A CURRICULAR ALTERNATIVE IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT

Waldorf education and the integrality of knowledge and being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.37865

Keywords:

Waldorf pedagogy, Human integrality, Complexity, Curriculum

Abstract

The present work deals with education and the integrality of being, which raises the reflection on how this theme can open alternative ways to think about the notion and challenges of human formation. As one of these paths, we present Waldorf Education, based on the intention of knowing whether it contemplates the integrality of being in its curriculum proposal. Therefore, we aim to understand how human integrality appears in the curriculum proposal for early childhood education at Escola Waldorf Recife and, for that, we conceptualize human integrality based on the ideas of Edgar Morin, we describe the principles and foundations of Waldorf Pedagogy and we investigate how integrality is addressed in the curriculum proposal for early childhood education at that school. The methodological path has a qualitative nature, exploratory type, whose data were constructed through documentary analysis supported by systematic observation as a data collection instrument. The research showed that the integrality of being appears in the curriculum proposal of Waldorf Education fully harmonized with the Complex Paradigm, overcoming the fragmentation of knowledge and being, harmonizing with the criticism of the overvaluation of rationality, defended by Edgar Morin.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Caricelma Aparecida Lima Albuquerque e Silva, Federal University of Paraíba, Brazil.

Degree in Pedagogy from the Federal University of Paraíba and Educational Administrative Assistant - Pernambuco State Education Department.

Nayara Tatiana Santos da Costa, Federal University Of Campina Grande, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraíba and Professor at the Academic Unit of Physics and Mathematics-UAFM, at the Education and Health Center - CES– UFCG.

References

ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

ARRUDA, H. M. A. [et. al.]. A concepção de Ser Humano e Educação a partir de um olhar antroposófico: A Pedagogia Waldorf. Recife: UFPE, 2007.

BRAVO, R. S. Técnicas de investigação social: Teoria e exercícios. 7 ed. Ver. Madrid: Paraninfo, 1991.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura.Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, DF, 2017. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em 15/06/2017.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDBEN - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília : MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em 15/06/17.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 8. Ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2003.

EMANUEL, T. C. O. A Pedagogia Waldorf. In.: BELLO, José Luiz de Paiva. Pedagogia em Foco. Rio de Janeiro, 2002.

ENRIQUEZ, E. Instituições, Poder e "Desconhecimento". In. ARAÚJO, I.N.G. e CARRETEIRO, T. C. (Org). Cenários Sociais e Abordagem Clínica. SP – Escuta, 2001.

ESCOLA WALDORF RECIFE. Projeto Político Pedagógico. Recife, 2017.

FEDERAÇÃO DAS ESCOLAS WALDORF NO BRASIL. Fontes, Históricos e Princípios da Pedagogia Waldorf. 1998. Disponível em: http://www.sab.org.br/fewb/pw3.htm. Acesso em 28/06/17.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002a.

FREIRE, P.. Pedagogia do Oprimido. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003c.

FREIRE, P. S. Educação e Integralidade: o conceito de integralidade no pensamento pedagógico de Edgar Morin, Paulo Freire e Leonardo Boff. Recife: UFPE, 2014.

GARCIA, P. B. Paradigmas em crise e a educação. In: BRANDÃO, Zaia (Org.). A crise dos paradigmas e a educação. São Paulo: Cortez, 2005.

GADOTTI, M. Educação e poder: Introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 2005.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOMES-DA-SILVA, P. N. Educação Física pela Pedagogia da Corporeidade: um convite ao brincar. Curitiba: CRV, 2016, p.65

LAMEIRÃO, L. H. T. Criança brincando! Quem a educa? Ed. João de Barros, 2007.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LANZ, R. A Pedagogia Waldorf: Caminho para um ensino mais humano. 11. ed. São Paulo: Antroposófica, 2013.

LANZ, R. Noções Básicas da Antroposofia. 7. ed. São Paulo: Antroposófica, 2005.

LANZ, R. A Pedagogia Waldorf. São Paulo: Editora Antroposófica, 1990.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

MORIN, E. A noção de Sujeito. In: SCHNITMAN, Dora Fried (Org.) Novos Paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996c, 45- 57 p.

MORIN, E. O Homem e a Morte.Tradução de Cleone Augusto Rodrigues. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1997c, 356 p. In: CASTRO, Gustavo (Org.) Ensaios de Complexidade. Porto Alegre: Sulina,1997d, 15-24 p.

MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. Eloá Jacobina. 5 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Trad. de Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina; 2002d

MORIN, E. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. Ed. São Paulo : Cortez ; Brasília, DF : UNESCO, 2000.

MORIN, E. Complexidade e Transdiciplinaridade. A reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: EDUFRN, 2000b.

MORAES, M. C. O Paradigma Educacional Emergente. 10ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.

MOREIRA, A. F. B. Currículo, diferença cultural e diálogo. Educação & Sociedade, n. 79, p. 15-38, 2002.

RICKLI, R. Escola Nova, Teosofia, UNESCO e Pedagogia Waldorf: um enredo novelesco e suas possíveis lições. 2010. Disponível em: http://www.tropis.org/biblioteca/escolanovaoculta.pdf. Acesso em 26/02/17.

RICHTER, T. Objetivo pedagógico e metas de ensino de uma escola Waldorf. São Paulo: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2002. 401p.

SAVIANI, D. Histórias das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas-SP: Autores Associados, 2007.

SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.

STEINER, R. Anthroposophische Leitsätze, Dornach, 17/02/1924 (GA 26). (Tradução de V.W.Setzer. Disponível em: http://www.sab.org.br/antrop/ANmainFrame.htm. Acesso em 28/06/17.

UNESCO. Pedagogia Waldorf: catálogo para a exposição apresentada por ocasião da 44ª reunião da Conferência Internacional de educação da UNESCO em Genebra / 3-8 de outubro de 1994. Stuttgart, Alemanha: Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiners, 1994.

ULLRICH, H. Rudolf Steiner. Em Prospects: the quarterly review of comparative education. UNESCO: International Bureau of Education, Paris, vol. XXIV, n.3/4, 1994, p. 555-572. Disponível em http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/steinere.pdf. Acesso em 26/06/2017.

ZIEGLER, S. S. Educação Ambiental e a Pedagogia Waldorf: estudo comparativo do processo de ambientalização da educação em três escolas em diálogo com os princípios steinernianos. Joao Pessoa: UFPB, 2017.

Published

2018-08-31

How to Cite

SILVA, C. A. L. A. e; COSTA, N. T. S. da. A CURRICULAR ALTERNATIVE IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: Waldorf education and the integrality of knowledge and being. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 234–248, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.37865. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.37865. Acesso em: 30 jun. 2024.