THE NATIONAL CURRICULUM GUIDELINES FOR HIGH SCHOOL

an analysis of the language area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.45466

Keywords:

High School, Curriculum Guidelines, Languages

Abstract

The objective of this study is to analyze the National Curriculum Guidelines for high school. A documental analysis was conducted based on this guidelines and from other documents related to high school reform process, such as the National Curricular Parameters for high school and the Educational Curricular Guidelines Complementary to the National Curricular Parameters. The National Curricular Guidelines for high school form part of the high school reform in Brazil, that started with the National Curricular Parameters and the National Curricular Guidelines publications. Consequently, they present continuities and ruptures with this curricular policy. It revealed, therefore, that the National Curricular Guidelines present a hybrid and key content in relation to theoretical concepts which underlay its elaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Néri Emílio Soares Júnior, Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás, Brazil.

PhD in Education from the University of Brasília and professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás.

Ana Cristina Viera Lopes Romeiro, State Secretariat of Education of the Federal District, Brazil.

Master in Education from the University of Brasília and professor at the State Education Network of the Federal District.

References

BERNADIM, M. L.; SILVA, M. R. Políticas Curriculares para o Ensino Médio e para a Educação Profissional: propostas, controvérsias e disputas em face das proposições do Documento Referência da Conae 2014. Jornal de Políticas Educacionais. Curitiba, n. 16, julho-dezmbro, 2014.

BERNSTEIN, B. Estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Editora Vozes, 1996.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução n. 3, de 26 de junho de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF. 1998.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nºs 1/92 a 46/2010 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão nºs 1 a 6/94. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica/MEC, 1999a.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica/MEC, 1999b.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica/MEC, 1999c.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Parte I - Bases legais. Brasília: Secretaria de Educação Básica/MEC, 2000.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio: orientações curriculares complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.

BRASIL, Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Volume 1. Brasília, 2006a.

BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza e suas tecnologias. Volume 2. Brasília, 2006b.

BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências humanas e suas tecnologias. Volume 3. Brasília, 2006c.

CANDAU, V. M. Reformas educacionais hoje na América Latina. In: MOREIRA, A. F. B. (Org). Currículo: políticas e práticas. 4. ed. Campinas: Papirus, 2001

DEWEY, J. Experiência e educação. Editora vozes, 2002.

FERNANDES, F. C. Apresentação. In: Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília, 2004.

GARCIA, J. A interdisciplinaridade segundo os PCNS. Revista de educação pública. Cuiabá. v.17, n. 35. 2008.

GIMENO SACRISTÁN. J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

GOODSON, I. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

HUNGARO, E. M. A questão do método na constituição da teoria social de Marx. CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A.; (Orgs). O Método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, Brasília: Faculdade de Educação, UnB, 2014.

KUENZER, A. Z. O ensino médio agora é para a vida: entreo pretendido, o dito e o feito. Educação & Sociedade. Campinas: CEDES, v. 21, n. 70, p.15-39, 2000.

LODI, L. H. Subsídios para uma reflexão sobre o ensino médio. In: BRASIL, SEB. Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília, 2004.

LOPES, A. C. Os parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualizaação. Educação & Sociedade. Campinas: CEDES, v.23, n. 80, p.389-403, 2002.

LOPES, A. C. Políticas curriculares: continuidade ou mudanças de rumo? Revista Brasileira de Educação. n. 26 Maio /Jun /Jul /Ago, 2004.

LOPES, A. C. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

MACHADO, L. R. S. A institucionalização da lógica das competências no Brasil. Pro-Posições, Campinas, Editora da Unicamp, v. 131, n. 37, p. 92-110, jan./abr, 2002.

MOEHLECKE, S. O ensino médio e as novas diretrizes curriculares nacionais: entre recorrências e novas inquietações. Revista Brasileira de Educação, v.17, n. 49, jan-abr. 2012.

MOREIRA, A. F. B. Em busca da autonomia docente nas práticas curriculares no Brasil. In: OLIVEIRA, M. R. N. S.; PACHECO, J. A. (Orgs). Currículo, didática e formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2013.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

STRAVOU, S. La recontextualisation à l’épreuve de la sociologie empirique des curricula: éléments de recherche sur la « régionalisation du savoir » In. Frandji, D.; Vitale P. (dirs.). Actualité de Basil Bernstein. Savoir, pédagogie et société. Rennes: PUR, 2008.

TORRES SANTOMÉ, J. Globalização e interdisciplinariedade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. P. A. Educação Básica e Educação Superior: projeto político-pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004.

ZIBAS, D. M. L. A reforma do ensino médio nos anos de 1990: o parto da montanha e as novas perspectivas. Revista Brasileira de Educação, n. 28, 2005.

Published

2020-12-11

How to Cite

SOARES JÚNIOR, N. E.; ROMEIRO, A. C. V. L. . THE NATIONAL CURRICULUM GUIDELINES FOR HIGH SCHOOL: an analysis of the language area. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 946–955, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.45466. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/45466. Acesso em: 17 jul. 2024.