FROM DENOUNCEMENT TO ANNOUNCEMENT

movement towards an Ethical-Critical planning inspired by Freirean Thematic Investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67283

Keywords:

Ethical critical education, Freirean Thematic Investigation, Science Teaching, Significant speeches

Abstract

From an ethical-critical perspective (DUSSEL, 2012), it is believed that, by recognizing themselves as “victims” of the current system, people can establish ways of freeing themselves from the injustices they face. This idea is inspired by the practice of Freire (2019), defender of a humanizing education, for which he created a theoretical-methodological process called Thematic Investigation. This work proposes to engage with the process of humanization of the community of Vidal Ramos, an agricultural city in the interior of Santa Catarina, in order to transform the situations of injustice present there (although many are not easily recognized by the community), from a didactic plan inspired by ethical-critical education and Thematic Investigation. The planning was carried out in meetings in the format of a workshop, with the Prosa group, which includes a person with ties to the community, who carried out analysis of significant speeches, identified the contradictions, the generating theme and the counter-theme, as well as a study movement critical view of the situation with the identification of required knowledge. Finally, a dialogic-problematizing planning movement was also carried out in different curricular areas, addressing the contradictions discussed. From the development of such activities, it was possible to perceive the feasibility of the ethical-critical perspective in a movement of curricular praxis that starts from listening to the community, from the questioning of the dehumanizing limits identified in this listening and from the movement of identification of the knowledge demanded by the critical analysis of these situations. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduarda Boing Pinheiro, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Master in Scientific and Technological Education from the Federal University of Santa Catarina and Professor in the State of Santa Catarina.

Elizandro Maurício Brick, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Scientific and Technological Education from the Federal University of Santa Catarina and Professor at the Federal University of Santa Catarina.

References

ALENTEJANO, Paulo. A centralidade da questão fundiária no cenário agrário brasileiro do século XXI. IV Seminário Nacional das Licenciaturas em Educação do Campo. Belém, 2014. 49 slides, color. Disponível em: http://media.wix.com/ugd/b39f9a_d1aa5c776b9945c6b022fc80b74743ef.pdf. Acesso em: 14 jan. 2023.

ALVES, Anaí H. B.; SILVA, Antônio F. G. Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a Seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Naturais. Alexandria, vol. 8, n. 1, p. 181-207, maio 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n1p181/29305. Acesso em: 16 maio 2022.

ANGOTTI, José A. Solução alternativa para a formação de professores de ciências. 1982. Dissertação (Mestrado em Educação) – USP. São Paulo.

BRANDÃO, Carlos. R.; BORGES, Maristela C. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, vol. 6, p. 51-62, 2007.

BRICK, Elizandro M. Realidade e ensino de Ciências. Florianópolis. 2017. 399 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação.

DELIZOICOV, Demétrio. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal. 1982. Dissertação (Mestrado em Educação). IFUSP/FEUSP – USP. São Paulo.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. 1991. 219f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José A.; PERNAMBUCO, Marta M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

DEMARTINI, Gabriel R.; SILVA, Antonio F. G. da. Abordagem Temática Freireana no Ensino de Ciências e Biologia: Reflexões a partir da Práxis Autêntica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. 1-30, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/33743/28250. Acesso em: 04 out. 2021.

DUSSEL, Enrique. Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. 4. ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

FLECK, Ludwik. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico. 1. ed. Belo Horizonte: FABREFACTUM, 2010.

FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos R. (Org). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense: 1999.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREITAS, Luiz Carlos. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.

HALMENSCHLAGER, Karine R. Abordagem de temas em Ciências da Natureza no ensino médio: implicações na prática e na formação docente. Florianópolis, 2014, 373f. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Agropecuário: Agricultura familiar Primeiros Resultados. 2006. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/50/agro_2006_agricultura_familiar.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Vidal Ramos. IBGE, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/vidal-ramos/panorama. Acesso em: 11 jun. 2021.

KUNESKI, Ana. C.; GAIA, Marília. C. de M. Agricultura familiar em Vidal Ramos (Santa Catarina): condições e perspectivas. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, Málaga, Espanha, 2020. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/09/agricultura-familiar.pdf. Acesso em: 9 jun. 2021.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORENO, Glaucia de S. Formação Permanente de Educadores do Campo numa Perspectiva Ético-Crítica. Florianópolis. 2022. 204 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina.

PERNAMBUCO, Marta M. C. Projeto ensino de ciências a partir de problemas da comunidade: uma experiência no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, Brasília: CAPES/MEC/SPEC, 1983.

PERNAMBUCO, Marta M. C. A. Educação e escola como movimento - do ensino de ciências a transformação da escola pública. 1994. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

PINHEIRO, Eduarda B. Práticas educativas ético-críticas: desafios à mobilização de conhecimentos na transformação da realidade injusta. 2023. 242 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

PINHEIRO, Eduarda B; et al. Relatório de Projeto de Extensão: Oficina de Estudo Ético-Crítico da Realidade de Vidal Ramos – SC. Prosa, UFSC, 2022.

SILVA, Antonio F. G. A construção do currículo na perspectiva popular crítica das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 485 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

SILVA, Antonio F. G. A busca do tema gerador na práxis da educação popular. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007.

SOLINO, Ana P.; et al. O Tema Gerador na Formação de Pedagogas do Alto Sertão Alagoano: da Escuta Sensível ao Planejamento de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, jan./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/33324. Acesso em: 08 jul. 2023.

STOEBERL, Fernanda; BRICK, Elizandro M. Projeto Comunitário com Jovens Camponeses: a construção de uma proposta de ensino a partir da realidade. Revista Espaço do Currículo. João Pessoa, vol. 14, n. 2, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/58095/33642. Acesso em: 18 nov. 2021.

VALLA, Victor V. Procurando compreender a fala das classes populares. In: VALLA, V. V. Saúde e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

VIDAL RAMOS (Município). Votorantim Cimentos presenteia a cidade de Vidal Ramos com a construção de um anfiteatro. Vidal Ramos, 2009, atualizado em 2014. Disponível em: https://prefeituravidalramos.com.br/noticias/index/ver/codMapaItem/20222/codNoticia/19781. Acesso em: 9 jun. 2021.

Published

2023-08-31

How to Cite

PINHEIRO, E. B. .; BRICK, E. M. FROM DENOUNCEMENT TO ANNOUNCEMENT: movement towards an Ethical-Critical planning inspired by Freirean Thematic Investigation. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–24, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67283. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/67283. Acesso em: 17 jul. 2024.