THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE PROCESS OF ELABORATION IN BRAZIL AND SOCIOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51545Keywords:
Common National Curricular Base, Curricular Policies, SociologyAbstract
The present study aims to analyze the process of elaboration of the Common National Curricular Base (BNCC) in Brazil between 2014 and 2018. The research questions were as follows: what curriculum models and educational proposals were in dispute in the context they were formulated? How was sociology approached in each proposal? How were the different organizing principles modified, re-signified or rearticulated in the different texts of the documents? Which BNCC principles and forms of organization prevailed in the winning proposal throughout the process? How was sociology integrated into the final proposal? Based on Basil Bernstein’s perspectives on curriculum studies, we have analyzed four documents and their proposals in three different political contexts: a) the consolidation phase of the idea of Basic Education, from Pre-school to High School, and of the learning rights (2012 to 2014); b) the conciliation phase between learning rights and content matrices perspectives of large-scale assessments (2015 and 2016); c) the disruption phase of the national debate and the High School reform (2016 to 2018). The study includes a table containing the four BNCC proposals as well as the situation of Sociology in those documents (2014; 2015; 2016; 2018). The analysis showed that the sociology found in the four proposals was captured by the predominant hegemonic pedagogical discourse in each debate. Pedagogical discourse is still encoded by persistent clashes over the curricula organizing principles, its components (subjects) or in the competencies and skills model.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, Gustavo Cravo. A base nacional comum curricular atropelada pela reforma do ensino médio: uma entrevista com Marcelo Burgos. Revista Perspectiva Sociológica, n.º 21, pp. 5-20, 2018. Disponível em: https://cp2.g12.br/ojs/index.php/PS/article/view/1738. Acessado em: 25 mar. 2020.
BERNSTEIN, Basil. A Estruturação do discurso pedagógico: classes, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
_______. A Pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 120, p. 75-110, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742003000300005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado em: 03 mar. 2020.
_______. Pedagogy, Symbolic and Identity: Theory, research, critique. Lanham: Rowman & Littlefield, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - 1ª versão. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico/. Acessado em: 10 abr. 2020.
_______. Base Nacional Comum Curricular - 2ª versão. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico/. Acessado em: 11 abr. 2020.
_______. Base Nacional Comum Curricular - 3ª versão. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico/. Acessado em: 20 abr. 2020.
______. Base Nacional Comum Curricular - 3ª versão. Sem o Ensino Médio. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico/. Acessado em: 23 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Por uma política curricular para a educação básica: contribuição ao debate da base nacional comum a partir do direito à aprendizagem e ao desenvolvimento. Versão Preliminar. Brasília: MEC, 2014.
BURGOS, Marcelo Baumann. O processo de construção da proposta da sociologia para a base nacional curricular comum (2015). In: SILVA, Ileizi Fiorelli; GONÇALVES, Danyelle Nilin (Org.). A Sociologia na Educação Básica. São Paulo: Annablume, 2017. p. 107 – 128.
CORREIRA LIMA, Alexandre Jeronimo. Teorias e métodos em pesquisas sobre ensino de sociologia. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Londrina, Centro de Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais. Londrina, 2012.
CORTINAZ, Tiago. A Construção da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para o Ensino Fundamental e sua relação com os conhecimentos escolares. Tese de Doutorado (Programa de Pós-graduação em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 445-466, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4581. Acesso em 3 mar. 2020.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: Novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, v.12, n. 3, p.1530-1555, out./dez., 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 10 abr. 2020.
MAINARDES, Jefferson; STREMEL, Silvana. A teoria de Basil Bernstein e algumas de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. Revista Teias, v. 11, n. 22, mai./ago., 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24114. Acesso em: 12 mar. 2020.
MICHETTI, Miqueli. Entre a legitimação e a crítica: as disputas acerca da Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 35, n. 102, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-69092020000100507&script=sci_arttext. Acesso em: 20 mar. 2020.
MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. A teoria de Basil Berstein: alguns aspectos fundamentais. Práxis Educativa, v. 2, n. 2, p. 115-130, jul./dez., 2007. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/313. Acesso em: 5 mar. 2020.
SANTOS, Mário Bispo. Diretrizes curriculares estaduais para o ensino de sociologia: em busca do mapa comum. Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 01, p. 40 – 59, jan. / jun, 2012. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/2439/2066. Acesso em: 20 abr. 2020.
SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli et al. A proposta da Base Nacional Comum Curricular e o debate entre 1988 e 2015. Ciências Sociais Unisinos, 2015, 51, 3: 330-42. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2015.51.3.10. Acesso em: 09 mar. 2020.
SILVA, Ileizi Fiorelli. A sociologia no ensino médio: os desafios institucionais e epistemológicos para a consolidação da disciplina. Revista Cronos, v. 8, n. 2, 12 maio 2012. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/1844. Acesso em: 10 mar. 2020.
SILVA, Monica Ribeiro da. Ampliação da obrigatoriedade escolar no Brasil: o que aconteceu com o Ensino Médio?. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 28, n. 107, p. 274-291, 2020 . Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v28n107/1809-4465-ensaio-S0104-40362019002701953.pdf. Acesso em: 7 mar. 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.