Políticas de educação inclusiva sob análise das noções foucaultianas de biopolítica e governamentalidade: um estudo de revisão

UM ESTUDO DE REVISÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.69310

Keywords:

Inclusive Education Policies; Governmentality; Biopolitics

Abstract

This text presents a literature review regarding the implementation of actions to comply with the current National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education. It is part of the context of research that investigates how strategies for compliance are created in the education systems of municipalities belonging to the region called North Coast of the state of Rio Grande do Sul. The search was carried out in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, under the descriptor “inclusive education policies”, combined with Foucauldian concepts of biopolitics and governmentality, from 2008 to 2022. The study made it possible to identify two approaches: regulatory strategies to put into practice inclusive policies; knowledge that permeates inclusive policies and practices.

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Author Biographies

Adiel Philipe Leão da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Mestrando em Educação na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, professor das Redes de Ensino de Capão da Canoa e Cidreira/RS.

Helena Venites Sardagna, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Pós-Doutorado em Educação pela UFRGS; Mestrado e Doutorado em Educação pela Unisinos; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia – Licenciatura da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS).

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Published

2024-06-26

How to Cite

SILVA, A. P. L. da; SARDAGNA, H. V. Políticas de educação inclusiva sob análise das noções foucaultianas de biopolítica e governamentalidade: um estudo de revisão: UM ESTUDO DE REVISÃO. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202454, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.69310. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/69310. Acesso em: 17 jul. 2024.