Memory, Formation and Education

Path of the Graduate Program in Education at Federal University of Ceará

Authors

  • José Antônio Gabriel Neto Universidade Federal do Ceará
  • Luís Federal University of Ceará

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66307

Keywords:

Postgraduation, Federal University of Ceará, Education

Abstract

In recent years, graduate studies have been an increasingly recurrent object in educational studies. Based on this premise, this essay aims to reflect on postgraduate studies in Brazil and, more specifically, to rescue part of the history of the postgraduate program in Education at the Federal University of Ceará (UFC) through its training proposals throughout the time. For this purpose, specialized bibliography was used, as well as documents related to the creation of master's and doctoral courses in Education at UFC. The results obtained indicated that the program went through a long process of maturation before its creation and has been consistently training human resources at the master's and doctoral levels for over 45 years, although it still needs changes. Finally, we conclude that there are considerable challenges to the program and to the whole of the national postgraduate course, with an eye on the situation of recent years, which is quite harmful to the National Postgraduate System as a whole, but with hope in future actions to continue to contribute to the Education in Ceará and Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CORSETTI, Berenice. A análise documental no contexto da metodologia qualitativa: uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-graduação em Educação da UNISINOS. UNIrevista, São Leopoldo, Editora UNISINOS, v. 1, n. 1, p. 32-46, janeiro, 2006.

FERREIRA, Marieta de Moraes; MOREIRA, Regina da Luz. Capes, 50 anos. Depoimentos ao CPDOC/FGV. Brasília: CAPES, 2001.

LOIOLA, Francisco Antonio. Pesquisa e Pós-graduação em Educação no Brasil: o caso do mestrado em Educação da Universidade Federal do Ceará, 173 f. Trabalho de conclusão de curso (Dissertação) - Mestrado em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, 1991.

MARCHETTI, Maria Lujan. Universidade: produção e compromisso. Fortaleza: Edições UFC, 1980.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As Universidades e o Regime Militar: cultura política e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

NEUENFELDT, Manuelli Cerolini; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Pós-graduação e Pós-graduação em Educação no Brasil: um breve histórico. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, Editora PUC-Campinas, v. 1, n. 24, p. 85-95, junho, 2008.

RAMALHO, Betania Leite; MADEIRA, Vicente de Paulo Carvalho. A pós-graduação em Educação no Norte e Nordeste: desafios, avanços e perspectivas. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, ANPEd, s/v, nº 30, p. 70-81, set-dez, 2005.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Centro de Estudos Sociais Aplicados – Departamento de Educação. Projeto do Mestrado em Educação. Fortaleza, 1975.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Faculdade de Educação. Processo de recredenciamento do curso de mestrado em Educação (Autorização para o Curso de Doutorado). Fortaleza, 1994.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ, Reitoria. Anuário Estatístico da UFC 2019 (base 2018). UFC: 2019. Disponível em: https://www.ufc.br/a-universidade/documentos-oficiais/322-anuario-estatistico. Acesso em: março de 2023.

VIEIRA, Sofia Lerche. Ensino Superior: o discurso do projeto da reforma de 1968, 145 f, Trabalho de conclusão de curso (Dissertação) - Mestrado em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, 1980.

Published

2023-12-18

How to Cite

ANTÔNIO GABRIEL NETO, J.; TÁVORA FURTADO RIBEIRO, L. Memory, Formation and Education: Path of the Graduate Program in Education at Federal University of Ceará. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202402, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66307. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/66307. Acesso em: 13 may. 2024.