CURRICULAR CREATIONS

a possibility of weaving re-existences in everyday school life

Authors

Keywords:

Curricula, Narrative research, Everyday school life

Abstract

This article aims to provide reflections on everyday curricula productions/creations as formative elements for different subjects in and of school.  To do so, it suggests that curricula, as a field of contention, should be geared towards dreaming and creating more loving, democratic, and diverse worlds and existences moving away from the perspective of a single story. The investigation is anchored in narrative research in/of/with everyday school life as an epistemic, political, methodological choice, as a way of not squandering the experiences and knowledge woven by the thinking practitioners of the school. The work focuses on the sharing of individual and collective stories with the objective of (re)valuing the experiences of the subjects in the development of emancipatory curricular possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica Teixeira, Municipal Department of Education of the City of Rio de Janeiro, Brazil.

Graduated in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro, professor of Basic Education and Deputy Director of a Child Development Space at the City of Rio de Janeiro.

Márcia Reis, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Language Studies from PUC-Rio. Basic education English teacher in the private school system.

Graça Reis, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro. Professor at the Federal University of Rio de Janeiro.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Chimamanda Adichie: o perigo de uma única história. [S. l.: s. n.], 2009. 1 vídeo (19 min). Publicado pelo canal TED. Disponível em: https://youtu.be/D9Ihs241zeg?si=Z_R0NCIZ8fpYTl8d. Acesso em: 28 out. 2023.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Purple hibiscus. Harper Collins: Dublin, 2017.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre rede de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 13-27

ALVES, Nilda. Redes educativas ‘dentrofora’ das escolas, exemplificadas pela formação de professores. In: SANTOS, Lucíola; DALBEN, Ângela; LEAL, Júlio Diniz Leiva (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: currículo, ensino de Educação Física, ensino de Geografia, ensino de História, escola, família e comunidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 49-66.

ALVES, Nilda. Os romances das aulas. Movimento-revista de educação, Niterói, n. 2, [sem paginação], 18 dez. 2013.

ANDRADE, Nívea; ALVES, Nilda Guimarães; CALDAS, Alessandra. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos - após muitas conversas acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; PEIXOTO, Leonardo Pereira; SUSSEKIND, Maria Luiza (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-45.

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2022.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (org). Pesquisa narrativa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. p. 65-81.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n98/a05v2898.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Petrópolis: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GARCIA, Alexandra. Afetos. In: REIS, Graça; OLIVEIRA, Inês Barbosa de; BARONI, Patrícia (org.). Dicionário de pesquisa narrativa. Rio de janeiro: Ayvu, 2022. p. 41-49.

GUAJAJARA, Sonia. Educação indígena: esperança de cura para tempos de enfermidade. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2021.

GUEDES, Adriana; RIBEIRO, Tiago (org.). Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.

NGUYEN, Viet. The refugees. Portugal: Elsinore, 2018.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. Alternativas curriculares e cotidiano escolar. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Cultura, linguagem e subjetividade no ensinar e no aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 183-190.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alli, 2016.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, Leonardo; SUSSEKIND, Maria Luiza (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso de vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathis (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Tradução de Maria Nóvoa. Natal: EDUFRN, 2014. p. 91-109.

REIS, Graça Regina Franco da Silva. Por uma outra epistemologia de formação: conversas sobre um projeto de formação de professoras no município de Queimados. 2014. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

REIS, Graça Regina Franco da Silva. Narrativa de experiência prática como possibilidade de justiça cognitiva. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 4, p. 1332-1357, out./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29607. Acesso em: 22 ago. 2024.

REIS, Graça. Singularsocial. In: REIS, Graça; OLIVEIRA, Inês Barbosa de; BARONI, Patrícia (org.). Dicionário de pesquisa narrativa. Rio de janeiro: Ayvu, 2022.

REIS, Graça Regina Franco da Silva. A pesquisa narrativa como possibilidade de expansão do presente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 48, p. 1-16, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236123291vs01.

REIS, Graça Regina Franco da Silva; EMILIÃO, Soymara; FERREIRA, Erica da Silva Teixeira. Formação de professores como espaço dialógico de construção de saberes que se fazem na palavra, no trabalho e na ação-reflexão. Horizontes, Itatiba, v. 41, n. 1, p. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1572.

RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

Published

2024-08-26

How to Cite

TEIXEIRA, E.; REIS, M.; REIS, G. CURRICULAR CREATIONS: a possibility of weaving re-existences in everyday school life. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68450, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/68450. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Continuous demand