TO THE NORTHEAST OF PHILOSOPHY AND THE OWL ON THE MANDACARU

Authors

  • Cristiane Marinho Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v10i5.49674

Keywords:

Philosophy, Brazilian notheast, Teaching of Philosophy, History of Philosophy in Brazil

Abstract

This text, To the northeast of philosophy and the owl on the mandacaru, brings out a redemption of the tradition of the northeastern philosophical thought showing the preliminary and founding stages as well as its adherence to European methods and philosophical materials. It shows too its initial milestone with the thomistic- Aristotelianism of the Jesuits, crosses over  the renovated empiricism  of the Olinda Seminar,  the positivism of the School of Recife and  the French scientism  of Ceará French Academy. The general objective of this article is to question, based on data from the tradition of the philosophical thought of the  Brazilian northeast , the mere subservience to the repetition of the classics and about the need to philosophize based on our own reality in the same way Philosophy has done.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane Marinho, Universidade Estadual do Ceará

Professora Associada de Filosofia da Universidade Estadual do Ceará (UECE); professora permanente  do Mestrado em Serviço Social (MASS/UECE); mestre em Filosofia (UFPB/UFMG); doutora em Educação (UFC); pós doutora em Filosofia da Educação (UNICAMP); doutoranda em Filosofia (UFG).

References

MARINHO, Cristiane M. A Filosofia da Diferença de Gilles Deleuze na Filosofia da Educação no Brasil. 2012. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000851942

______. Filosofia e educação no Brasil: da identidade à diferença. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

PAIM, Antônio. O estudo do pensamento filosófico brasileiro. 2ª ed. São Paulo; Convívio, 1985.

______. História das ideias filosóficas no Brasil. 3ª ed. São Paulo: Convívio; Brasília: INL, Fundação Nacional Pró-Memória, 1987.

RODRIGUES, Padre Antônio Sidra. Origens do Ensino da Filosofia no Ceará. In: Ensino da Filosofia no Ceará (Coord. Adísia Sá). Imprensa Universitária da Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, CE. 1972. (Biblioteca de Cultura série B Estudos e Pesquisas).

SÁ, Adísia. O lugar da Filosofia na Escola Média Cearense Contemporânea. In: Ensino da Filosofia no Ceará (Coord. Adísia Sá). Imprensa Universitária da Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, CE. 1972. (Biblioteca de Cultura série B Estudos e Pesquisas).

SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. – (Coleção memória da educação).

SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia contemporânea no Brasil: conhecimento, política e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

WALS, Padre Brendan Patrick. A Filosofia no Ensino Superior. In: Ensino da Filosofia no Ceará (Coord. Adísia Sá). Imprensa Universitária da Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, CE. 1972. (Biblioteca de Cultura série B Estudos e Pesquisas).

Published

2019-12-24

Issue

Section

Dossiê especial – EM DEFESA DA FILOSOFIA