Affectivity and teaching work: an analysis of didactic materials of socioemotional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.56246

Keywords:

Teaching work, Socioemotional education, Affection

Abstract

The objective of this research is to identify the prescriptions made to teachers present in the didactic materials of socioemotional education, aiming to contribute to the discussion about teaching activity, in its interface with affectivity. For this purpose, books from three academic programs were both catalogued and analysed based on the wallonian psychogenetics and other critical studies on the educational field. An analysis form was prepared a priori, which was blindly completed by two researchers. Thus, it was identified five main qualities imposed on the professionals, they are teacher-conciliator, teacher-therapist, teacher-motivator, teacher-seducer, and teacher-apprentice. Therefore, all educational materials, starting from an individualizing and a-historical understanding of education and subject, seek to mitigate the reflective and creative characteristic of the teaching work, as well as prioritize the attitudinal knowledge of these professionals, among the other kinds of knowledge relevant to the teaching work.

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Author Biographies

Ana Laura Peralta, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Licenciada e bacharela em psicologia pela Universidade Federal de Goiás e mestranda em Psicologia do desenvolvimento e escolar/UNB

Jordana de Castro Balduino Paranahyba, UFG

Psicóloga pela PUC-Goiás, com mestrado e doutorado em Educação pela Universidade de Barcelona. Professora Associada da área de Psicologia da Educação, na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás
Lattes: http://lattes.cnpq.br/1444222161390647
E-mail: jordanabalduino@ufg.br

Soraya Vieira Santos, UFG

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás, Mestrado e Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFG. É professora adjunta da FE/UFG na disciplina "Psicologia da Educação" e está vinculada ao Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicologia, Educação e Cultura - NEPPEC da FE/UFG. Investiga principalmente temáticas relacionadas aos fundamentos da educação, à formação de professores e à relação psicologia e educação, a partir do aporte teórico de Henri Wallon. Atualmente coordena a pesquisa "A emoção na escola: um estudo sobre como a temática da afetividade tem comparecido nas escolas de Educação Básica".

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Published

2021-08-28

How to Cite

PERALTA, A. L.; DE CASTRO BALDUINO PARANAHYBA, J. .; VIEIRA SANTOS, S. . Affectivity and teaching work: an analysis of didactic materials of socioemotional education. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 283–297, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.56246. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/56246. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS