"UNTIL THE SUN BECOMES SQUARE" ON THE PURPOSE OF THE BOOK BY MARIA SALETE VAN DER POEL, LISTS TAKEN: REPORTS OF AN EDUCATIONAL PRACTICE (POEL, 2018)

"UNTIL THE SUN BECOMES SQUARE" ON THE PURPOSE OF THE BOOK BY MARIA SALETE VAN DER POEL, LISTS TAKEN: REPORTS OF AN EDUCATIONAL PRACTICE (POEL, 2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.52944

Keywords:

Reports of a practice

Abstract

Não há resumo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeska Maria Fortes de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Master in Education from the Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Full Professor in the Department of Fundamentals of Education, Education Center, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

António Nóvoa, Unesco

Portuguese university professor, PhD in Education Sciences and Modern and Contemporary History. He is currently a full professor at the Institute of Education at the University of Lisbon and an honorary rector at the same university. From April 2018, he is the Permanent Representative of Portugal to UNESCO.

References

ANDES - SN. Atitudes de rebeldia: as formas da universidade tecnocrática, o aparato vigilante - repressivo e as resistências dos professores da UFF durante a ditadura. Associação dos Docentes da Universidade Federal Fluminense - Seção Sindical do ANDES - SN. Rio de Janeiro: Usina Editorial, 2018.

BRUM, Eliane. A menina quebrada e outras colunas de Eliane Brum. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2013.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo, Cortez Editora, 1991.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo, Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 2a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 30. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto, Porto Editora, 2.ª edição, 1995.

NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa, Ministério da Saúde, 1988.

POEL, Maria Salete van der. Alfabetização de adultos – Sistema Paulo Freire. Estudo de caso num presídio. Petrópolis, Vozes, 1981.

POEL, Maria Salete van der. Se eu perder a utopia, eu perco a vida, diz Maria Salete van der Poel. [Entrevista disponibilizada em 26 de junho de 2019b.] Disponível em: <https://www.extraclasse.org.br/educacao/2019/06/se-eu-perder-a-utopia-eu-perco-a-vida>. Entrevista concedida a Cristiano Goldschmidtv. Acesso em: 15 mai. 2020.

POEL, Maria Salete van der. Vidas Aprisionadas – Relatos de uma prática educativa, São Leopoldo, Oikos, 2018.

POEL, Salete van der. “Escrevivendo a liberdade: O papel da literatura nas prisões”, VI Congresso Nacional de Educação. 2019a. Disponível em <https://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV127_MD1_SA17_ID8309_25112019164029.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2020.

Para além das obras indicadas, consultar também dois vídeos:

- Vermelha por dentro, entrevista de Samara Mello a Salete van der Poel, João Pessoa, 2016 (http://memoriasdeverdade.blogspot.com/2016/07/vermelha-por-dentro.html).

- Repressão e Resistência na Paraíba - Maria Salete van der Pöel e Ana Rita Castro (https://www.youtube.com/watch?v=r16BdafPf7E). 8ª sessão de depoimentos de perseguidos pela ditadura militar, realizada em 31.03.2011, Auditório da Central de Aulas/UFPB, Coordenação: Rosa Maria Godoy Silveira.

Published

2020-07-30

How to Cite

OLIVEIRA, V. M. F. de; NÓVOA, A. &quot;UNTIL THE SUN BECOMES SQUARE&quot; ON THE PURPOSE OF THE BOOK BY MARIA SALETE VAN DER POEL, LISTS TAKEN: REPORTS OF AN EDUCATIONAL PRACTICE (POEL, 2018): &quot;UNTIL THE SUN BECOMES SQUARE&quot; ON THE PURPOSE OF THE BOOK BY MARIA SALETE VAN DER POEL, LISTS TAKEN: REPORTS OF AN EDUCATIONAL PRACTICE (POEL, 2018). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 2, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.52944. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/52944. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIER - EDUCATIONAL AND CULTURAL EXPRESSIONS IN THE AREA OF DEPRIVATION OF FR