DAILY PRACTICE FOR TEACHING AFRO-BRAZILIAN CULTURE

teacher experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42061

Keywords:

Everyday school practice., Afro Brazilian culture teaching., Experience.

Abstract

This research aims at analyzing the daily teaching practice of Afro Brazilian culture of a history teacher at Anísio Teixeira High School, in Salvador-Bahia. The research is within the framework of national discussions on guidelines for implementation of Law 10,639 / 03, which has amended the National Law of Guidelines and Bases for National Education no. 9334/96. It is a qualitative research based on concepts of experience and motives in Schutz (2012), to think about daily teaching practice, in its subjective dimension. Following that perspective, we’ve sought to identify meanings attributed by the teacher regarding teaching practices of AfroBrazilian culture, in the initial years ofelementary school, based on their experiences. The results have shown that personal trajectories, such as participation in Afro-Brazilian religious and black militant groups, are also influential elements of teacher's teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nilma Margarida de Castro Crusoé, State University of Southwest Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and Full Professor at the State University of Southwest Bahia.

Cecilia Conceição Moreira Soares, State University of Bahia, Brazil.

PhD in Anthropology from the Federal University of Pernambuco and Full Professor at the State University of Bahia.

References

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História da África e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003 a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br

________. Lei nº 11.645/08. Diário Oficial da União. Poder Executivo, Brasília, DF,11 mar.2008.Seção 1,p.1.

BAUMAM, Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi/Zygmunt Bauman; tradução, Carlos Alberto Medeiros. – Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In Educação anti-racista: caminhos abertos pela lei federal nº10639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 10ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MADHUBUTI, H.;MADHUBUTI, S. Educação Afrocentrada : Seu valor, importância e necessidade no desenvolvimento de crianças negras. Roberta Maria Federico (trad.). Jounal of Education, Boston University,v.172, n.2,1990.

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla. O que e como ensinar: por uma História prazerosa e consequente. In KARNAL, Leandro(org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 5ªed. São PauloContexto,2009.

SILVA, Ana Célia. A discriminação do negro no livro didático. Salvador:EDUFBA,2004.

SCHUTZ, Alfred. Sobre fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Vozes editora, 2012.

SOUSA, A. Cultura Escolar: a reprodução social da condição étnico-racial. In XVIII Encontro de Pesquisa em Educação do Norte/Nordeste,2007, Maceió - Alagoas. Anais do EPENN.Maceió:UFAL,2007.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença : uma introdução teórica e conceitual. In SILVA, Tomaz Tadeu da(Org.) Identidade e Diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais.7 ed. Petrópolis, Rio de Jneiro:Vozes,2007.

Published

2019-05-26

How to Cite

CRUSOÉ, N. M. de C.; SOARES, C. C. M. DAILY PRACTICE FOR TEACHING AFRO-BRAZILIAN CULTURE: teacher experience. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 268–276, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42061. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42061. Acesso em: 16 jul. 2024.