THE IMAGES OF THOUGHT ABOUT PROJECT DIFFERENCES EDUCATION OF THE UESB PEDAGOGY COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.31156

Keywords:

Difference philosophy., Rhizome., Curriculum.

Abstract

This article aims to mapping the images of thinking about differences and or plurality that make part of the pedagogical curriculum course at University of Southwestern Bahia locate in Itapetinga, Bahia, Brazil. Based on a post-rhizomatic curriculum and in a post-structural theory that came from Gilles Deleuze’s philosophy, the master’s degree research mapped the project of the pedagogical curriculum course (PPC) stablished since 2011. In order to mapping the PPC, the images point out to an arboreal curriculum and a criminalcurriculum that keeps the differences arrested under the curriculumThis article aims to mapping the images of thinking about differences and or plurality that make part of the pedagogical curriculum course at University of Southwestern Bahia locate in Itapetinga, Bahia, Brazil. Based on a post-rhizomatic curriculum and in a post-structural theory that came from Gilles Deleuze’s philosophy, the master’s degree research mapped the project of the pedagogical curriculum course (PPC) stablished since 2011. The PPC’s document is involved in a text that is linking with another so imagery or so audible texts in which narratives can be found to legitimate or not a kind of knowledge that can be included or not differences. In order to mapping the PPC, the images point out to an arboreal curriculum and a criminalcurriculum that keeps the differences arrested under the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juciara Rodrigues Rocha Duarte, Maiquinique Municipal Secretary of Education, Brazil.

Master in Academic Education PPGED by the State University of Southwest Bahia and Professor at the Maiquiniqe City Hall.

Luiz Artur dos Santos Cestari, State University of Southwest Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco and Full Professor at the State University of Southwest Bahia.

 

 

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculare Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. Resolução n°1 de 15 de maio de 2006. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http:< wwwportal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf.htm>. Acesso em abr. de 2013

CESTARI, Luiz Artur dos Santos; Duarte, Juciara Rodrigues Rocha Duarte. Das ideias pedagógicas em favor das diferenças a uma perspectiva filosófica da diferença: orientações baseadas em Deleuze, Tarde e Leibniz. In XXI EPENN: Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste, Pernambuco, 2013.

CORAZZA, S. A educação do século XXI: desafios da diferença pura. In: Revista de Ciências Humanas e Artesv . 15, n. 1, p 9-16, 2009.

_______. O trama da currículo: Pesquisa e vitalismo de criação. In: Anais, IX Anped Sul – Seminário de Pesquisa da região Sul. Caxias do Sul, 2012.

_______. CORAZZA, S.M. Pesquisar o currículo como acontecimento: em Vexemplos. In: Reunião Anual Da Associação Nacionalde Pós-graduação e Pesquisa em Educação, , Caxambu. Anais... Caxambu: ANPEd, 2004.

______. Noologia do currículo: Vagamundo, o problemático, e Assentado, o resolvido. In: DOSSIÊ GILLES DELEUZE. Educação e Realidade,Porto Alegre, v. 27 n. 2, p. 143-155, 2002.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro, São Paulo: Escuta, 1998.

DELEUZE, G.; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. V. 1. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1995.

DAVID, M. Et ali. Desafios do currículo multicultural na educação superior para indígenas. Educ. Pesqui. vol.39, n.1, p. 111-125, 2013.

GALLO, S. Conhecimento, transversalidade e currículo. In: Reunião anual da ANPED, 24. Programa e resumos. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação,Caxambu, MG. 2001.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. 2ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GALLO, S. A orquídea e a vespa: transversalidade e currículo rizomático. In; GONÇALVES, E.; PEREIRA, M.; CARVALHO, M. Currículo e contemporaneidade: questões emergentes. Campinas, SP: Alínea, 2004, p. 37-50.

GALLO, Sílvio. Currículo ( entre) imagens e saberes. Palestra proferida no V Congresso Internacional de Educação. São Leopoldo. Pedagogias (entre) lugares e saberes, 2007.

GUATTARI, Félix. Caosmose um novo paradigma estético. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão – São Paulo: Ed. 34, 1992.

KASTRUP, Virgínia; BARROS, Regina Benevides de. Movimentos-funções do dispositivo na pratica da cartografia. In: Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade orgs. PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. - Porto Alegre: Sulina, 2009.p. 76-91.

KHOURI, M. M. Rizoma e Educação: Contribuições de Deleuze e Guattari. In: Anais do XV Encontro Nacional da Associação Brasileira de Psicologia Social, Maceió, 2009.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO Elizabeth. O pensamento curricular no Brasil. In:_______. (Org.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo, Cortez, 2002.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A arte do encontro e da composição: Spinoza+Currículo+Deleuze. Rev. Educação e Realidade, v. 27, n.2. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2002.

o mundo só se constitui com a condição de ser habitado por um ponto umbilical de desconstrução, de destotalização e de desterritorialização, a partir do qual se encarna uma posicionalidade subjetiva

Félix Guittari . Caosmose um novo paradigma estético. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão – São Paulo: Ed. 34, 1992

Guittari

SILVA, Tomaz Tadeu da. A arte do encontro e da composição: Spinoza+Currículo+Deleuze. Rev. Educação e Realidade, v. 27, n.2. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2002.

Há em geral, uma tendência a identificar o conhecimento inscrito no currículo como o conhecimento produzido no campo científico, artístico ou cultural. Nesse caso o currículo atuaria apenas como meios ou correias de transmissão

Published

2017-12-31

How to Cite

DUARTE, J. R. R.; CESTARI, L. A. dos S. . THE IMAGES OF THOUGHT ABOUT PROJECT DIFFERENCES EDUCATION OF THE UESB PEDAGOGY COURSE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 384–397, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.31156. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.31156. Acesso em: 18 may. 2024.