THE HIDDEN CURRICULUM IN SCIENCE TEACHING AREA

analysis of the National Curriculum Commom Core using Freire's critical pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.65191

Keywords:

Hidden curriculum, Freirean critical curriculum, Science teaching, BNCC

Abstract

Michael Apple's theoretical formulations about the hidden curriculum conceived as an ideological instrument of social reproduction were used as a subsidy for the analysis of the area of ​​Natural Sciences present in the National Curriculum Common Core (BNCC). For this analysis, a document analysis guided by a qualitative research method was used in order to evaluate the possibilities of the presence of the hidden curriculum in BNCC’s propositions for Science Teaching and to understand if such hidden curricular practices are committed to the maintenance of the political and sociocultural system. Paulo Freire's pedagogical and epistemological contributions were used to reflect on the possibilities of overcoming the hidden curriculum in the teaching of Natural Sciences, using as parameters three analytical categories: transforming praxis, dialogue and concrete reality. By this analysis was evaluate the role of the BNCC in the reproduction and perpetuation of a decontextualized and instrumental science teaching, contributing to a curriculum aligned with a hegemonic education and adaptable to sociocultural and economic inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bianca Rita Bimbatti, Federal University of Sao Carlos, Brazil.

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of São Carlos and Master's student at the same institution.

Rafael Borba de Castro, Federal University of Sao Carlos, Brazil.

Degree in Biological Sciences from the Federal University of São Carlos, Master's degree from the same institution and Professor of Basic Education I of the State of São Paulo.

Antonio Fernando Gouvêa da Silva, Federal University of Sao Carlos, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and Professor at the Federal University of São Carlos.

References

ANDRADE, Érina Ribeiro; BOTELHO, Geina Severino. Uma análise da escola brasileira atual à luz da teoria de Louis Althusser. In: VIII FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, 2016.

APPLE, Michael. Repensando ideologia e currículo. In: MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002. Cap. 2. p. 39-57.

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. 288 p.

ARAÚJO, Viviane Patricia Colloca. O conceito de currículo oculto e a formação docente. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 3, n. 6, 2019.

BOURDIEU, Pierre. What makes a social class? On the theoretical and practical existence of groups. Berkeley Journal of Sociology, n. 32, p. 1-49, 1987.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (Terceira versão). Brasília, DF, 2018.

BRITTO, Néli Suzana Quadros. A Biologia e a história da disciplina ensino de ciências nos currículos do curso de pedagogia da UFSC (1960-1990). 2010. 266 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

CACHAPUZ, António; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Da educação em Ciência às orientações para o Ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 3, n. 10, p. 363-381, 2004.

CHASSOT, Attico. Ensino de Ciências no começo da segunda metade do século da tecnologia. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (org.). Currículo de Ciências em Debate. Campinas: Papirus, 2016. p. 13-44.

COSTA, Glauciaglivian Erbs da. Aonde se esconde o currículo oculto?: dispositivos e rituais que silenciam vozes no currículo escolar. 2009. 128 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Mestrado Acadêmico em Educação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2009.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2018. 285 p.

FRACALANZA, Hilario; AMARAL, Ivan Amorosino; GOUVEIA, Mariley Simões Floria. Ensino de Ciências no primeiro grau. Atual, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. 1ª ed. Paz e Terra, 1974.

FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa participante. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. Brasiliense, 1981. p. 35.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Ação cultural pela liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro. 14° ed. Paz e Terra, 2011.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da Ufrgs, 2009. 120 p.

KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones Unad, Bogotá, v. 14, n. 2, p. 55-73, dez. 2015.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986. 99p.

MARTINS, Marcos Francisco. Pesquisa em Educação e Transformações Sociais. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 1, n. 2, p. 173-192, 30 ago. 2016​. http://dx.doi.org/10.24280/ape.v1i2.89.

MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002. Cap. 1. p. 7-38.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Uma trama conceitual centrada no currículo inspirada na Pedagogia do Oprimido. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1142-1174, 18 dez. 2018. Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP).

SAUL, Ana; SILVA, Antônio Fernando. O legado de Paulo Freire para as políticas de currículo e para a formação de educadores, no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 90, n. 224, 2009.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. As reflexões curriculares de Paulo Freire. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 6, p. 81-92, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. 156 p.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2023-05-03

How to Cite

BIMBATTI, B. R.; CASTRO, R. B. de .; SILVA, A. F. G. da. THE HIDDEN CURRICULUM IN SCIENCE TEACHING AREA: analysis of the National Curriculum Commom Core using Freire’s critical pedagogy. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.65191. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/65191. Acesso em: 18 nov. 2024.