CURRICULUM AND EVALUATION IN CARIOCA EARLY CHILDHOOD EDUCACTION:

performativity and teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.69607

Keywords:

evaluation of Early Childhood Education, evaluation in Early Childhood Education, performativity, Basic Education Evaluation System

Abstract

This article aims to present ongoing research data conduced in the Municipal Public Education Network of Rio de Janeiro, based on an online questionnaire filled out by professionals working in Early Childhood Education, with authors from the evaluation and curriculum fields as theoretical and analytical framework. Through the questionnaire’s responses, it is evident the noteworthy influence thar curricular documents such as the National Common Curricular Base and the Carioca Curriculum have on planning and teaching practices. This leads us to assume that there is an urgent need to discuss the nature of pedagogical work in Early Childhood Education, to avoid the logic of preparing children for Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Virgínia Louzada, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the Fluminense Federal University. Professor at the State University of Rio de Janeiro.

Roberta Teixeira, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the State University of Rio de Janeiro. Professor at the State Network of Rio de Janeiro and Pedagogue at the Municipal Network of Niterói.

Cristiane Amancio, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the State University of Rio de Janeiro. Professor at the Municipal Network of Rio de Janeiro.

References

ABRAMOWICZ, Anete; CRUZ, Ana Cristina J.; MORUZZI, Andrea Braga. Alguns apontamentos: a quem interessa a Base Nacional Comum Curricular para a educação infantil? Debates em Educação. Maceió, v. 8, nº 16, p. I-VI, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p46

BALL, Stephen John. Cidadania global, consumo e política educacional. In: SILVA, Luiz Heron. (org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. p. 121-137

BALL, Stephen John. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BALL, Stephen John. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002

BALL, Stephen John. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, maio/ago. 2010.

BALL, Stephen John. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, jan. 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/26465008_Reformar_escolasreformar_professores_e_os_terrores_da_performatividade. Acesso em: 2 mar. 2024.

BALL, Stephen John. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, v.6, n. 2, p. 10-32, jul./dez. 2006. Disponível: https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2006/vol6/no2/2.pdf. Acesso em: 5 mar. 2024.

BALL, Stephen John; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BARBOSA, Ivone. Garcia.; SILVEIRA, Telma Aparecida; SOARES, Marcos. Antônio. A BNCC da Educação Infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 77–90, jan./maio 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.979

BONDIOLI, Anna.; SAVIO, Donatella. Elaborar indicadores de qualidade educativa das instituições de educação infantil: uma pesquisa compartilhada entre Itália e Brasil. In: SOUZA, Gizele de; MORO, Catarina; COUTINHO, Angela Scalabrin. Formação da rede em educação infantil: avaliação de contexto. Curitiba: Appris, 2015, p. 21-49

BOWE, Richard.; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 3 jul. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.

BRASIL. Lei 13.005, de 35 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 3 jul. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 5 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 366, de 29 de abril de 2019. Estabelece as diretrizes para a realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) no ano de 2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 29 abr. 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2019/legislacao/portaria_n366_29042019.pdf. Acesso em: 5 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 458, de 05 de maio de 2020. Institui normas complementares necessárias ao cumprimento da Política Nacional de Avaliação da Educação Básica. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 05 mai. 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2020/legislacao/portaria_n458_05052020.pdf. Acesso em: 5 mar. 2024.

CAMPOS, Maria Ignez Ferreira. O PROINFANTIL no município do Rio de Janeiro: concepções de criança nos Projetos de estudos. 2014. 179f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

ESTEBAN, Maria Teresa; LOUZADA, Virgínia; FERNANDES, Ana Cristina Corrêa. Processos avaliativos e docência na Educação Infantil. Educar em Revista, Curitiba, v.27, e78253, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949. Acesso em: 12 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.78253

FRANGELLA, Rita de Cassia Prazeres. Política Curricular para Infância: uma análise a partir da criação dos Espaços de Desenvolvimento Infantil (EDIS) no município do Rio de Janeiro. In: ALMEIDA, Maria Isabel et. al. (org.). Políticas Educacionais e impactos na escola e na sala de aula. 1ed. Araraquara: Junqueira e Marin, 2012. p. 14-27

FRANGELLA, Rita de Cássia; CAMÕES, Maria Clara; DRUMMOND, Rosalva de Cássia. Produções curriculares e educação infantil – apostas ou garantias? EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 59, p. e13657, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n59.13657. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13657. Acesso em: 4 mar. 2024.

FREITAS, Luiz Carlos de et. al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas Curriculares: Continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: 2004, n. 26, p.108-126. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bjF9YRPZJWWyGJFF9xsZprC/. Acesso em: 2 mar. 2024.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, [S. l.], v. 21, n. 45, p. 445–466, 2015. DOI: 10.26512/lc.v21i45.4581. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4581. Acesso em: 4 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4581

LOUZADA, Virgínia Cecília da Rocha. A Educação Infantil e a BNCC: o contexto das avaliações externas em larga escala. Revista Linguagem, Educação e Sociedade – LES, v. 27, n. 53, p. 118-141, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2971. Acesso em: 12 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2971

LOUZADA, Virgínia. A Educação Infantil, o SAEB e o contexto gerado pela Covid-19. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 26, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949. Acesso em: 12 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33949

LOUZADA, Virgínia. A Educação Infantil no contexto das avaliações externas em larga escala. Curitiba: Appris, 2017.

NEVES, Vanessa Ferraz Almeida. Avaliação na educação infantil: algumas reflexões. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 35., 2012, Porto de Galinhas. Anais eletrônicos. Disponível em: http: //35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT)&%20Trabalhos/GT07_1452_int.pdf. Acesso em: 3 abr. 2012.

PORTELINHA, Ângela Maria Silveira et. al. A educação infantil no contexto das discussões da Base Nacional Comum Curricular. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 30–43, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i20.16632. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/16632. Acesso em: 4 mar. 2024.

RIO DE JANEIRO. Plano estratégico da prefeitura do Rio de Janeiro para 2009-2012. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://www.riocomovamos.org.br/arq/planejamento_estrategico.pdf. Acesso em: 2 set. 2012.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Administração. Edital SMA n° 91, de 25 de outubro de 2010, que regulamenta o concurso público para o cargo de professor de educação infantil. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/1274841/DLFE-210204.pdf/EDITAL_PROFESSOR_EDUCACAO_INFANTIL.pdf. Acesso em: 5 out. 2012.

RIO DE JANEIRO. Plano estratégico da prefeitura do Rio de Janeiro para 2013-2016. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/2116763/4104304/planejamento_estrategico_1316.pdf. Acesso em: 9 abr. 2014.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Administração. Edital SMA n°69, de 09 de junho de 2014, que regulamenta o concurso público para o cargo de professor de educação infantil. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://doweb.rio.rj.gov.br/visualizar_pdf.php?edi_id=2443&page=73. Acesso em: 5 out. 2012.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal da Casa Civil. Edital CVL∕SUBSC nº19, de 25 de janeiro de 2019, que regulamenta o concurso público para provimento do cargo de Professor Adjunto de Educação Infantil do quadro permanente de pessoal do município do Rio de Janeiro, no âmbito da Secretaria Municipal de Educação. Disponível em: https://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/9071652/4228816/EDITALPAEI2019_site.pdf. Acesso em: 12 mar. 2024.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Circular E/SUBE/CPI nº. 03, de 06 de outubro de 2022, sobre o 2º Encontro com Diretores Escolares que atendem a Educação Infantil para o Movimento de Reforma Curricular. Disponível em: https://www.rio.rj.gov.br/web/rioeduca/exibeconteudo/?id=14090342. Acesso em: 7 mar. 2024.

SANTOS, Solange Estanislau dos; MACEDO, Elina Elias de. BNCC para a educação infantil e a urgência de resistências. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 1–14, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12694. Acesso em: 5 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p1-14

SOARES, Ademilson. Pesquisas sobre políticas curriculares para a educação infantil: algumas questões epistemológicas no contexto da BNCC. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 129–149, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p129-149. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12976. Acesso em: 4 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p129-149

SORDI, Mara Regina Lemes de; BERTAGNA, Regiane Helena.; SILVA, Margarida Montejano da. Avaliação Institucional Participativa e os espaços políticos coletivos de participação construídos, reinventados, conquistados na escola. Cadernos Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 175-192, maio-ago., 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/104843/59293. Acesso em: 26 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622016160503

SQUIRES, Jane; BRICKER, Diane. Ages e Stages Questionnaires, third edition (ASQ-3): User’s guide. San Antonio, TX: Paul H. Brookes Publishing, 2009. DOI: https://doi.org/10.1037/t11523-000

TATAGIBA, Ana Paula. Aspectos da política educacional carioca: trajetórias da Educação Infantil. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 275-302, abr./jun. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362010000200006. Acesso em: 5 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362010000200006

TODOS PELA EDUCAÇÃO. A educação no Brasil: uma perspectiva internacional. Publicado originalmente pela OCDE em inglês sob o título: Education in Brazil: an international perspective © OECD 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/06/A-Educacao-no-Brasil_uma-perspectiva-internacional.pdf. Acesso em: 4 mar. 2024.

Published

2024-04-30

How to Cite

LOUZADA, V.; TEIXEIRA, R.; AMANCIO, C. . CURRICULUM AND EVALUATION IN CARIOCA EARLY CHILDHOOD EDUCACTION: : performativity and teaching practices. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e69607 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.69607. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/69607. Acesso em: 24 nov. 2024.