BLACK WOMEN AND MATERNITY AT UNIVERSITY: A CASE STUDY

Authors

  • Ana Karla de Jesus Rodrigues Instituto Federal de Brasília
  • Cândida Beatriz Alves Instituto Federal de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59842

Keywords:

Gênero, Maternidade, Universidade

Abstract

The present work focuses on contributing to the reflections on how motherhood crosses the woman's
life, and how it implies the life of the student mother. Admission to higher education represents a
milestone in the beginning of adult life, but how is this stage experienced by a woman, after the arrival
of her children? Here, we present a mother's life trajectory, how her perceptions of motherhood were
built in her childhood, how she experiences motherhood and what it is like to enter and remain in
higher education. The general objective of this research is to understand how positions in relation to
motherhood permeate the life trajectory of a black woman, mother and student and are reflected in her
academic trajectory and personal experiences. The analysis of results was carried out in search of the
meanings constructed by the participant along her trajectory and which emerged through the
interviewee's narrative. Finally, it was possible to observe that public spaces were not designed for
mothers and children, and that this results from a process that, for a long time, limited them to the
domestic space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karla de Jesus Rodrigues, Instituto Federal de Brasília

Licenciada em Letras - Português pelo Instituto Federal de Brasília (IFB). 

Cândida Beatriz Alves, Instituto Federal de Brasília

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília (UnB). Professora do Instituto Federal de Brasília (IFB).

References

AKOTIRENE, C. O que é interseccionalidade? Coordenação Djamila Ribeiro. Belo

Horizonte: Letramento, Justificando, 2018.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BADINTER, E. Um amor conquistado: o mito do amor materno, 1985.

DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

CHAUÍ, M. O que é ideologia. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2017.

FEDERICI, S. Calibã e a Bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo:

Editora Elefante, 2017.

FEDERICI, S. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista.

Tradução: Coletivo Sycorax, São Paulo: Elefante, 2019.

GALVÃO, L. Mãe solteira não. Mãe solo! Considerações sobre a maternidade, conjugalidade

e sobrecarga feminina. Revista Direito e Sexualidade, v. 1, n. 1, 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2007.

GONZALEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, L. A. et al. Movimentos

sociais urbanos, minorias e outros estudos. Ciências Sociais Hoje, Brasília, ANPOCS n. 2, p.

-244, 1983.

HALASI, F. S. et al. A mulher brasileira contemporânea e a maternidade da culpa.

Dissertação (Mestrado em Psicologia). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São

Paulo, 2018.

HENRIQUES, C. S. Mulher, universitária, trabalhadora, negra e mãe: a luta das alunas mães

trabalhadoras negras pelo direito à educação superior no Brasil. Universidade e Sociedade,

v. XVII, p. 171-191, 2016.

HIRATA, H.; KERGOAT, D. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos

de pesquisa, v. 37, n. 132, p. 595-609, 2007.

HOOKS, B. Vivendo de amor. In: Geledés, 2010, s/p. Disponível em:

https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/. Acesso: 12/02/2021.

LÍDIA, L. B. G. Mulher, mãe e universitária: desafios e possibilidades de conciliar a

maternidade à vida acadêmica. Dissertação (Mestrado em Terapia Ocupacional). João Pessoa:

Universidade Federal da Paraíba, 2020.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2004.

MELO, H. P.; CONSIDERA, Cláudio Monteiro; SABBATO, Alberto Di. Os Afazeres

Domésticos Contam!. Economia e Sociedade, v. 31, p. 168-185, 2007.

NUNES, C.; SILVA, L. M. N. Acesso e permanência na educação superior x exercício da

maternagem: entre trajetórias, representações e exigibilidade de políticas estudantis. Direito

UnB, n. 4, p. 41-79, 2020.

O'REILLY, A. Motherhood Hall of Fame – keynote speech, 2014. Disponível em

https://motherhoodfoundation.files.wordpress.com/2015/05/procreate_andrea_oreilly_july_1_

pdf. Acesso em 17 de março de 2021.

O'REILLY, A. Matricentric feminism: Theory, activism, and practice. Toronto: Demeter

Press, 2016.

PEREIRA, L. C.; ANDRADE, L. F. A mulher e a maternidade: as mudanças subjetivas

percebidas na mulher após a maternidade. Revista Brasileira de Ciências da Vida, v. 6, n. 1,

REIS, P. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances:

estudos sobre Educação, p. 17 - 34, 2008.

RIBEIRO, D. Feminismo negro para um novo marco civilizatório. Sur 24, v. 13 n. 24, p. 99 -

, 2016.

RICH, A. Of woman born: Motherhood as experience and institution. Nova Iorque/Londres:

W W Norton & Company, 1995.

SANTOS, G. S. Eu, Nega Fya e a solidão da mulher preta. Revell Revista de Estudos

Literários da UEMS, v. 1, n. 24, p. 351-374, 2020.

SAIÃO, Déborah Toméh. Pequenos homens, pequenas mulheres? Meninos, meninas?

Algumas questões para pensar as relações entre gênero e infância. Pro-Posições, v. 14, n. 3,

p. 67-87, 2003.

SANTOS, João Paulo Lopes; MOREIRA, Nubia Regina. Entre raça e gênero: significado das

cotas raciais para universitárias negras. Série-Estudos-Periódico do Programa de PósGraduação em Educação da UCDB, p. 77-100, 2019.

SCAVONE, Lucila. A maternidade e o feminismo: diálogo com as ciências sociais.

Cadernos Pagu, n. 16, p. 137-150, 2001.

SOUZA, F. Pode a subalterna falar? Breve crítica à ciência “sem corpo” e a defesa de outras

epistemologias para entendermos o mundo. Revista Contraponto, v. 6, n. 2, p. 85-92, 2019.

TARDIN, E. B.; BARBOSA, M. T.; LEAL, P. C. A. Mulher, trabalho e a conquista do espaço

público: reflexões sobre a evolução feminina no Brasil. Revista Transformar, n. 7, p. 119-

, 2015.

VÁZQUEZ, G. Maternidade e Feminismo: notas sobre uma relação plural. Revista Trilhas

da História, v. 3, n. 6, p. 167-181, 2014.

ZANELLO, V. Saúde Mental, Gênero e Dispositivos: Cultura e Processos de Subjetivação.

Curitiba: Appris, 2018.

Published

2021-09-30

How to Cite

DE JESUS RODRIGUES, A. K. .; ALVES, C. B. BLACK WOMEN AND MATERNITY AT UNIVERSITY: A CASE STUDY. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 21–40, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59842. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/59842. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS