CONSERVATIVE REGRESSION AND THREATS TO PUBLIC POLICIES IN EDUCATION IN LATIN AMERICA

CONSERVATIVE REGRESSION AND THREATS TO PUBLIC POLICIES IN EDUCATION IN LATIN AMERICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.56014

Keywords:

Education, Latin America, Public policies in education

Abstract

This article focuses on the discussion of current public policies in education in the Latin American political context. It seeks to interpret the tensions in the field of education that are expressed as a trend, since they are observed in a number of countries and that reflect advances and setbacks in expanding the right to education. The article is structured in three parts: the introduction; a brief historical resumption including from the constitution of school systems in the region and the issue of the right to education, then going on to focus on the links between education and economic development, state and education reforms in the 1990s until discussions on the post-neoliberalism in Latin America; finally, the text brings a conclusive analysis of conservative regression and the threat to public policies and the right to education today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dalila Andrade Oliveira, UFMG/UFPB

Full Professor at the Faculty of Education and the Graduate Program in Education at the Federal University of Minas Gerais in the area of ​​Public Policies and Education. Visiting Professor at the Graduate Program in Education at the Federal University of Paraiba. He is currently a member of the CNPq Board of Directors representing the areas of Human and Social Sciences. CNPq PQ 1A researcher. Bachelor of Social Sciences (1986) and Master of Education (1992) from the Federal University of Minas Gerais. PhD in Education from the University of São Paulo (1999). Post-doctorate at the State University of Rio de Janeiro (2005), at the Université de Montréal, Canada (2005-2006) and at the University of London Institute of Education (2014-2015). She was a visiting professor at different foreign universities. Author and co-author of several books and articles in national and foreign journals, she develops studies and research with emphasis on public policy in education, school management and teaching work in Latin America. He is currently a member of the CNPq Board of Directors representing the areas of Human and Social Sciences. CNPq PQ 1A researcher.

