REMOTE TEACHING IN PANDEMICS, CURRICULAR PRACTICES AND DAILY SCHOOL ROUTINE – FROM THE CLASSROOM TO THE “DOMESTIC ROOM”

recontextualization, creations and inventiveness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64683

Keywords:

Curricular Practices, Remote Teaching, Teaching work

Abstract

In this text, we present some notes produced in the context of a bibliographic and analytical research, of exploratory nature, which is underway seeking to map the publications in the period between 2020 and 2022, dealing with remote teaching in the pandemic and post-pandemic, with its implications for teaching practices, curriculum and teaching work. To do so, we used articles, journals, surveys, and headlines available on the Internet, in order to identify, deepen, and explain, from a survey of data and their analysis, how the investigated literature informs about the theme in question.  The theoretical support for this study is anchored in Ball (2000), Lopes (2005, 2008), Canclini (2011), Oliveira (2020a; 2020b), Nóvoa (2020) among others.   Preliminary analyses indicate that the curricular practices in the pandemic period resulted from a recontextualization by hybridism (BALL, 2000), whose arrangements and re-significations assumed different didactic-pedagogical strategies, with enormous richness of configurations with the use of digital technologies for remote teaching. Despite the difficulties and challenges faced by teachers, and also the precariousness of the teaching work, the diversity of curricular practices, resulting from individual and collective creativity that emerged in this period, created pedagogical alternatives to guarantee the learning of millions of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tania Granja, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the same institution.

Flávia de Oliveira Barreto, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Sociology from the Federal University of Rio de Janeiro and Professor at the State University of Rio de Janeiro.

References

BALL, Stephen J. Cidadania Global, consumo e política educacional. In: SILVA, Luiz Heron da (org). A escola cidadã no contexto da globalização. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. p.121-137.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução Heloisa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa; Tradução da Introdução Genese de Andrade. 4. ed. 5ª. reimpresão. São Paulo: Edusp, 2011. Introdução à Edição de 2001. p. XVIII - XLIII

CARNEIRO, Maria Keila de Araújo; NASCIMENTO, Francisco Cartegiano de Araújo. O currículo e os desafios da escola básica no contexto da pandemia. In: VII Semana Internacional de Pedagogia 2020. Anais [...] Maceió: p. 1-6, 2021. Disponível em: https://doity.com.br/media/doity/submissoes/artigo-e7ec05b0dba4ab364b02503b6f0fab1caa3334c7-segundo_arquivo.pdf. Acesso em: 31 ago. 2022.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da.; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 04 ago. 2022.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação. Belo Horizonte, v.13, n.1, p. 8 – 16, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23749. Acesso em: 13 ago. 2022.

GLOBO - G1. Professora ensina matemática nos azulejos da cozinha e mostra que a Educação é sempre possível. Norte Fluminense. 14 set. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/rj/norte-fluminense/noticia/2020/09/14/professora-do-rj-inova-ao-usar-azulejos-da-cozinha-como-quadro-para-ensinar-matematica.ghtml. Acesso em: 06 set. 2022.

GOODSON, Ivor F. A construção social do currículo. Lisboa: EDUCA, 1997.

GRANJA, Tania de Assis S.; ALBUQUERQUE, Luiza T. de.; FONSECA, Pâmela da C. Práticas Pedagógicas e Trabalho Docente: uma reflexão sobre o ensino remoto. Interletras, Dourados-MS, v.10, n.35, abril/outubro, p.1-19, 2022. Disponível em: https://www.unigran.br/dourados/interletras/conteudo/artigos/21.pdf?v=35. Acesso em: 16 out. 2022.

LIMA, Michelle Castro; AZEVEDO, Sabrina David de; NASCIMENTO, Ana Lúcia Ribeiro do. Currículo e práticas docentes durante a pandemia de 2020. Revista Itinerários Reflections. Goiás, v.16, N.1, p.1-20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/65753. Acesso em: 13 jun. 2021.

LOPES, Alice C. Política de Currículo: recontextualização e hibridismo. Currículo sem Fronteiras, v.5, n.2, p.50-64, jul/dez, 2005. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss2articles/lopes.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

LOPES, Alice C. A recontextualização por hibridismo. In: LOPES, Alice C. Políticas de Integração Curricular. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2008. p.27-32.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de; MATTOS, José Roberto Linhares de. de. Práticas docentes inovadoras: caminhando na incerteza momentânea entre o status quo e a ousadia. Revista Teias. Rio de Janeiro, v. 22, n.65, abr.-jun. 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/55752/37819. Acesso em: 12 out. 2022.

NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo. Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v.7, n.3, p.8-12, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/9. Acesso em: 13 set. 2022.

OLIVEIRA, Dalila Andrade (Coord.). Trabalho Docente em tempos de pandemia. Gestrado/UFMG, Belo Horizonte, 2020a. Relatório Técnico. Disponível em: http://abet-trabalho.org.br/wp-content/uploads/2020/07/cnte_relatorio_da_pesquisa_covid_gestrado_v02.pdf. Acesso em: 26 set. 2022.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP. São Paulo, SP, n. 127, p. 27-40, 2020b. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/180037/166654. Acesso em: 26 set. 2022.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; JUNIOR, Edmilson Antonio Pereira. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola. Brasília, DF, v.14, n.30, p.719-735. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1212/pdf. Acesso em: 03 de ago. 2022.

SACRISTÁN, José G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução Ernani F. da F. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000. p. 13-95.

SILVA, Luciene. Currículo em tempos de pandemia: como continuar a aprendizagem? Revista Pedagogia em ação. Belo Horizonte, v.13, n.1, p. 122-131, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23758. Acesso em: 21 set. 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2002.

SOUZA, Adriana da Silva et al. Precarização do Trabalho Docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Revista Ensino em Perspectivas. Fortaleza, Ceará, v.2, n.2, p.1-23, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4975/4231. Acesso em: 04 set. 2022.

TURA, Maria de Lourdes R. A Recontextualização por Hibridismo na Prática Pedagógica na Disciplina de Ciências. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, pp.133-148, Jul/Dez 2009. Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2009/vol9/no2/8.pdf. Acesso em: 02 out. 2022.

Published

2022-12-15

How to Cite

GRANJA, T.; BARRETO, F. de O. . REMOTE TEACHING IN PANDEMICS, CURRICULAR PRACTICES AND DAILY SCHOOL ROUTINE – FROM THE CLASSROOM TO THE “DOMESTIC ROOM”: recontextualization, creations and inventiveness. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–9, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64683. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/64683. Acesso em: 18 nov. 2024.