PRACTICED CURRICULUMS THINKING ABOUT EJA DAILY LIVES

translation conditions and procedures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.38641

Keywords:

Currículum practiceoftheenvisioned., Young and adult education., Routines.

Abstract

What happens in the school routines, in the teachers and students relation, the way they construct knowledge, affectiveness and how they interact in spaces-places in the daily use, it is always larger than possible that what is vertically established in the curriculum prescribed. To comprehend how are the practicesoftheenvisionedin this different curriculum in the daily education of Young and Adults education, and elderlies, and how the practioners of this educative modality resist the logic monocultural of knowledge and re-start knowledges, creating operational learning tatics, it comprehends objectives of this work. The comprehension of this reality preset-possible, it links itself tothe studies about the complex thinking, of the research nosdoscomthe daily the reflections about the sociology of the absences and emergencies. Thus, a deep dive in the daily routine of the teachers in this educative modality has characterized itself as indispensable methodological procedure so that it Will be possible to know, since inside, how these teachers have faced the established conditions by reality of the curricular hegemonic knowledge and what translation procedures have been produced in the interactions which maintain with a group. The linkage in the different curriculum practices has reaveld evidences of fight, of resistence and creativity, specific educative processes democratizing, contributing with the debate in the nowadays context of educational political reform, and in the way how knowledge produced in the EJAdo not come from the premise of a general knowledge, neither general ignorance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Francisco Canindé Silva, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

PhD in Education from the State University of the State of Rio de Janeiro - UERJ. Professor of the Graduate Program in Education - Poseduc at the State University of Rio Grande do Norte.

References

AFONSO, Augusto. O papel do professor na (Re)Construção do Currículo do 1º Ciclo do Ensino Secundário em Angola: das intenções às práticas. Capítulo III da Tese de Doutoramento. Braga: Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 2004.

ANGOLA - Lei de Bases do Sistema Educativo Angoano. Lei de Base do Sistema de Educação e Ensino Nº 17/16 de 7 de Outubro. Angola, 2016.

CANÁRIO, Rui. A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

COUTINHO, Carlos. Paradigmas, Metodologias e Métodos de Investigação. Lisboa: Almedina, 2011.

DLP. Dicionário da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora, 2011.

FIGUEIREDO, Carla; LEITE, Carlinda & FERNANDES, Preciosa. O desenvolvimento do currículo no contexto de uma avaliação de escolas centrada nos resultados: que implicações? Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 646-664, set./dez. 2016.

GIL, António. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª Edição. São Paulo: Atlas , 2008.

LEITE, Carlinda. Para uma escola Curricularmente inteligente. Porto: Edições Asa, 2003.

MARCONI, Andrade; LAKATOS, Eva. Fundamentos de Metodologia Científica. 5ª ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2003.

MORGADO, José . A (des)construção da autonomia curricular. Lisboa: Edições ASA, 2000.

MACHADO, Manuel. O Papel do Professor na Construção do Currículo. Dissertação apresentada para obtenção do grau de Mestre em Ciências da Educação. Braga: Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 2006.

PACHECO, José. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 2001.

PACHECO, José. Tendências de descentralização das políticas curriculares. In José Augusto Pacheco (Org.), Políticas Educativas. O Neoliberalismo em Educação. Porto: Porto Editora, pp. 91-107, 2001.

Published

2019-05-26

How to Cite

SILVA, F. C. PRACTICED CURRICULUMS THINKING ABOUT EJA DAILY LIVES: translation conditions and procedures. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 299–308, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.38641. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n2.38641. Acesso em: 13 jul. 2024.