PERSPECTIVES OF HIGH SCHOOL GRADUATES ON THEIR TRAJECTORIES AFTER BASIC EDUCATION

Authors

  • Francisco Robson Carvalho de Oliveira Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
  • Maria Tamires Vasconcelos Oliveira Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
  • José Leonardo Rolim de Lima Severo Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68621

Keywords:

Life project, Society, University

Abstract

Various aspects of the lives of young people completing basic education tend to influence their future perspectives, with emphasis on the school experiences accumulated so far, personal inspirations and motivations, as well as encouragement or emerging needs in their families. The objective of this work was to identify expectations of high school students, in light of their family contexts and motivations that guide their life trajectories. The investigated public participated in a workshop guided by the theoretical-methodological perspective of sensitive didactics (D’Ávila, 2021), organized into four pedagogical movements, which mobilized aspects linked to the transformative role played by the university in the lives of the organizers of such a workshop. After the intervention, the students responded to a semi-structured questionnaire, from which it was possible to demonstrate that the majority recognize the university as a possibility for personal growth, professional training, and social transformation. Young people indicated that they receive encouragement and encouragement mainly from family members to continue their studies, but they consider the possibility of combining study and work to be important. Among his impressions on the theme “school/university”, positive aspects prevail over negative ones, reinforcing his affection for the idea of structuring his life projects around the axes of education. Therefore, there was a majority recognition that university can represent a promising possibility for their future, despite the current social pressure for immediate insertion into the job market, which reflects the desire to combine study and work, even when there is an incentive to dedicate full time to a higher education course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Robson Carvalho de Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, mestre em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal do Ceará e atualmente cursa doutorado profissional em Ensino de Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual da Paraíba (PPGECEM – UEPB). É Professor de Biologia na Educação Básica em nível médio na Secretaria de Estado da Educação na Paraíba (SEE-PB). Tem publicações de artigos científicos no campo da ecologia, com ênfase na herpetofauna e investiga atualmente a Educação Científica, com foco na contribuição do Ensino de Biologia para a Alfabetização Científica.

Maria Tamires Vasconcelos Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará e atualmente cursa doutorado profissional em Ensino de Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual da Paraíba (PPGECEM – UEPB). Atua e pesquisa na área de Ensino, com ênfase à Educação Biológica, no âmbito da interculturalidade e valorização de saberes de povos tradicionais segundo a perspectiva de pensamento complexo.

José Leonardo Rolim de Lima Severo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Pós-Doutorado em Teoria da Pedagogia no Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), sob supervisão da Profa. Selma Garrido Pimenta. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), com estágios doutorais na FEUSP e na UNED, em Madrid - Espanha. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Teoria da Pedagogia, políticas e práticas de Desenvolvimento Curricular e Didática, Educação Integral, Pedagogia do Ensino Superior e Educação Não Escolar. É Professor Adjunto em regime de dedicação exclusiva no Departamento de Habilitações Pedagógicas (DHP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação na Universidade Federal da Paraíba, onde lidera o Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES-UFPB).

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3 ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 2. Ed. Lisboa: Edições 70, 2002.

D’ÁVILA, Cristina. Métodos e técnicas de ensino e aprendizagem para a Educação Superior: cardápio pedagógico. 1 ed. Salvador: EDUFBA, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3WoZDQh. Acesso em: 10 out. 2022.

FAGUNDES, Caterine Vila; LUCE, Maria Beatriz; ESPINAR, Sebastián Rodriguez. O desempenho acadêmico como indicador de qualidade da transição Ensino Médio-Educação Superior. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 22, p. 635-669, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3V4i4bI. Acesso em: 10 dez. 2022.

FERRETTI, Celso João. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 25-42, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

GONÇALVES, Fernando Gonçalves de; RAMOS, Marília Patta. Sucesso no Campo Escolar: condicionantes para entrada na universidade no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, p. 1-22, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3WmraSa. Acesso em: 10 nov. 2022.

LEÃO, Geraldo; DAYRELL, Juarez Tarcísio; REIS, Juliana Batista dos. Jovens olhares sobre a escola do ensino médio. Cadernos Cedes, Campinas, v. 31, p. 253-273, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3j0HFoB. Acesso em: 15 dez. 2022.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

ORTEGA, Eliane Maria Vani. O ensino médio público e o acesso ao ensino superior. Estudos em avaliação educacional, São Paulo, n. 23, p. 153-176, 2001. Disponível em: https://bit.ly/3HCUy2q. Acesso em 10 out. 2022.

PEREGRINO, Mônica; PRATA, Juliana de Moraes. Juventude como mirante dos fenômenos sociais e a reforma do ensino médio—o que se vê quando se olha de um outro lugar?. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. e280052, p. 1-24, 2023.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. Educação, sociedade & culturas, Porto, n. 23, p. 137-202, 2005.

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima et al. “Ser estudante” no ensino superior: aspectos valorativos da experiência na perspectiva discente. Linhas Críticas, Brasília, v. 26, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3V1nGU0. Acesso em: 20 out. 2022.

SILVA, Andréa Villela Mafra da. Neotecnicismo - A Retomada do Tecnicismo em Novas Bases. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 19, n. 1, p. 10-16, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3HFWVBI. Acesso em: 15 out. 2022.

ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 226-237, 2006.

Published

2023-12-18

How to Cite

CARVALHO DE OLIVEIRA, F. R.; VASCONCELOS OLIVEIRA, M. T. .; ROLIM DE LIMA SEVERO, J. L. . PERSPECTIVES OF HIGH SCHOOL GRADUATES ON THEIR TRAJECTORIES AFTER BASIC EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202406, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68621. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/68621. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Quais juventudes querem os currículos? Quais currículos querem as juventudes?