FATORES DE EVASÃO ESCOLAR NOS CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO: PROTOCOLO DE REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA

Authors

  • Sarah Elayne de Freitas Rezende Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Goiano
  • Ramayane Bonacin Braga Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano
  • Marcos de Moraes Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.62371

Keywords:

School dropout. Integrated High School. Federal educational network. Systematic review protocol. PICO.

Abstract

Research on school dropout in Brazil has been conducted since 1980, however, the theme is one of the great obstacles to the development of education. Despite the increase in the supply of enrolment, dropout is a reality that is a challenge to the expansion of the Professional and Technological Education Network in Brazil. The present work aims to present the protocol of a systematic review to identify in the reference literature the main factors of school dropout in integrated technical high school courses in Brazil. Systematic reviews are considered secondary studies, which have primary studies as their source of data. It proposes to collect a set of variables through meta-analysis (PRISMA) and structures the search in Population, Intervention, Comparison and Outcome "outcome" (PICO). The searches for primary studies were performed in Pubmed, Eric, Scielo, Scopus and Spell over the last 10 years, with the time frame from January 2013 to January 2022. It is expected that this systematic review protocol will allow access to information that can be useful for the discussion and implementation of public policies and actions to address dropout in technical courses integrated to high school in the network of professional and technological education in Brazil. After the completion of the systematic review its results will be disseminated through abstracts, articles, presentations at conferences, symposia and other events of this nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Elayne de Freitas Rezende, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Goiano

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Ceres.

Ramayane Bonacin Braga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Ceres.  Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano – Campus Ceres.

Marcos de Moraes Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

Doutor em Administração pela Universidade de Brasília. Professor de ensino técnico e tecnológico do Instituto Federal Goiano - Campus Ceres e professor permanente credenciado no Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Federal de Goiás - PPGADM/UFG e no ProfEPT do Instituto Federal Goiano.

References

ALBUQUERQUE, Claudison Vieira de; CORDEIRO, António Manoel Rochette; BARROS, Marcos Alexandre de Melo. Social Violence and School Dropout. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, v. 8, p. 5, 2021. Disponível em: https://ijaers.com/detail/social-violence-and-school-dropout/. Acesso em: 2 out. 2021.

ALVAREZ, Karine Rodrigues; ALVES, Suelem Cristina; MATOS, Roberta Pereira. Evasão escolar nos cursos técnicos integrados ao ensino médio da Rede Federal: Levantamento de fatores motivacionais e propostas de intervenção. Research, Society and Development, v. 10, n. 6, p.e12510615630-e12510615630, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/15630. Acesso em: 1 jun. 2021.

ASHTIANI, Mariam. The Racially Disparate Effects of Drug Arrest on High School Dropout. Socius, v. 7, 2021. DOI https://doi.org/10.1177/23780231211027097. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23780231211027097. Acesso em: 2 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Profissional e Tecnológica. Documento orientador para a superação da evasão e retenção na Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica. Brasília, DF, 2014. Disponível em: https://avr.ifsp.edu.br/images/pdf/Comissoes_Outros/PermanenciaExito/Documento-Orientador-SETEC.pdf. Acesso em: 4 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota Informativa número 138/2015/DPE/DDR/SETEC/MEC. Brasília, DF: MEC, 8 p. 2015. Disponível em: http://200.19.248.10:8002/professores/%23DEPARTAMENTO%20DE%20ENSINO/PERMANENCIA%20E%20EXITO/2015%20Nota%20Informativa%20n%C2%B0%20138%20_2015_DPE_DDR_SETEC_MEC-1.pdf. Acesso em: 8 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Expansão da Rede Federal. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec-programas-e-acoes/expansao-da-rede-federal. Acesso em: 15 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha. Indicadores de |Dados Gerais. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp. Acesso em: 1 maio 2021.

BRASIL. Tribunal de Contas da União. Plenário. Acórdão nº 506/2013. Auditoria Operacional. [...]. Recomendações. Determinação. Comunicações. Brasília, DF: TCU, 13 mar. 2013, 64p. Disponível em: https://www.lexml.gov.br/urn/urn:lex:br:tribunal.contas.uniao;plenario:acordao:2013-03-13;506. Acesso em: 13 jun. 2021.

De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mônica Cecília; Takahashi, Renata Ferreira; Bertolozzi, Maria Rita. Revisão sistemática: noções gerais. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 45, n. 5, p. 1260-1266, 2011. DOI https://doi.org/10.1590/S0080-62342011000500033 Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/CRjvBKKvRRGL7vGsZLQ8bQj/?lang=pt. Acesso em: 12 maio 2021.

DONATO, Helena; DONATO, Mariana. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Acta Médica Portuguesa, v. 32, n. 3, p. 227, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/332084935_Etapas_na_Conducao_de_uma_Revisao_Sistematica. Acesso em: 3 ago. 2021.

FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018. 320p. Disponível em: https://www.scribd.com/document/396362083/Institutos-Federais-de-Educacao-Gaudencio-Frigotto-Org-pdf. Acesso em: 6 jul. 2021.

GALVÃO, Maria Cristina Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835/4187. Acesso em: 16 fev. 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD. Educação 2019: Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 7 jul. 2021.

KEELE, Staffs; DEPARTMENT of Computer Science-University of Durham-UK. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Version. 2.3, EBSE Technical Report. EBSE, 2007. Disponível em: https://www.elsevier.com/__data/promis_misc/525444systematicreviewsguide.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

RODRIGUES, Carolina de Oliveira Sousa et al. Fatores preditores da evasão escolar entre adolescentes com experiência de gravidez. Cadernos Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 2, p. 160-169, jun. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/kn8yrCMhL3XhfGk3HvCxLgg/abstract/?lang=pt Acesso em: 1 dez. 2021.

SANTOS, Cássia Ramos dos; BASTOS, Regiane Gonçalves; OLIVEIRA, Veronica Heloisa de. Desafios da gestão contra a evasão escolar no ensino médio das escolas públicas. Cadernos da Pedagogia, v. 14, n. 27, 2020. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1324/504. Acesso em: 5 dez. 2021.

SILVA, Denise Bianca Maduro; CASTIONI, Remi; MARTÍNEZ, Rogfel Thompson. Evasão escolar e os indicadores da Rede Federal de Educação Profissional no Brasil entre 2003 e 2015. Vértices, Goitacazes, v. 23, n. 2, 2021. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/41082/1/ARTIGO_EvasaoEscolarIndicadores.pdf. Acesso em: 1 jan. 2022.

SILVA, Juana; DIAS, Paulo Coelho; SILVA, Maria Cristina Madeira Silva. Fatores de influência no processo de evasão escolar em três cursos técnicos do instituto federal de educação, ciência e tecnologia de Brasília. Revista da UIIPS – Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, v. 5, n. 3, 2017. Disponível em: http://ojs.ipsantarem.pt/index.php/REVUIIPS. Acesso em: 17 fev. 2022.

ZENGIN, Mevsim. Investigation of High School Students’ Dropout Risk Level. Education, v. 9, n. S1, p. 59-68, 2021. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1297705.pdf. Acesso em: 8 out. 2021.

Published

2022-10-24

How to Cite

DE FREITAS REZENDE, S. E.; BONACIN BRAGA, R.; DE MORAES SOUSA, M. FATORES DE EVASÃO ESCOLAR NOS CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO: PROTOCOLO DE REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 89–104, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.62371. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/62371. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS