THE AUTONOMY OF SCHOOL INSTITUTIONS BEFORE THE PROGRAMS OF COMPLEMENTARY CURRICULUM ACTIVITIES IN CONTRACT IN THE STATE OF PARANÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.61395

Keywords:

Public policy. Complementary curricular activities. School management. Autonomy.

Abstract

Complementary Curriculum Activities are activities of the schools' free choice, offered after school hours for students enrolled in regular classes that are included as complementary to the mandatory curriculum. This work aims to analyze and understand the autonomy of school managers in the development of programs and projects of complementary curricular activities in the evening within the scope of the Regional Education Center of Ivaiporã, Paraná. As investigative material for the research, documentary analysis and empirical data obtained in semi-structured interviews with managers from the 14 municipalities belonging to the NRE are used. With evidence in the results, it is argued that managers have a pseudoautonomy, evidenced in its different dimensions - financial, political, legal, administrative and pedagogical. It is concluded that, although democratic management speeches are proclaimed in which autonomy is one of the founding principles, the measures imposed by the directives of the programs and pseudoautonomy are a reflection of the intentionality of regulation and control of the State, of a linear and hierarchical character, which restricts the socio-political participation of those involved in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréia Paula Basei, Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí

Graduated in Physical Education at the University of the West of Santa Catarina, Campus of São Miguel do Oeste (UNOESC / SMO), Specialist in School Physical Education at the Center for Physical Education and Sports at the Federal University of Santa Maria (CEFD / UFSM), Master in Education by the Graduate Program in Education at the Faculty of Education of the Federal University of Santa Maria (PPE / UFSM), PhD in Education from the Graduate Program in Education at the Faculty of Education of the State University of Campinas (PPE / FE / UNICAMP), Professor of the Physical Education course at the State University of Maringá, Regional Campus of Vale do Ivaí (UEM / CRV), Member of the Research and Studies Group on Physical Education and Sports Policies (GEPEFE / UEM).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROSO, J. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, N. S. C. (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Editora Cortez, 2003.

BRASIL. Portaria Normativa Interministerial nº 17, de 24 de Abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 24 abr. 2007.

CRESWELL, J. W.; CLARK, V. L. P. Designing and conducting mixed methods research. 3. ed. Thousand Oaks, CA: SagePublications, Inc., 2018.

DOURADO, L. F. Programa de Capacitação a Distância para Gestores Escolares – PROGESTÃO. Como promover, articular e envolver a ação das pessoas no processo de gestão escolar? Brasília: CONSED – Conselho Nacional de secretários de Educação. 2001.

GADOTTI, M. A autonomia como estratégia da qualidade de ensino e a nova

organização do trabalho na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LÜCK, H. Perspectiva da Gestão Escolar e Implicações quanto à Formação de seus Gestores. Revista Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33, fev./jun. 2000.

LÜCK, H. A gestão Participativa na Escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MENDONÇA, E. F. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira. 2000. 323 p. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Resolução 1.690/2011. Institui a partir de 2008, em caráter permanente, o Programa Atividades Complementares Curriculares em Contraturno na Educação Básica na rede estadual de ensino. Publicado no Diário Oficial nº. 8472 de 24 de Maio de 2011. Curitiba, SEED, 2011a.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Instrução Normativa n. 004/2011-SEED/SUED. Entende-se por Atividades Complementares Curriculares em contraturno, atividades educativas, integradas ao Currículo Escolar, com ampliação de tempos, espaços e oportunidades de aprendizagem que visam ampliar a formação do aluno. Curitiba, SEED, 2011b.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Instrução Normativa n. 03/2017-SUED/SEED. Curitiba, SEED, 2017. Disponível em: http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/instrucoes2017/instrucao032017 sued_seed.pdf. Acesso em: 15 dez. 2018.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Instrução Normativa n. 05/2018- SUED/SEED. Curitiba, SEED, 2018. Disponível em: http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/instrucoes/2018/instrucao_052 018.pdf. Acesso em: 15 dez. 2018.

PARENTE, C. da M. D. Desvendando a jornada escolar brasileira. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 8, n. 3, p. 319 - 343, set./dez. 2019.

PARO, V. H. Gestão da Escola Pública: a Participação da Comunidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 73, n. 174, p. 255-290, maio/ago. 1992.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2004.

RUSSO, M. H. Trabalho e administração da escola: desenvolvimento e apropriação do sentido que assumem no processo de produção pedagógica. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 3, p. 361-588, set./dez. 2011.

VEIGA, I.P. A. Escola: Espaço do Projeto Político Pedagógico. Campinas, São Paulo: Papirus, 2002.

Published

2022-08-31

How to Cite

BASEI, A. P. THE AUTONOMY OF SCHOOL INSTITUTIONS BEFORE THE PROGRAMS OF COMPLEMENTARY CURRICULUM ACTIVITIES IN CONTRACT IN THE STATE OF PARANÁ. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 20–38, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.61395. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/61395. Acesso em: 28 may. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS