CURRICULAR PROPOSAL FOR CHILDHOOD EDUCATION

the experience of Bauru-SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39616

Keywords:

Curriculum, Early Childhood Education, Critical-historical Pedagogy, Cultural-historical Psychology

Abstract

In this article, we present and debate the curricular proposal for early childhood education in the municipal system of Bauru (SP), developed as a collective construction process from 2011 to 2016 in close partnership with the public university. After a brief contextualization about the way of collective organization of work that resulted in the production of the curricular matrix that composes the pedagogical proposal of the municipality, we describe the structure of the curriculum in five major areas (Art, Science, Body Culture, Portuguese Language and Mathematics), two of them divided into sub-areas (Natural Sciences and Society Sciences; Literary Art, Visual Arts and Music). We highlight the general objective and structuring axes of each area, arguing about its importance as curricular content for early childhood education in view of the pedagogical intentionality of promoting the child's omnilateral development. In the course of argumentation, we will engage in dialogue with questions and controversies around the relevance or not of the curriculum as a mediating device for pedagogical praxis in early childhood education and its organization around areas of knowledge; addressing the problem of the specificity of early childhood education in the development and implementation of the curriculum and bringing preliminary notes for critical and purposeful dialogue with the guidelines of the Common Curricular National Base.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juliana Campregher Pasqualini, Paulista State University, Brazil.

PhD in School Education from Universidade Estadual Paulista and Professor at the Department of Psychology at UNESP / Bauru and the Graduate Program in School Education at UNESP / Araraquara.

References

ABRANTES, A. A. Arte Literária. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.539-561. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

MORIM, A. L. N.; DIAS, A. A. Currículo e educação infantil: uma análise dos documentos curriculares nacionais. Espaço do currículo, v.4, n.2, pp.125-137, set 2011 a mar 2012.

BARBOSA, M. C. S.; RICHTER, S. R. S. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: Daniela Finco, Maria Carmen Silveira Barbosa, Ana Lúcia Goulart de Faria (orgs). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. pp.185-198. Campinas-SP: Edições Leitura Crítica, 2015.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/ CEB n.5/2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: Diário Oficial da União. 18 de dez 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_19mar2018_versaofinal.pdf>. Acesso em: 30 abr. 2018.

CORRÊA, M. C. A.; DANGIÓ, M. C. S.; PEREIRA, A. C. S.; VALLINO, C. A.; FERNANDES, C. M.; CAMPOS, M. B.; ARANDA, N.; FELIPE, S. R. R.; GARDIOLO. Língua Portuguesa. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.177-206. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2.ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2001.

FREITAS, L. C. BNCC: uma base para o gerencialismo-populista. Avaliação Educacional: Blog do Freitas, 2017. Disponível em: <https://avaliacaoeducacional.com/2017/04/07/bncc-uma-base-para-o-gerencialismo-populista/>. Acesso em: 30 abr. 2018.

HERRERA, I. L.; CAMPOS, A. E. L.; FREITAS, M. A. F.; SANTOS, S. M. P.; PEREIRA, T. L. G. Matemática. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.207-249. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

LAZARETTI, L. M. Uma palavra sobre currículo na educação infantil. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.165-175. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

NEVES, J. C. T. Ciência. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.251-263. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

NEVES, J. C. T.; YACOVENCO, M. A. S.; PAULA, A. P. T.; SANTOS, F. S. S.; NÓBREGA, M. B.; ZUQUIERI, R. C. B.; REIS, S. S. F.; LEUTWILLER, V. A. M.; PADOVINI, B. R. S.; AGUDO, M. M.; TEIXEIRA, L. A. Ciências da Natureza. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.265-332. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

PASQUALINI, J. C. Proposta pedagógica do sistema municipal de ensino de Bauru (SP) para a educação infantil: uma experiência de extensão universitária. Anais do VII Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2016.

PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica para a educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016. Disponível em: < http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/proposta_pedagogica_educacao_infantil.pdf >. Acesso em: 30 abr. 2018.

PASQUALINI, J. C. Construção e implementação de uma proposta pedagógica para a educação infantil: reflexões e indicativos para a ação concreta. In: PASQUALINI, J. C., TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M. Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.

RODRIGUES, S. M. P.; BERTIZOLI, J. V. F.; PEREZ, F. R. P.; ANDRÉ, L. A.; ROSSETO, M. A. V.; SOUZA, R. A. D.; BIONDO, G. J. Artes Visuais. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.459-503. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

SANTOS, L. L. C. P.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Tentativas de padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Cad. Cedes, v. 36, n. 100, p. 281-300, set.-dez., 2016.

SANTOS, R. R. S.; MODOLO, A. K. B. C.; SANTOS, C. A. S.; SANTOS, S. F. G.; ROSSI, F.; NASCIMENTO, C. P. Cultura Corporal. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.399-441. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

TSUHAKO, Y. N.; SERRANO, C. A. D.; SAVI, D. M.; PURINI, G. L.; ANUNCIAÇÃO, L. M. R. L.; NASCIMENTO, L. S. B. Música. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.505-538. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

YACOVENCO, M. A. S.; PAULA, A. P. T.; PADOVINI, B. R. S.; NÓBREGA, M. B.; ZUQUIERI, R. C. B.; REIS, S. S. F.; LEUTWILLER, V. A. M.; MARTINS, F. R.; TEIXEIRA, L. A.; OLIVEIRA, T. T; PASQUALINI, J. C. Ciências da Sociedade. In: PASQUALINI; TSUHAKO. (orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. p.333-398. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

Published

2018-08-31

How to Cite

PASQUALINI, J. C. CURRICULAR PROPOSAL FOR CHILDHOOD EDUCATION: the experience of Bauru-SP. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 154–167, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39616. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39616. Acesso em: 25 may. 2024.