HIDDEN CURRICULUM

aspects of educational experience not declared in the official and formal curriculum of the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.66446

Keywords:

Education, Sociology, Educational Policies, School Curricula

Abstract

This article focuses on the concept of the Hidden Curriculum, based on Critical Theory and the Sociology of the Curriculum. This analysis is fundamental to the task of understanding the curriculum's mission in producing personalities. However, by attributing the center of this process to those experiences and objectives that are not explicit, the concept also contributes to absolving the formal curriculum of its responsibility in the formation of social subjects. It is therefore necessary to examine the minutiae of cultural and social reproduction, which is evident in the combination of one and the other (formal and hidden curriculum). The discussion is based on the works Documentos de Identidade: uma introdução às teorias curriculares, by Tomaz Tadeu da Silva (2016) and Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução by Antônio Flávio Barbosa Moreira and Tomaz Tadeu da Silva (2001). The aim was to contribute to an understanding of curriculum organization and its links with broad economic and social formations, with the aim of understanding the role of schools in selecting, preserving, transmitting and distributing culture, governed by ideological norms and values.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafael Garcia Campos, Pontifical Catholic University of São Paulo, Brazil.

Master's degree in Collective Health from São Paulo State University and is a PhD student in Education at the Pontifical Catholic University of São Paulo.

Carlos Antonio Giovinazzo Junior, Pontifical Catholic University of São Paulo, Brazil

PhD in Education: History, Politics, Society from the Pontifical Catholic University of São Paulo and professor at the same university.

References

APPLE, Michael Whitman. Conhecimento oficial - a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

APPLE, Michael; KING, Nancy. Que enseñan las escuelas? In.: GIMENO SACRISTÁN, José; PÉREZ GOMEZ, Angel. La enseñanza: su teoria y su práctica. Madrid: Akal, 1989, pp. 37-53

BRASIL. Ministério da Educação. A etapa do Ensino Médio. In: BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, [2018]. p. 472-473. Disponibilidade em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 02 mar. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponibilidade em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 01 mar. 2022.

CAMPOS, Rafael Garcia, SARAIVA, Mateus. O Projeto de Ensino Médio à Luz de Paulo Freire: a política como restrição da diversidade e da inclusão. Cenas Educacionais, 5, e13068, 2022. Recuperado de https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/13068

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

GANDIN, Luis Armando; LIMA, Iana Gomes de. (2016). A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais. Educação e Pesquisa, 42(3), 651-664. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201609143447. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201609143447

KENNET, John. The sociology of Pierre Bourdieu, Educational Review 25, pp. 237- 249, June 1978. DOI: https://doi.org/10.1080/0013191730250308

KLIEBARD, Herbert Martin. Structure of the disciplines as an educational slogan.Teachers College Record, v .66, n. 7, p. 598-603, 1974. DOI: https://doi.org/10.1177/016146816506600706

LIMA, Licinio. A “escola” como categoria na pesquisa em educação. In.: BONIN, Clarice et. al. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: políticas e tecnologias. Porto Alegre: Editora da PUCRS, p. 331-328, 2008.

LIMA, Telma Cristiane Sasso; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál, Florianópolis, v. 10, ed. esp, p. 37-45, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004

MATLOCK, Jann. Masquerading women, pathologized men: cross-dressing, fetishism. and the theory of perversion. 1882- 1935. In Emily Apter e William Pietz (orgs.). Fetishism os cultural discoune. Ithaca: Cornell University Press, 1993, p.31-61.

MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial - O homem unidimensional. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: Antônio F. B. e Tomaz T. da Silva (orgs.) Currículo, Sociedade e Cultura. São Paulo: Cortez, 1999: p.7-37.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. (orgs.) Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2001.

PIETZ, William. The problem of the fetish, Illa. Res, n. 16, 1988, p. 105-1 23. DOI: https://doi.org/10.1086/RESv16n1ms20166805

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed; Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016: p. 11-27.

SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica. 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, conhecimento e Democracia. Cadernos de Pesquisas, n. 73, 1990, p. 59-66.

TAYLOR, Frederick Winslow. Princípios de administração científica. São Paulo: Atlas, 1970.

Published

2024-03-13

How to Cite

CAMPOS, R. G.; GIOVINAZZO JUNIOR, C. A. . HIDDEN CURRICULUM: aspects of educational experience not declared in the official and formal curriculum of the school. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e66446, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.66446. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/66446. Acesso em: 16 may. 2024.