The CONCEPT OF CHILDHOOD IN THE THREE VERSIONS OF THE BNCC FOR CHILD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.65793

Keywords:

Curriculum, Concept of Childhood, Child Education

Abstract

This paper presents the results of our analysis on the conception of childhood that guided the curriculum prescribed for early childhood education in each of the three versions of the National Curricular Common Base (BNCC). The study was developed in the Master's course linked to the Postgraduate Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Educação Básica, of the Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica/UFPA. A documentary research, which focused on the BNCC versions, made public in 2015, 2016 and 2017. The results reveal that there is no explicit announcement of the conception of childhood that guides their curricular prescriptions, however, the analysis of the documents allows us to show that the conception of the child as a historical subject and subject of rights is present in them. It is inferred that the conception of childhood that considers the child as the protagonist remained in the three versions of the document that prescribes the national curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Iracema dos Santos Teles, Federal University of Pará, Brazil.

Specialist in Psychopedagogy with Qualification in Special Education at Faculdade Montenegro, Master's student at the Federal University of Pará and Pedagogical Technique at the Municipal Department of Education of Portel.

Genylton Odilon Rego da Rocha, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Geography from the University of São Paulo and Professor at the Federal University of Pará.

References

ABRAMOWICZ, A.; OLIVEIRA, F. A Sociologia da Infância no Brasil: uma área em construção. Educação (UFSM), v. 35, n.1, p. 39-52, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1602. Acesso: 15/10/2021.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. -2. ed.-[Reimpr.]. - Rio de Janeiro: LCT, 2019. 196 p.

BARBOSA, I.G.; SILVEIRA, T.A.T.M.; SOARES, M.A. A BNCC da Educação Infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 77-90, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso: 05/05/2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Presses Universitaires de France, 1977. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro Capa de Alceu Saldanha Coutinho, edições 70, Lisboa. Livraria Martins Fontes, São Paulo, 1979.

BRANCO, E. P; BRANCO, A.B.G.; IWASSE, L.F.A.; ZANATTA, S. C. BNCC: a quem interessa o Ensino de competências e habilidades? Revista Debates em Educação: Maceió, v. 11, n. 25, p. 155-157, Set./Dez. 2019. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/viewFile/7505/pdf. Acesso em 06/06/2021.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 1º versão. 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/BNCC-APRESENTACAO.pdf. Acesso em: 28 de dez. 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2º versão. Abril de 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/pdf. Acesso em: 08 de Agos. 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e Cultura. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 18 de set 2019.

FARIA, V. L.B de; SALLES, F. R. T. de. Currículo na Educação Infantil: diálogos com os demais elementos da proposta pedagógica. 3 ed. São Paulo: Scipione, 2012. Coleção Percursos.

HERMIDA, J. F.; CONDE, S. F. Criança, infância e educação na perspectiva da classe trabalhadora. In: LOMBARDI, J. C.; COLARES, M. L. I. S.; ORSO, P. J. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora, 1ª Ed. Eletrônica. Uberlândia/Minas Gerais. Navegando Publicações. 2021, pp. 155-178.

KRIPKA, R.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. L. Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. Revista de investigaciones UNAD. Vol.14. N. 2. Julho-Dezembro de 2015. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252/248. Acesso em 25/04/2020.

LAZARETTI, L. M.; ARRAIS, L. F. L. O que cabe no currículo da Educação Infantil? Um convite à reflexão. Educ. Anal., Londrina, Vol.3 N. 2, p. 27 – 43, Julho-Dezembro de 2018. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/download/33682/25300. Acesso em 28/04/2021.

OLIVEIRA, Z. M. R. de. O Currículo na Educação Infantil: o que propõem as novas diretrizes nacionais? ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010. Disponível: http://portal.mec.gov.br/pet/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/16110-i-seminario-nacional-do-curriculo-em-movimento. Acesso: 22/08/2021.

OLIVEIRA, Z. M. R. Educação Infantil. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2020.

SACRISTÁN, J. G. O currículo uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOUZA, M. C. B. R. A concepção de criança para o enfoque histórico-cultural. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências). Universidade Estadual Paulista. Marília. 2007. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/Educacao/Dissertacoes/souza_mcbr_dr_mar.pdf. Acesso em: 12/03/2022.

Published

2023-06-07

How to Cite

TELES, I. dos S.; ROCHA, G. O. R. da. The CONCEPT OF CHILDHOOD IN THE THREE VERSIONS OF THE BNCC FOR CHILD EDUCATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–9, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.65793. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/65793. Acesso em: 24 nov. 2024.