References

ABRUCIO, F. L. Os avanços e os dilemas do modelo pós-burocrático: a reforma da administração pública à luz da experiência internacional. In: BRESSER-PEREIRA, L. C.; SPINK, P. (Org.). Reforma do Estado e administração pública gerencial. 3. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1999. p. 173-199.
ANDERSON, P. O Brasil de Lula. Novos Estudos - CEBRAP. n. 91, p. 23-52, 2011.
APPADURAI, A. Fadiga da democracia. In: GEISELBERGER, H. (org.). A grande regressão: um debate internacional sobre os novos populismos e como enfrentá-los. São Paulo: Estação Liberdade, 2019. p. 19-36.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Palácio do Planalto, 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Reflexões sobre a reforma gerencial brasileira de 1995. Revista do Serviço Público, 50(4), p. 5-30, 1999.
BUENABAD, E.M. La educación indígena e intercultural en méxico y sus implicaciones en la construcción de ciudadanías. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa / 12. Multiculturalismo y Educación / Ponencia, 2011
CALCAGNO, A. Ajuste estructural, costo social y modalidades de desarollo en América Latina. In: SADER, E. (org.). El ajuste estructural en América Latina costos sociales y alternativas. Buenos Aires: CLACSO, 2001.
CARDOSO, M. L. Ideologia do desenvolvimento, Brasil JK - JQ. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
CARNOY, M. Razões para investir em educação básica. Brasília: UNICEF/MEC, 1992.
CUENCA, R. Las carreras docentes em América Latina. La acción meritocrática para el desarollo profesional. OREALC/UNESCO: Santiago (Chile), 2015.
COLLIER, D. (org.) O Novo Autoritarismo na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982
CUNHA, L. A. Três décadas de conflitos em torno do ensino público: laico ou religioso? Educ. Soc., Campinas, v. 39, nº. 145, p.890-907, out.-dez., 2018
CURY, C. R. J. A educação como desafio na ordem jurídica. In: LOPES, E.M.T., FARIA FILHO, L.M., VEIGA, C.G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, julho/ 2002
DINIZ, E. Governabilidade, democracia e reforma do Estado: os desafios da construção de uma nova ordem no Brasil dos anos 90. In: DINIZ, E.; AZEVEDO, S. (Org). Reforma do Estado e democracia no Brasil: dilemas e perspectivas. Brasília: Edunb, 1998.
DRAIBE, S. M. A política social na América Latina: o que ensinam as experiências recentes de reformas?. In: DINIZ, E.; AZEVEDO, S. (Org.). Reforma do Estado e democracia no Brasil: dilemas e perspectivas. Brasília: Edunb, 1998.
FALETTO, E. La especificidad del Estado en América Latina. In: Garretón, M.A. (comp.). Dimensiones políticas, sociales y culturales del desarrollo. Bogotá: Siglo del Hombre Editores y Clacso, 2009, p.161-200.
FARDELLA, C.; SISTO, V. Nuevas regulaciones del trabajo docente en Chile: discurso, subjetividad y resistencia. Psicol. Soc. Belo Horizonte, v.27 n.1, p. 68-79, jan./abr. 2015.
FIORI, J. L. O Brasil e seu "entorno estratégico" na primeira década do século XXI. In: SADER, E. (Org). 10 anos de governo pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: FLACSO Brasil, 2013.
IBARRA, D. O neoliberalismo na América Latina. Revista de Economia Política, vol. 31, nº 2 (122), pp. 238-248 abril-junho/2011
LINERA, A. G. Indianismo e marxismo: o desencontro de duas razões revolucionárias. In: SADER, E. (Org.) Cadernos do Pensamento Crítico Latino-americano. São Paulo: Expressão Popular/CLACSO, 2008.
MARIÁTEGUI, J. C. Sete ensaios de interpretação da realidade peruana. São Paulo: Expressão Popular/CLACSO, 2008.
MIGNOLO, W. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Editorial Gedisa, 2005
MURILLO, S. Producción de pobreza y construcción de de subjetividad. In: CIMADAMORE, A. & CATTANI, A.D. Producción de pobreza y desigualdad en América Latina. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2008. (p. 41-78)
OLIVEIRA, D. A. As políticas educacionais no governo Lula: rupturas e permanências. RBPAE – v.25, n.2, p. 197-209, mai./ago. 2009.
OLIVEIRA, D. A. Educação básica: gestão do trabalho e da pobreza. 2a. Edição. Petrópolis: Vozes, 2010.
OLIVEIRA, D. A. Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc., Campinas, v.36, n. 132, p. 625-646, jul./set. 2015.
OLIVEIRA, D.A. FELDFEBER, M. El derecho a la educación en América Latina: un análisis de las políticas educativas en la historia reciente de Brasil y Argentina. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, Núm. 27 (gener-juny, 2016), pàg. 107-133
PUIGGRÓS, A. Avatares e restrições do direito à educação na América Latina. Docencia. Santiago (Chile), ano 15, n. 40. maio 2010.
QUIJANO, A. (2005) A Colonialidade do Saber. LANDER, E. (Org.). Eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO. RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil, São Paulo: Companhia das letras, 1995
RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
ROOS, C. The use of Human Capital for Good Governance. ISS-FHR. Paramaribo, June 2008.
SADER, E. Refundar el Estado. Posneoliberalismo en América Latina. Buenos Aires: Ediciones CTA-CLACSO, Sept, 2008.
TIRAMONTI, G. Sindicalismo Docente y Reforma Educativa en la América Latina de los ’90. PREAL/UNESCO. No. 19, Mayo, 2001.UNESCO, 2012 THWAITES REY, M. “Después de la globalización neoliberal: ¿Qué Estado em América Latina?” en OSAL. CLACSO. Buenos Aires, ano 11, n. 27, abr. 2010.
VAN ZANTEN, A. Politiques éducatives. In: VAN ZANTEN, A. (dir.) Dictionnaire de l'éducation. Paris: Quadrige/PUF, 2008.
VERGER, A., MOSCHETTI, M y FONTDEVILA, C. La privatización en América Latina: una cartografía de políticas, tendencias y trayetorias. Universitad Autónoma de Barcelona/IEAL, 2017.
VICTORIANO SERRANO, F. Estado, golpes de Estado y militarización en América Latina: una reflexión histórico-política. Argumentos, Ciudad de México, v. 23, n. 64, sept./dic. 2010, p. 175-193.

Published

2020-12-02

How to Cite

OLIVEIRA, D. A. CONSERVATIVE REGRESSION AND THREATS TO PUBLIC POLICIES IN EDUCATION IN LATIN AMERICA: CONSERVATIVE REGRESSION AND THREATS TO PUBLIC POLICIES IN EDUCATION IN LATIN AMERICA. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 3, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.56014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/56014. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Conservative restorations in the educational field in Latin America