory education.
Downloads
Metrics
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
ABDI, A. A. Decolonizing Philosophies of Education. Rotterdam: Sense Publishers, 2011.
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BALZANO, O. N. et al. Uma proposta “outra” para o ensino do futebol na educação física. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v.12, n.50, p.614-623, jan/dez, 2020. Disponível em: http://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA11_ID10455_13082019115010.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021
BENEDICT, R. Padrões de Cultura. Tradução de Ricardo A Rosenbusch. Petrópolis: Vozes, 2013.
BOAS, F. Antropologia Cultural. Tradução de Celso Castro. Rio de Janeiro: Zahar, 6 ed 2004.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 01 out 2021.
FERNANDES, Isabel Marília Borges, Pires, Delmina Maria e Delgado-Iglesias, Jaime Perspetiva Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA) nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais do 6º ano de escolaridade. Ciência & Educação (Bauru) [online], v.24, n.4, p.875-890, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040005. Acesso em: 17 ago. 2021.
GALEANO, E. As veias abertas da América Latina. São Paulo: L&PM, 2020.
GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
GROSFOGUEL, Ramon. Para decolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula. (Orgs.) Epistesmologias do Sul. Coimbra. Edições Almedina 2009.
HOBSBAWM, E. Viva la revolución: a era das utopias na América Latina. Org. Leslie Bethell. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
JAEGER, W. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: E.P.U/EDUSP, 1987.
LOPES. A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2011
LOSURDO, D. Colonialismo e luta anti-colonial: desafios da revolução no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2020.
MACEDO, F. C. Ministério do esporte e ministério da educação: esporte, educação física, currículo e discursos hegemônicos. In: Educação e Justiça Social, 34ª reunião anual da associação nacional de pós-graduação e pesquisa em educação, Natal/RN, 2011. Anais da 34ª Reunião Anual da ANPED. 2011. Disponível em http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT12/GT12-573%20int.pdf. Acesso em 02 out. 2021.
MIGNOLO, W. Desobediências epistêmicas: a opção descolonial e o significado de identidade política. Caderno de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n.34, p.287-324, 2008.
MIGNOLO, W.; WALSH, C. On decoloniality: concepts, analytics and praxis. Durham: Duke University Press, 2018.
MOMETTI, C. Epistemic colonization in the Brazilian scientific curriculum. International Journal of Studies in Education and Science (IJSES), v.3, n.1, p.32-53, 2022.
MUNSBERG, J. A. S.; SILVA, G. F. Interculturalidade na perspectiva da descolonialidade: possibilidades via educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v 13, n.1, p.140-154, 2018.
NEIRA, M. G. A cultura corporal popular como conteúdo do currículo multicultural da Educação Física. Pensar a Prática, v.11, n.1, p.81-89, jan/jul, 2008.
NEIRA, M. G; NUNES, M. L. F. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.33, n.3, p.671-685, jul/set, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/txfFFxXgpdwTV8WnDM4Ssht/?format=pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.
NOGUEIRA, O.; MUNSBERG, J. A. S.; SILVA, G. F. O pensamento decolonial como alternativa ao “racismo às avessas” no futebol. Revista de Investigación y Pedagogía Praxis & Saber, v.11, n.27, 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v11n27/2216-0159-prasa-11-27-e304.pdf. Acesso em 17 ago. 2021
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora Unicamp, 5th ed, 2014.
PEREIRA, A. S. M.; GOMES, D. P. Epistemologia sul-corpórea: por uma pedagogia decolonial em educação física. Revista Cocar, Edição Especial, Belém, n.4, p.93-117, jul/dez, 2017. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1550. Acesso em: 20 ago.2021.
QUIJANO, A. A Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos Rumos, n.37, p.4-28, 2002. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/veiculos_de_comunicacao/NOR/NOR0237/NOR0237_02.PDF. Acesso em: 18 ago. 2021
QUIJANO, A. Colonialidad e Modernidad/Racionalidad. Revista Perú Indigena, v.13, n.29, p.11-20, 1992.
QUIJANO, A. Ensayos en torno a la colonialidad del poder. Buenos Aires: Ediciones del Signo, First ed, 2019.
RODRIGUES, Victor Augusto Bianchetti; VON LINSINGEN, Irlan; CASSIANI, Suzani. Formação cidadã na educação científica e tecnológica: olhares críticos e decoloniais para as abordagens CTS. Educação e Fronteiras, Dourados, v.9, n.25, p.71-91, abr.2019. ISSN 2237-258X. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/11012/5528. Acesso em: 11 ago. 2021.
ROSÁRIO, L. F. R.; DARIDO, S. C. Os conteúdos escolares das disciplinas de história e ciências e suas relações com a organização curricular da educação física na escola. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.26, n.4, p.691-704, out/dez, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/52891/56821. Acesso em: 17 ago. 2021.
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra (Portugal), n. 78, p. 3-46, out. 2007.
SÃO PAULO. Currículo Paulista da Educação Infantil e Ensino Fundamental. São Paulo: Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, 2019. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2019/09/curriculo-paulista-26-07.pdf. Acesso em: 01 out 2021.
SÃO PAULO. Currículo Paulista do Ensino Médio. São Paulo: Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, 2020. Disponível em https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/. Acesso em: 15 ago 2021
SILVA, G. F. DA. Cultura(s), currículo, diversidade: por uma proposição intercultural. Contrapontos, Itajaí –SC, v. 6, n. 1, p. 137-148, jan./abr., 2006.
SILVEIRA, S. R. Aquisição de Habilidades Motoras na Educação Física Escolar: um estudo das dicas de aprendizagem como conteúdo de ensino. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/39/39132/tde-16082010-104821/publico/Sergio_Silveira.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.
SOUSA, J. A DISCIPLINA DE BIOLOGIA NO CURRÍCULO OFICIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO. Investigações em Ensino de Ciências. 24. 325. 10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p325 2019
SOUZA, B. V. S. O Currículo da Educação Física Escolar: perspectivas curriculares para uma educação decolonial. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/bitstream/handle/unirio/11203/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20PPGEdu%20-%20BIANCA%20VIANA%20SANTOS%20SOUZA.pdf?sequence=1. Acesso em 27 jul.2021.
SOUZA, C. A.; COSTA, T. B.; EHRENBERG, M. C. Educação Física Decolonial: análise, desafios e perspectivas em Paulo Freire e Frantz Fanon. Educação, Santa Maria, v.46, n.1, e112/ 1-27, jan/dez, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.