TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION UNDER HISTORICAL-CRITICAL PERSPECTIVE AND ITS IMPORTANCE FOR HUMAN DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.40173

Keywords:

Infant Education, Human Development, Historical-critical Pedagogy

Abstract

This article is the result of studies and research developed in the specialization course in Institutional and Clinical Psychopedagogy at the Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense-CTESOP. This is a bibliographic study with the objective of demonstrating that organized and planned teaching in early childhood education has a great possibility of enabling the full development of the child through the appropriation of human qualities produced historically. Based on Historical-Critical Pedagogy and historical-cultural psychology, first, we contextualize childhood and teaching, pointing out some historical aspects and the conception of child development from the perspective of historical-cultural psychology. Then, we analyzed teaching in early childhood education based on historical-critical pedagogy in order to verify the importance of this theory in carrying out pedagogical work with a view to human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Helloysa Bragueto Moreira, Paraná State Education Network, Brazil.

Master in Education from the State University of Western Paraná and Pedagogue Professor at the Paraná State Education Network.

Paulino José Orso, State University of Western Paraná, Brazil.

PhD in History and Philosophy of Education by the State University of Campinas and Professor of the Pedagogy Courses and the Master in Education at the State University of Western Paraná.

References

ARCE, Alessandra. É possível falar em pedagogia histórico crítica para pensarmos a educação infantil? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9695/708> Acesso em: 22 fev. 2015.

ARIÉS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Guanabara. 2ª ed., 1981.

DUARTE, Newton. Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 1, p. 19-29, jan./abr. 2013. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte> Acesso em: 22 fev. 2015.

IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto. MELLO, Maria Aparecida. Quietas e caladas: as atividades infantis de movimento com as crianças na Educação Infantil. Educ. ver. Vol. 25 no.2 Belo Horizonte Aug. 2009.

KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica – Porto Alegre: Mediação, 1998.

MALANCHEN, Julia. MATOS, Neide da S. D.; PAGNOCELLI, Claudia. A pedagogia histórico-crítica na trajetória histórica e nos fundamentos teóricos do currículo para a rede pública municipal de ensino de Cascavel/PR. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.46, p. 190-204, jun.2012 - ISSN: 1676-2584. Disponível em: <https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/viewFile/3774/3190> Acesso em: 22 fev. 2015.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental – Campinas, SP: Autores Associados, 2011. – (Coleção Educação contemporânea).

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A prática pedagógica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. In: Pedagogia histórico-crítica: 30 anos / Ana Carolina Galvão Marsiglia (org.). -Campinas, SP: Autores Associados, 2011. -- (Coleção memória da educação) vários autores.

MELLO, Suely Amaral. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, 83-104, jan./jun. 2007.

PASQUALINI, Juliana Campregher. O papel do professor e do ensino na educação infantil: a perspectiva de Vvigotski, Leontiev e Elkonin. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton, orgs. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/ysnm8/pdf/martins-9788579831034-10.pdf> Acesso em: 15 mar. 2015.

PASQUALINI, Juliana Campregher. A educação escolar na criança pequena na perspectiva histórico-cultural e histórico-crítica. In: Pedagogia histórico-crítica: 30 anos / Ana Carolina Galvão Marsiglia (org.). - Campinas, SP: Autores Associados, 2011. - (Coleção memória da educação) Vários autores.

SARAT, Magda. Formação profissional e Educação Infantil: Uma história de contrastes. Revista Guairacá, 17:135-158, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações – 8.Ed. revista e ampliada – Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

Published

2018-08-31

How to Cite

MOREIRA, H. B.; ORSO, P. J. TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION UNDER HISTORICAL-CRITICAL PERSPECTIVE AND ITS IMPORTANCE FOR HUMAN DEVELOPMENT. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 180–187, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.40173. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.40173. Acesso em: 18 may. 2024.