THE REFORM OF HIGH SCHOOL AS A MECHANISM FOR THE INTENSIFICATION OF SCHOOL DUALISM

Authors

  • Rosimar Serena Siqueira Esquinsani University of Passo Fundo, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-6918-2899
  • Valdocir Antonio Esquinsani University of Passo Fundo, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38793

Keywords:

High School, School Dualism, Educational Administration, Law no 13.415 / 2017

Abstract

Considering the existence in Brazil of a process of school dualism -of which High School is one of the most palpable symptoms -, the text problematizes the curricular organization of this stage of Basic Education and the possibilities of thisorganization to represent -after Law 13.415/2017 -, the intensification of this dualism. Based on a documentary and bibliographical research, the text concludes that the model that came into force after the so-called Reform of the Secondary Education of2017 legitimizes, in practice, two formative projects: the preparatory training and / or training for the world of work, and the recent legal changes do not seem to be aimed at overcoming school dualism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosimar Serena Siqueira Esquinsani, University of Passo Fundo, Brazil.

PhD in Education from the University of Vale do Rio dos Sinos and Full Professor III at the University of Passo Fundo, 

Valdocir Antonio Esquinsani, University of Passo Fundo, Brazil.

Master of Arts. Professor and researcher at the University of Passo Fundo.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luiz Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2007.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Capturado do site: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>, em 30 de janeiro de 2018.

______. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.415/2017. Altera as Leis nos. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no. 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Capturado do site http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm, em 30 de janeiro de 2018.

______. Ministério da Educação. Censo Escolar - Notas Estatísticas, Brasília-DF, janeiro 2018.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CORRÊA, V. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p. 128-147.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. 339 p.

FERREIRA, Eliza Bartolozzi. A contrarreforma do ensino médio no contexto da nova ordem e progresso. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 293-308, jun. 2017.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. & RAMOS, M. (Orgs.) Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa. V.41 N.144, set./dez. 2011, pp. 752-769.

KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino médio e profissional. São Paulo: Cortez, 1997.

______. Exclusão includente e inclusão excludente: a ova forma de dualidade estrutural que objetivas as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luis; LOMBARDI, José Claudinei (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 77-96.

______. Da dualidade assumida à dualidade negada; o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educação e Sociedade, v. 28, p. 1153-1178, 2007.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI,

Mirza Seabra. Educação Escolar: Políticas, Estrutura e Organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

MOTTA, Vânia Cardoso da; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da Reforma do Ensino Médio? Medida Provisória nº 746/2016 (LEI Nº 13.415/2017). Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, jun. 2017.

NASCIMENTO, Manoel Nelito M. Ensino médio no Brasil: determinações históricas. Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Linguistica, Letras e Artes - UEPG, Ponta Grossa, 15 (1) 77-87, jun. 2007.

SANDER, Benno; PACHECO, Eliezer; FRIGOTTO, Gaudêncio. Ensino médio e educação profissional - A ruptura com o dualismo estrutural. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 11-24, jan./jun. 2011. Disponível em:

SILVA, T. T. O currículo como fetiche - a poética e a política do texto curricular. 2ª. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

Published

2019-03-02

How to Cite

ESQUINSANI, R. S. S.; ESQUINSANI, V. A. THE REFORM OF HIGH SCHOOL AS A MECHANISM FOR THE INTENSIFICATION OF SCHOOL DUALISM. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 171–180, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38793. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38793. Acesso em: 16 aug. 2024.