continuum curricular e estratégias educacionais no município de Pelotas - RS

curricular continuum and educational strategies in the city of Pelotas - RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64642

Keywords:

Continuum Curriculum, gubernamentalidad neoliberal, pandemia

Abstract

This article aims to discuss the post-pandemic educational scenario in the municipality of Pelotas, a city in the interior of Rio Grande do Sul. The discussions held are based on the assumption that a neoliberal governmentality works in our society that homogenizes students based on a set of curricular skills and also based on meritocratic notions that would favor a culture of school failure. Through Resolution CME/Pel n. 03/2021, defined by the Municipal Department of Education, it is possible to think about the implementation of a curriculum continuum and other educational strategies that go beyond student failure. Such discussions bring significant learning to schools and teachers, and can be transposed beyond the exceptional context of the years 2020, 2021 and 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Gabriela da Silva Vieira, Federal University of Pelotas, Brazil.

Master and PhD student in Education at the Federal University of Pelotas and Professor of History at the Municipality of Pelotas.

Nilcelio Sacramento de Sousa , Municipal Secretary of Education in the Municipality of Mairi, Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Fluminense Federal University and Effective Professor of the Municipal Education Network of Mairi/BA.

Suelen Borges Loth Correa, Federal University of Pelotas, Brazil.

Master's student in Education at the Federal University of Pelotas and Professor at the Pelotas Municipal Network.

References

BRASIL. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020 de 28 de abril de 2020. Brasília, 2020.

BRASIL. Parecer CNE/CP Nº: 6/2021 de 6 de julho de 2021. Brasília, 2021.

CNN BRASIL. Meio milhão de mortes por Covid carrega marca da desigualdade do Brasil. 19 de junho de 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/meio-milhao-de-mortes-por-covid-carre

ga-marca-da-desigualdade-do-brasil/. Acesso em: 20 de setembro de 2022.

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? Reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

FOUCAULT, Michel. O Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GALLO, Sílvio. O pequeno cidadão: sobre a condução da infância em uma governamentalidade democrática. In: RESENDE, Haroldo. (Org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 329-343.

GALLO, Sílvio. Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil, Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 63, p. 1497-1523, set./dez. 2017b.

HILÁRIO, Rosangela Aparecida; RIBEIRO, Igor Veloso; CAETANO, Marcio. Baile de máscara não é para preto de favela: necropolítica, pandemia, [narco] neopentecostalismo e resistência, Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão (SE), v. 6, n. 17 | Jun. Dez./2020 | p. 47-62

PELOTAS. Decreto nº6249/2020 de 17 de março de 2020. Pelotas, RS, 2020.

PELOTAS. Decreto nº 6.252/2020 de 20 de março de 2020. Pelotas, RS, 2020.

PELOTAS. Decreto nº 6.267/2020 de 22 de abril de 2020. Pelotas, RS, 2020.

PELOTAS. Decreto nº 6.464/2021 de 8 de setembro de 2021. Pelotas, RS, 2021.

PELOTAS. Resolução CME/Pel nº3/2021 de 24 de novembro de 2021. Pelotas, 2021.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PELOTAS. Aulas nas escolas municipais permanecerão no ensino híbrido. 1 de outubro de 2021a. Disponível em: https://www.pelotas.com.br/noticia/aulas-nas-escolas-municipais

-permanecerao-no-ensino-hibrido. Acesso em: 20 de setembro de 2022.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PELOTAS. Desafios do ensino híbrido são discutidos em seminário virtual. 6 de julho de 2021b. Disponível em: https://www.pelotas.com.br/noticia/desafios-do-ensino-hibrido-sao

-discutidos-em-seminario-virtual. Acesso em: 20 de setembro de 2022.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 56.171 de 29 de outubro de 2021. Porto Alegre, RS, 2021.

UNISINOS. O número de mortos por COVID-19 é quatro vezes maior em países mais pobres. 7 de março de 2022. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/616646-o-numero-de-mortes-por-covid-1

-e-quatro-vezes-maior-nos-paises-pobres. Acesso em: 20 de setembro de 2022.

VIEIRA; Ana Gabriela da Silva; MELGAR JÚNIOR, Eduardo Garralaga; CAETANO, Marcio. “O que me dói é ver as crianças nas caçambas”: criações docentes e desigualdades em tempos de Covid-19. Momentos – Diálogos em educação, v. 30, n. 02, p. 133-153, maio/ago., 2021.

YOUNG, Michael. Teoria do currículo: o que é e por que é importante, Cadernos de Pesquisa v.44 n.151 p.190-202 jan./mar. 2014

Published

2022-12-15

How to Cite

VIEIRA, A. G. da S. .; SOUSA , N. S. de .; CORREA, S. B. L. . continuum curricular e estratégias educacionais no município de Pelotas - RS: curricular continuum and educational strategies in the city of Pelotas - RS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–11, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64642. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/64642. Acesso em: 16 jul. 2024.