CURRICULUM AND DIFFERENCE

reflections from the current Brazilian reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66134

Keywords:

Curriculum, Difference, Discourse

Abstract

This article aims to launch a reflection on the curriculum from a post-structural perspective that understands social reality as always politically disputed. In this sense, we present, even if briefly, some concerns that emerge from the most recent disputes in Brazil around education and the curriculum and we argue, above all, based on other recent works, as a curriculum policy that values the difference of the another, instead of wanting to simply annihilate it, is certainly the more concrete possibility of establishing more livable spaces in education for more and more people.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

George Souza de Melo, Federal University of Pernambuco, Brazil.

Master and PhD student in Education at the Federal University of Pernambuco.

Melanie Laura Mariano da Penha Silva, Court of Auditors of the State of Pernambuco, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco and Pedagogical Advisor at the Court of Auditors of the State of Pernambuco.

Thais Priscila de Souza Torres, Federal University of Pernambuco, Brazil.

Master and doctoral student in education at the Federal University of Pernambuco.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BENEVIDES, Bruna. (org). Dossiê assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2021. Brasília: Distrito Drag, ANTRA, 2022.

BIROLI, Flávia; VAGGIONE, Juan Marco; MACHADO, Maria das Dores. Gênero, neoconservadorismo e democracia: disputas e retrocessos na América Latina. São Paulo: Boitempo, 2020.

BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo. São Paulo: Editora Politeia, 2019.

BURITY, Joanildo. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel de.; RODRIGUES, Léo Peixoto. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

BURITY, Joanildo. TEORIA DO DISCURSO E EDUCAÇÃO: reconstruindo o vínculo entre cultura e política. Revista Teias v. 11, n. 22, p. 07-29, maio/agosto. 2010.

BUTLER, Judith. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

CARRARA, Sérgio. MORALIDADES, RACIONALIDADES E POLÍTICAS SEXUAIS NO BRASIL CONTEMPORÂNEO. MANA. 21(2): 323-345, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-93132015v21n2p323. Acesso em: 20. fev. 2023

GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Explicação crítica em Ciências Sociais: a abordagem das lógicas. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa (org.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Editora UFPE, 2018.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Ideologia de gênero”: a gênese de uma categoria política reacionário – ou: a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. (org.). Debates contemporâneos sobre a Educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017. p. 25-52.

LACLAU, Ernesto; MOUFEE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, maio/ago. 2006

SILVA, Melanie L. M. da Penha. INFÂNCIAS TRANS: A EMERGÊNCIA DE UMA NARRATIVA SOCIAL EM (CON)TEXTOS MIDIÁTICOS E SUAS INTER-RELAÇÕES COM A EDUCAÇÃO. 2018. 140f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

MELO, George Souza. Performances dissidentes no currículo: narrativas, diferença e construção de subjetividades. 2020. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

MISKOLCI, R. Pânicos morais e controle social – reflexões sobre o casamento gay. Cadernos Pagu, [S. l.], n. 28, p. 101–128, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8644798. Acesso em: 05 mar. 2023.

RANNIERY, Thiago. Manifesto Beyoncé no currículo: a força da música e o brilho erótico do corpo que dança. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (org.). Pesquisas sobre currículo, gênero e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018. p. 199-218.

TORRES, Thaís Priscila de Souza. “Em papel carbono e barbante” : currículo, normatividade e agência a partir de experiências escolares de jovens lésbicas. 2018. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018

VATTIMO, Gianni. Adeus à verdade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

Published

2023-04-22

How to Cite

MELO, G. S. de .; PENHA SILVA, M. L. M. da; TORRES, T. P. de S. . CURRICULUM AND DIFFERENCE: reflections from the current Brazilian reality. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–10, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.66134. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/66134. Acesso em: 19 may. 2024.