RELIGIOUS EDUCATION AT BNCC

THE STUDY OF THE RELIGIOUS PHENOMENON IN THE BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL

Authors

  • Keila Patricia Gonzalez Unesp - Rio Claro
  • Romualdo Dias Unesp - Rio Claro

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.61776

Keywords:

Religious Education. Public School. Common National Curriculum Base

Abstract

This academic paper analyzes the curriculum of religious education in the National Common Curriculum Base (BNCC), having as theoretical reference, especially, the works of Ivor Goodson in the history of disciplines. For that, we trace a brief history of this discipline in the legislation, especially from the insertion of religious teaching in the Law of Guidelines and Bases of Education of 1996, when the idea of ​​religious teaching as religious knowledge began to be developed until its inclusion in the BNCC, in 2017. Considering this historical trajectory of religious education, we sought to understand how the contents, prescribed practices, the purpose of this school discipline in public schools are structured and how these unveil the conflicts and disputes around the laicity in its introduction into the BNCC . It is argued that the history of the discipline of religious education (1996-2017) is mixed in a non-linear way in the different units of the Federation with the utilitarian and pedagogical objectives of spreading religion and academics of religious knowledge, represented by the various teaching models religious. It is concluded that the religious education curriculum proposed at the BNCC emphasizes the promotion of academic objectives, linking scholars in the scientific field of religious studies  to the school discipline of religious education.

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Author Biographies

Keila Patricia Gonzalez, Unesp - Rio Claro

Possui graduação e mestrado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- Campus Assis e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- Campus Rio Claro. Tem experiência na educação básica e no ensino superior nas áreas de História e Filosofia, com ênfase em História do Brasil, História Contemporânea, História da Educação. 

Romualdo Dias, Unesp - Rio Claro

Possui Licenciatura em Filosofia (1979) e Pedagogia (1980) pela Faculdade Dom Bosco de Filosofia Ciências e Letras de São João Del Rei, Mestrado em Educação (1986) pela Universidade Estadual de Campinas, Doutorado em Lógica e Filosofia da Ciência (1993) pela Universidade Estadual de Campinas e Livre Docência (2012) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP. Fez pós-doutorado em Ciência Política, na Universidade Complutense de Madri (2014-2015). Atualmente é Professor Assistente Adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Líder do Grupo de Estudos "Tecnologias e Processos de Subjetivação", formalmente registrado no CNPQ. Membro do Conselho do Centro de Defesa dos Direitos Humanos de Petrópolis - RJ. Professor visitante na Universidade de Bolonha - Itália, no segundo semestre de 2016. Assessor pedagógico do Common Action Fórum, em Madri - Espanha. Tem experiência na área de Filosofia e Psicanálise, com ênfase em Filosofia Política, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, políticas de subjetivação, subjetividade, corpo e organização comunitária.

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Published

2022-05-02

How to Cite

GONZALEZ, K. P.; DIAS, R. . RELIGIOUS EDUCATION AT BNCC: THE STUDY OF THE RELIGIOUS PHENOMENON IN THE BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 193–212, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.61776. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/61776. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS