THINKING ABOUT THE DISCIPLINARY CODE

possibilities for recomposing the curricular mosaic of school subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.65426

Keywords:

Disciplinary Code, Curriculum, School subjects

Abstract

This work analyzes the foundations of the formation of the Disciplinary Code category. In the first part, the formation of the Disciplinary Code category carried out by Cuesta Fernández is examined from the works of Ivor Goodson (1991), André Chervel (1990) and Ulf Lundgren (1992). In the second part, we analyze the dissertations and theses using the systematic review methodology to carry out an analytical reading of the research that will use the Disciplinary Code category in their research, whether in the discipline of History or in other disciplines. For this, a bibliographical research and a comparative and analytical study of the survey were carried out on the data platform that composes the collection of the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). As a result, the elucidative potential exercised by the Disciplinary Code was verified in the face of the appropriations of two Brazilian researchers of aspects of the category in their investigations. However, it is verified that the adequate undertaking of the Disciplinary Code requires the understanding of the subtle intersubjective and dialectical plot between the two subjects in the schools in contrast to the political, social and economic desires of society over time. Finally, it is verified that the appropriation of the Disciplinary Code confers the indispensability of constituting an analytical temporal arc that builds a synotic picture of the reality of educational practices.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sandra Regina Ferreira de Oliveira, State University of Londrina, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the State University of Londrina.

Luciana de Aquino, Municipal Secretary of Education of Ourinhos, São Paulo, Brazil.

PhD in Education from the State University of Londrina and Professor in the Municipal Education Network of Ourinhos, São Paulo, Brazil.

References

ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Trad. Cesar Augusto R. de Almeida, Antônio Abranches e Helena Franco Martins. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

ALVES, Raquel da Silva. Formas de contar a História: ensino de História na escola primária cearense nas décadas de 1920/30. Orientadora: Meize Regina de Lucena Lucas. 2015. 283 f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Ceará – UFC, Ceará, 2015.

BITENCOURT, Paulo Raphael Siqueira. A pergunta que ensina: um livro didático de História do Brasil para os exames de admissão (1954-1971). Orientadora: Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro. 2015. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, 2015.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares. Teoria & Educação, Porto Alegre: Pannonica, n. 2, p. 177-229, 1990.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Retificada em 18 ago. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm. Acesso em: 18 nov. 2022.

CUESTA FERNÁNDEZ, Raimundo. Sociogénesis de una disciplina escolar: la historia. Edición original en Pomares-Corredor, Barcelona, 2009. Disponível em: http://www.nebraskaria.es/wp-content/uploads/2016/09/Sociog%C3%A9nesis...-.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.

CUESTA FERNÁNDEZ, Raimundo. El código disciplinar de la historia escolar em España: algunas ideas para la explicación de la sociogénesis de una materia de enseñanza. Encounters on Education, v. 3, p. 27-41, 2002. Disponível em: https://ojs.library.queensu.ca/index.php/encounters/article/view/1721. Acesso em: 18 nov. 2022.

CUESTA FERNÁNDEZ, Raimundo. El código disciplinar de la Historia. Tradiciones,discursos y prácticas sociales de la educación histórica en España (siglos XVIII-XX). 1997. 714 f. Orientador: José María Hernández Díaz Tese (Doutorado em História) Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca – USAL, Salamanca - Espanha, 1997. Disponível em: http://www.nebraskaria.es/wp-content/uploads/2016/08/Tesis-de-R.-Cuesta.pdf Acesso em: nov. 2022.

ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

GÖEDERT, Rosicler Terezinha. A cultura jovem e as suas relações com a educação física escolar. Orientadora: Maria Auxiliadora Schmidt. 2005. 156 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, 2005.

GOODSON. Ivor F. La construcción social del currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la historia del currículum. Revista de Educación, n. 295, p. 7-57, 1991.

GEVAERD, Rosi Terezinha Ferrarini. História do Paraná: a construção do código disciplinar e a formação de uma identidade paranaense. Orientadora: Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt. 2003. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, 2003.

LUNDGREN, Ulf Paul. Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Ed. Morata, 1992.

MENDES, Naldemir Maria. A Filosofia no Ensino Fundamental na perspectiva das pesquisas discentes. Orientador: Geraldo Balduíno Horn. 2006. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, 2006.

MORENO, Jean Carlos. Quem somos nós? Apropriações e Representações Sobre a(s) Identidade(s) Brasileira(s) em Livros Didáticos de História (1971, 2011). Orientador: Milton Carlos Costa. 2013. 380 f. Tese (Doutorado em História). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista – UNESP, Assis, 2013.

ROCHA, Elisabete. A Filosofia como disciplina escolar: perspectivas e caminhos de sua curricularização na rede municipal de ensino de Curitiba. Orientador: Geraldo Balduino Horn. 2010. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, 2010.

SAGATIO, Sandra Guimarães. A constituição da disciplina Prática Pedagógica B na formação de pedagogos e professores nas séries iniciais do ensino fundamental na Universidade Federal do Paraná (1980-2010). Orientadora: Leilah Santiago Bufrem. 2014. 276 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, 2014.

SENRA, Luciana Xavier; LOURENÇO, Lélio Moura. A importância da revisão sistemática na pesquisa científica. In: BAPTISTA, Makilim Nunes; CAMPOS, Dinael Corrêa de. Metodologias de Pesquisa em Ciências: análises quantitativa e qualitativa. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

URBAN, Ana Claudia. Didática da História: percursos de um código disciplinar no Brasil e na Espanha. Orientadora: Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt. 2009. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, 2009.

Published

2023-06-06

How to Cite

OLIVEIRA, S. R. F. de; AQUINO, L. de. THINKING ABOUT THE DISCIPLINARY CODE: possibilities for recomposing the curricular mosaic of school subjects . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–18, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.65426. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/65426. Acesso em: 24 nov. 2024.