ICTS AS MEDIATORS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE INDIVIDUAL AND ITS STUDY OBJECTS

ICTS AS MEDIATORS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE INDIVIDUAL AND ITS STUDY OBJECTS

Authors

  • Rodrigo Hipólito Roza Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47921

Keywords:

Information and communication technology, Mediation, Learning

Abstract

Information and Communication Technologies (ICTs) play a prominent role in today's society and are directly related to increased production and dissemination of information globally. They are part of a broader reality, encompassing transformations in the technological, social, economic, political and cultural spheres, called the information society according to the view of some authors. In this sense, ICTs act in the mediation of various daily actions, including in the field of learning, in which they stand out for supporting the relationship between the individual and their objects of study. Considering these aspects, the objective of the present article was to analyze ICTs as instruments of mediation between the individual and their objects of study. The research was exploratory and had as participants students from various undergraduate courses in the areas of humanities, biological and exact sciences, enrolled in an elective subject on ICTs in the learning context, in a private university in the interior of the state of São Paulo. Three examples of the use of technologies pointed out by the students within the scope of the course activities were selected and analyzed. The results suggest that the technological resources used used in the mediation between the individual and their study objects, both physical and abstract, have the potential to provide a more relevant and differentiated experience to the individual, making their learning more efficient and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Hipólito Roza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doctor Professor at the Center for Economics and Administration at the Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Bachelor in Computer Science from Universidade Paulista, Master in Information Science and PhD in Psychology from the Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Postdoctoral fellow at Universidade São Francisco.

 

References

ALVES, Nelson Aparecido; ROZA, Rodrigo Hipólito. Gamificação no ensino de administração: o uso da plataforma Kahoot em uma disciplina de gestão de projetos. Revista Tecnologias na Educação, v. 25, p. 1-9, 2018.

BRAGA, Mariluci. Realidade virtual e educação. Revista de biologia e ciências da terra, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2001.

BRAGHIROLLI, Lynceo Falavigna et al. Benefits of educational games as an introductory activity in industrial engineering education. Computers in Human Behavior, v. 58, p. 315-324, 2016.

CASTELLS, Manuel. The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture. Oxford: Wiley-Blackwell., 2010.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

GOMES, Vanêssa Xavier Silva Sousa; MARINHO, Alice Maria Correia Pequeno; CARNEIRO, Cleide. Jogo digital como estratégia para aprendizagem da anatomia do aparelho locomotor humano na perspectiva de discentes do curso de educação física. Revista Tecnologias na Educação, v. 17, p. 1-11, 2016.

GUIMARÃES, Sérgio M.; LEGEY, Ana P.; MÓL, Antônio CA. Realidade virtual na educação médica: ambiente cirúrgico virtual como base para estratégias de enfrentamento de situações estressoras. Revista Carioca de Ciência, tecnologia e educação, v. 1, n. 1, p. 77-92, 2016.

LEE, Elinda Ai-Lim; WONG, Kok Wai. Learning with desktop virtual reality: Low spatial ability learners are more positively affected. Computers & Education, v. 79, p. 49-58, 2014.

LÉVY, Pierre. O que é Virtual. São Paulo: Ed. 34, 1996.

MANSELL, Robin; TREMBLAY, Gaëtan. Renewing the knowledge societies vision for peace and sustainable development. Paris: UNESCO, 2013.

MCLAREN, Bruce M. et al. A Computer-based Game that Promotes Mathematics Learning More than a Conventional Approach. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), v. 7, n. 1, p. 36-56, 2017.

NETO, José Francisco Barbosa; FONSECA, Fernando de Souza da. Jogos educativos em dispositivos móveis como auxílio ao ensino da matemática. Revista Novas Tecnologias na Educação – RENOTE, v. 11, n. 1, 2013.

PINHO, José Antonio Gomes de. Sociedade da informação, capitalismo e sociedade civil: reflexões sobre política, internet e democracia na realidade brasileira. Revista de Administração de empresas, v. 51, n. 1, p. 98-106, 2011.

RICHIT, Adriana. Implicações da Teoria de Vygotsky aos Processos de Aprendizagem e Desenvolvimento em Ambientes Mediados pelo Computador. Revista Perspectiva, v. 28, n. 103, p. 21-32, 2004.

ROZA, Rodrigo Hipólito. Revolução informacional e os avanços tecnológicos da informática e das telecomunicações. Ciência da Informação em Revista, v. 4, n. 3, p. 03-11, 2017.

ROZA, Rodrigo Hipólito. TICs na aprendizagem sob a perspectiva sociointeracionista. Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 2, p. 498-506, 2018.

ROZA, Rodrigo Hipólito; WECHSLER, Solange Muglia. Análise da produção científica sobre estilos de aprendizagem e uso de tecnologias. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 11, n. 37, p. 13-26, 2017a.

ROZA, Rodrigo Hipólito; WECHSLER, Solange Muglia. O uso das tecnologias da informação e comunicação por estudantes universitários de Administração. Competência – Revista da Educação Superior do Senac-RS, v. 10, n. 2, p. 1-7, 2017b.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Aprendizagem e desenvolvimento: o papel da mediação. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Fialho, MANZONI, Rosa Maria (Org.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino-aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. 1ª ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.

SILVA, Edna Lúcia da; CAFÉ, Lígia; CATAPAN, Araci Hack. Os objetos educacionais, os metadados e os repositórios na sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 39, n. 3, p. 93-104, 2010.

TAKAHASHI, Tadao (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.

VYGOTSKI, Lev Semyonovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2019-12-07

How to Cite

ROZA, R. H. ICTS AS MEDIATORS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE INDIVIDUAL AND ITS STUDY OBJECTS: ICTS AS MEDIATORS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE INDIVIDUAL AND ITS STUDY OBJECTS. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47921. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/47921. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS