THE CURRICULUM AT THE FIGHT CENTER

Michael Apple's contributions to the understanding of school reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.39814

Keywords:

Curriculum, School Knowledge, Ideology, Reproduction, Resistance

Abstract

The text has as central concern the study of Michael Apple theoretical presuppositions and a reflection about the school reality starting from the concepts for him developed, in the field of curriculum.The critical vision of Apple aboutschool and the curriculum, as reply fight spaces, it’s still, in post-modern times, very important for a discussion and depth analysis of the school that we havehad today.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marlice de Oliveira e Nogueira, Federal University of Ouro Preto, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais and Adjunct Professor at the Federal University of Ouro Preto,

 

References

APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? IN. MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. e SILVA. Tomaz Tadeu. Currículo, Cultura e Sociedade. São Paulo: Ed. Cortez, 2001. p. 59-91

APPLE, Michael W. É impossível entender a escola sem uma teoria da divisão sexual do trabalho. Revista Educação e Realidade. Faculdade de Educação da Universidade do Rio Grande do Sul. v. 11. n. 1. Janeiro/junho, 1986. p. 57-69.

APPLE, Michael W. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

APPLE, Michael W. Repensando Ideologia e Currículo. IN. MOREIRA, A F. B. e SILVA. T.T.da. Currículo, Cultura e Sociedade. São Paulo: Ed. Cortez, 2001. p. 39 – 57

APPLE, Michael W.. Reestruturação educativa e curricular e as Agendas Neoliberal e Neoconservadora: Entrevista. [online]. Currículo sem fronteiras.v.1. n.1. janeiro/junho, 2001. p.5-33. www.curriculosemfronteiras.com Issn1645 1384.

APPLE, Michael W.. Vendo a educação de forma relacional: classe e cultura na sociologia do conhecimento escolar. Revista Educação e Realidade. Faculdade de Educação da Universidade do Rio Grande do Sul. v.11. n.1.janeiro/junho,1986. p 19-33.

APPLE, Michael W. Conhecimento oficial - a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

APPLE, Michael W. Interromper a direita: realizar trabalho educativo numa época conservadora. Fórum Cultural Ermenside. Centro de Formação do Conselho das Escolas de Valongo. Maio/2002. [online]. < www.cf- valongo.rcts.pt/seminários_e_p_e_c_michael.html>

APPLE, Michael W.; AU, Wayne; GANDIN, Armando. The Routledge international handbook of critical education. Taylor & Francis, 2009

BERNSTElN, Basil. Pedagogy symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor and Francis, 1996

BOURDIEU, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979

FORQUIN, Jean-Claude. As abordagens sociológicas do currículo: orientações teóricas e perspectivas de pesquisa. In. Educação e Realidade. V.21. N.1. pag. 187-198. Jan/jun. 1996

MOREIRA, Antônio F.B., SILVA. Tomás Tadeu. da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Editora Cortez, 2001. 5 ed. p. 7-91

SILVA, Tomás Tadeu. da. Documentos de Identidade - uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2000. 2 ed. p. 77 – 81

Published

2019-03-02

How to Cite

NOGUEIRA, M. de O. e. THE CURRICULUM AT THE FIGHT CENTER: Michael Apple’s contributions to the understanding of school reality. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 119–130, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.39814. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.39814. Acesso em: 16 aug. 2024.