FEMININE PROFESSIONAL EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE PROGRAM MULHERES MIL AT IFS - CAMPUS LAGARTO
FEMININE PROFESSIONAL EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE PROGRAM MULHERES MIL AT IFS - CAMPUS LAGARTO
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.39758Keywords:
Professional education, Wome's education, Mulheres Mil ProgramaAbstract
The present study aims at analyzing the Program Mulheres Mil carried out at the Federal Institute of Sergipe, Lagarto Campus, and at verifying the effectiveness of its educational and social functions, once the program targeted at promoting professional and technological training of disadvantaged women, ensuring their access to vocational training and to better educational levels. It is a descriptive and exploratory research, based on quantitative and qualitative approaches, whose findings are supported by other researches on Vocational Education and on the program Mulheres Mil. In addition, documents on the program and on its implementation at IFS were studied. As strategies for data collection, two questionnaires and a structured interview were used. The survey involved 25 graduates of the Archive Assistant Course, who completed their training in 2015, as well as the course coordinator. Although the program is directed to professional qualification, it barely reaches its expectation, and its objective. Even though, some aspects in the students' lives were deeply transformed, such as the perspective of market insertion, the improvement of their self-esteem, and their discoveries of new ways of relating to their family.
Downloads
References
AZEVEDO, Nara. FERREIRA, Luiz Otávio. Modernização, políticas públicas e sistema de gênero no Brasil: educação e profissionalização feminina entre as décadas de 1920 e 1940. In: Cadernos Pagu (27) julho-dezembro de 2006: pp.213-254. http://www.scielo.br/pdf/cpa/n27/32143.pdf. Acesso em novembro de 2015.
BASTOS, Ludimila Correa. Traçando metas, vencendo desafios: experiências escolares de mulheres egressas da EJA. 2011. 110p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Mi nas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
BELTRAO, Kaizô Iwakami; ALVES, José Eustáquio Diniz. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 136, abr. p. 125-156, 2009. Disponível em . Acesso em 13 mai. 2016.
BRASIL. Decreto n. 1.331 A de 17 de fevereiro de 1854. Approva o regulamento para a reforma do ensino primário e secundario no Municipio da Côrte. Disponível em: http://www2.camara.gov.br/legislacao/publicacoes/doimperio
BRASIL, Ministério da Educação. Pronatec Brasil Sem Miséria Mulheres Mil. 2014. Disponível em: http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/brasil_sem_miseria/cartilha_mulheres_mil.pdf
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Mulheres Mil na Rede Federal: Caminhos da inclusão. Brasília, 2011a.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Mulheres mil: do sonho à realidade: Thousand women: makingdreams come true = Milefemmes: du revê à laréalité. Organização: Stela Rosa – Brasília: Ministério da Educação, 2011b.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GOIS, Mariana Emanuelle Barreto de. Entrevista. Entrevistadora: Cyndi Moura Guimarães de Oliveira, Lagarto/SE, 2015.
HÜBNER, Dedilhana Lamare Manjabosco; LOPES , Indaia Dias; MUELLER, Airton Adelar & GRZYBOVSKI , Denize. Programa Mulheres Mil: Uma reflexão com vistas ao empoderamento da mulher . VIII Seminário Internacional de Desenvolvimento Regional: Territórios, Redes e Desenvolvimento Regional: Perspectivas e Desafios Santa Cruz do Sul, RS, Brasil, 13 a 15 de setembro de 2017.
KOVALESKI , Nadia Veronique Jourda & PILATTI, Luiz Alberto . As escolhas de curso de Tecnologia pelas mulheres: qual formação para quais papéis sociais? O caso das estudantes do Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná – Unidade de Ponta Grossa. XI Seminário Latino-americano de gestión Tecnologica. 25 a 28 de outubro ALTEC, 2005. http://pg.utfpr.edu.br/dirppg/ppgep/ebook/2005/E-book%202006_artigo%2080.pdf. Acesso em em 20 de maio de 2016.
LEWIN, Helena. Educação e força de trabalho feminina no Brasil. Rio de Janeiro: Centro Unificado Profissional, 1980.
LOPES, Selva Paraguassu; SOUZA, Luzia Silva. EJA: Uma Educação Possível ou Mera Utopia? Revista CEREJA- Centro de Referência em Educação de Jovens e Adultos. São Paulo, 2005. Disponível em: Acesso em 19. nov. 2014.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ : Vozes, 1997.
OLIVEIRA, Maria Auxiliadora S. M. Programa Mulheres Mil no Instituto Federal de Sergipe: Interfaces com a educação e trabalho. Dissertação defendida no núcleo de Pós-Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013.
QUEIROZ, Cecília Telma Alves Pontes de; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; MOREIRA, Josilene Aires. Gênero e Inclusão de Jovens Mulheres nas Ciências Exatas, nas Engenharias e na Computação. In. 18º REDOR, Pernambuco, Recife. 2014. http://www.ufpb.br/evento/lti/ocs/index.php/18redor/18redor/paper/view/2076/855. Acesso em maio de 2016.
QUESTIONÁRIO. Realizado pela coordenação local do Programa Mulheres Mil, Campus Lagarto/IFS, 2014.
QUESTIONÁRIO. Realizado pela coordenação local do Programa Mulheres Mil, Campus Lagarto/IFS, 2015.
SANTOS, Elza Ferreira. Gênero, educação profissional e subjetivação: discursos e sentidos no cotidiano do Instituto Federal de Sergipe. São Cristóvão: UFS, 2013. 226 P. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2013.
UNICEF. Dez Desafios do Ensino Médio no Brasil: Para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos. coordenação Mário Volpi, Maria de Salete Silva e Júlia Ribeiro Brasília, DF, 2014. Disponível em https://www.unicef.org/brazil/pt/10desafios_ensino_medio.pdf. acesso em novembro de 2017.
VILLELA, H. de O. S. O Mestre –Escola e a Professora. In LOPES, E. M. T.; FARIA, F.; LUCIANO, M. de; VEIGA, C. G. (Orgs). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, pp. 95-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).