AN EXPERIENCE OF CURRICULUM

traces of a body-archive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.63008

Keywords:

Curriculum, Archive, Teacher education, Body

Abstract

In this essay, we present an aesthetic experiment based on the curricular proposal for teacher education carried out at the Universitat de Lleida, with a discussion about curriculum and what we have named as body-archive. The curriculum is not only taken as a document repository, but also as what is lived, felt, practiced in it, and which is archived in the body, producing certain modes of subjectivation. For this, we have approached the curricular discussions of authors such as Corazza and Tadeu (2003), among others, the notion of archive by Foucault (2008) and the idea of body-archive by Lepecki (2015) and Artières (1998). Faced with Lleida's experience, we ask the following: what curricular practices do we archive in our body? What modes of subjectivation do such curricular practices produce in us? Finally, we believe that curricular experiences, crossed by aesthetic experimentation, are able to archive other ways of existing in the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Alberto Romana Díaz, University of Vale do Taquari, Brazil

Master in Teaching at the University of Vale do Taquari and PhD candidate in Teaching at the same institution.

Angélica Vier Munhoz, University of Vale do Taquari, Brazil.

Doctora en Educación por la Universidad Federal de Rio Grande do Sul y Profesora de la Universidad de Vale do Taquari.

Glòria Jové Monclús, Universitat de Lleida, Spain.

PhD in Educational Sciences from the Autonomous University of Barcelona and professor at the Universitat Lleida.

References

AQUINO, Julio Groppa. Diálogos em delay: especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico. Educação e Pesquisa, 2017, 43(2):311-326.

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Estudos históricos. Trad. Dora Rocha. São Paulo: UNESP, 1998, n. 21. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pesquisa/cultgen/arquivar_a_propria_vida.pdf. Acesso em: 08 jul. 2019.

CORAZZA, Sandra Mara.; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

DÍAZ, José Alberto Romana; MUNHOZ, Angélica Vier. Mediação e práticas de tradução-transcriação em museus. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 4, n. 1, p. 87-96, jan./jun.2018.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia e a história. In: FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1979, p. 15 -37.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: Curso no Collège de France (1975/1976). Tradução Maria Ermantina Galvão, São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Tradução Raquel Ramalhete. 23.ed. Petrópolis, Vozes, 2001a.

FOUCAULT, Michel. Sécurité, territoire, population. Paris: Gallimard, 2004.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo, Martins Fontes, 2008.

GALLO, Silvio. A orquídea e a vespa: transversalidade e currículo rizomático. In: PEREIRA, Maria Zuleide;

REV. ESPAÇO DO CURRÍCULO (ONLINE), JOÃO PESSOA, V.XX, N.X, P. XX-XX, MÊS/MÊS. ANO.14

REV. ESPAÇO DO CURRÍCULO (ONLINE), JOÃO PESSOA, V.XX, N.X, P. XX-XX, MÊS/MÊS. ANO.14

REV. ESPAÇO DO CURRÍCULO (ONLINE), JOÃO PESSOA, V.XX, N.X, P. XX-XX, MÊS/MÊS. ANO.14

GONSALVES, Elisa Pereira.; CARVALHO, Maria Eulina. Currículo e contemporaneidade: questões emergentes. São Paulo: Alínea, 2011, p. 37 -50.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Tradução Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão.Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

GUATTARI, Félix.; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do Desejo. Petrópolis: Vozes, 1999.

JOVÉ MONCLÚS, Glória; FERRERO OLIVA, Mireia; SELFA SASTRE, Moisés. A la derriba: una propuesta de enseñanza y aprendizaje a través del arte contemporáneo. ASRI: Arte y sociedad, Revista de investigación, Málaga, España, n. 12, 2017, p. 1-18 Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6401758>. Acesso em: 08 jul. 2019.

JOVÉ MONCLÚS, Glória. Maestras contemporáneas. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2017

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. n.19, 2002, p. 20-28.

LEPECKI, André. Le corps comme archive. Volonté de réinterpréter et survivances de la danse. In: BÉNICHOU, A. (éd). Recréer/scripter: mémoires et transmissions des oeuvres performatives et chorégraphiques contemporaines. Le presses du réel, Dijon, 2015. p. 33-70.

LOPONTE, Luciana Grupelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência Revista Brasileira de Educação. v. 22 n. 69 abr.-jun. 2017, p. 429 – 452.

MUNHOZ, Angélica Vier; Hattge, Morgana Domênica. Research as a Curriculum Movement: Teacher Protagonism as a Pathway to Learning. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 2015, v. 174, p. 1777-1781.

MUNHOZ, Angélica Vier; AQUINO, Julio Groppa. Entre o corpo e o arquivo: aproximações à ideia de gesto docente. Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, 2020, p. 40-58.

Published

2022-10-15

How to Cite

DÍAZ, J. A. R.; MUNHOZ, A. V. .; MONCLÚS, G. J. AN EXPERIENCE OF CURRICULUM : traces of a body-archive. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–14, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.63008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/63008. Acesso em: 15 may. 2024.