ASPECTOS QUANTITATIVOS DA DIVERSIDADE E DA SOBRECARGA DOCENTE NO IFRN CAMPUS NATAL - CIDADE ALTA

QUANTITATIVE ASPECTS OF DIVERSITY AND TEACHER OVERLOADING AT IFRN CAMPUSNATAL -CIDADE ALTA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.41552

Keywords:

Work overload, Teacher, Diversity, Science and Technology, Educational Federal Institutes

Abstract

This article aimed to analyze the diversity and overload of the teaching work at Natal-Cidade Alta/IFRN Campus. It was a descriptive and inferential research on quantitative perspective, realized in 2016. The participants were 44 regular teachers and substitutes; the instrument for data collection was the online questionnaire. The quantitative data were analyzed in the statistical package SPSS 23. Descriptive and inferential statistics were used (U Mann-Whitney, Rho of Spearman and Qui quadradotests). It was noticed that teachers who already perceive work overload; they feel the link with the discomfort at the work environment; the most stressful journey (, 025-54.84%); (015-80%) and to organize the teaching activities (, 023-61.29%). Teachers who have the most negative perception of work overload are the PhDs (r = -, 487 p <0.001); who has been on campus for the longest time (r = -, 329 p <0.029); the regular teachers (r =, 376 p <0.012); those who teach in more courses and those from the leisure area and multipurpose area (r =, 316 p <0.044). Identified some aspects that overwhelm teachers and who these professionals are, actions and interventions that harmonize the work environment and prevent situations of risk are urgent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Josely de Figueirêdo Gomes

IFRN, Retired, Coordinates Institutional research on QVT and Health of the servdior in 2018.

References

ANDRADE, P. S.; CARDOSO, T. A. O. Prazer e dor na docência: revisão bibliográfica sobre a Síndrome de Burnout. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 21, n.1, p. 129-140, jan./mar. 2012.

APPLE, M.W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero na educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

COHEN, J. A. Nuevas relaciones laborales y salud de los trabajadores en Argentina. Desafios y perspectivas para la investigacion. Cadernos de Saúde Pública, n.13, p. 47-57. 1997.

DAL-ROSSO, S. Mais trabalho: a intensificação do labor na sociedade contemporânea. Boitempo Editorial, 2008.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos docentes. São Paulo: Editora EDUSC, 1999.

FALCÃO, J. T. R.; RÉGNIER, J. C. Sobre os métodos quantitativos na pesquisa em ciências humanas: riscos e benefícios para o pesquisador. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 81, n. 198, p. 229-243. 2000.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KUENZER, A. Z. A formação de docentes para o ensino médio: velhos problemas, novos desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 667-688, jul./set. 2011. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 02 abr. 2018.

LESSARD, C.; KAMANZI, P. C.; LAROCHELLE, M. O desempenho no trabalho dos educadores canadenses: o peso relativo da tarefa, as condições de ensino e as relações entre alunos e equipe pedagógica. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, p.77-101. 2010.

LOURENCETTI, G. C. O processo de intensificação no trabalho docente dos docentes de secundário. In: Reunião Anual da ANPEd, 29, 2006. Anais da 29ª Reunião Anual da ANPEd. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/29ra/trabalhos/trabalhos/GT04-1707--Int.PDF. Acesso em: 04 jul. 2017.

MAENO, M.; PARARELLI, R. O trabalho como ele é e a saúde mental do trabalhador. In: SILVEIRA, M. A. (Org.). Inovação para o desenvolvimento de organizações sustentáveis: trabalho, fatores psicossociais e ambiente saudável. Campinas: Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer, 2013. p. 145-166.

MANCEBO, D. Trabalho docente na educação superior: problematizando a luta. In: DAL ROSSO, S. (Org.). Associativismo e sindicalismo em Educação: organização e lutas. Brasília: Paralelas 15, 2011. p. 75.

MAROY, C. Note de synthèse. Les evolutions du travail enseignant em France et en Europe: facteurs de changement, incidances et resistances dans l´ enseignement secondaire. Revue Française de Pédagogie, n.155, p.111-142, avril-mai-juin. 2006.

MEDEIROS, L. O REUNI – uma nova regulação da política de expansão da educação superior: o caso da UFPA. 2012. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Belém, 2012.

PAPARELLI, R.; SATO, L.; OLIVEIRA, F. A saúde mental relacionada ao trabalho e os desafios aos profissionais da saúde. Rev. bras. saúde ocup., São Paulo, v. 36, n. 123, p. 118-127, jun. 2011.

OLIVEIRA, D. A. O trabalho docente na América Latina: identidade e profissionalização. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.2. n.2-3, p. 29-39, jan./dez. 2008.

______. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. C.; FRAGA, L. V. (Orgs.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. GESTRADO: UFMG, 2010.

OPS. Organizacion Panamericana de la Salud. Depresión y otros trastornos mentales comunes estimaciones sanitarias mundiales. 2017.

SECCHI, L. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, p. 347-369, mar./abr. 2009.

TARDIF, M.; LESSARD, C. Le travail enseignant au quotidien. Bruxelles: De Boeck, 1999.

______. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

2019-09-03

How to Cite

DE FIGUEIRÊDO GOMES, M. J. ASPECTOS QUANTITATIVOS DA DIVERSIDADE E DA SOBRECARGA DOCENTE NO IFRN CAMPUS NATAL - CIDADE ALTA: QUANTITATIVE ASPECTS OF DIVERSITY AND TEACHER OVERLOADING AT IFRN CAMPUSNATAL -CIDADE ALTA. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 2–23, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.41552. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/41552. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE