REMOTE EDUCATION AND PANDEMIC

notes on the construction of an Emergency Curriculum of Natural Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.62523

Keywords:

Remote Teaching, Natural Sciences, Covid-19

Abstract

This study in Education deals with the curricular alignment from the National Curricular Common Base (BNCC), with an emphasis on the area of ​​Natural Sciences in a pandemic scenario. For that, it permeates the construction of the Gaucho Curriculum Reference (RCG) of the state of Rio Grande do Sul and the Santa Maria Curriculum Guiding Document (DOC/SM). Due to the COVID-19 pandemic, remote teaching became a reality and, therefore, curricular adaptations became necessary. Therefore, in this qualitative study, semi-structured interviews were carried out with teachers in the area of ​​Sciences, aiming to analyze the construction of the Emergency Curriculum (EC) of Science in the municipal school system of Santa Maria. The alignment of the CE with the BNCC was observed, creating a false idea of ​​autonomy in the construction of the diversified part of the curriculum and, on the other hand, the mobilization and engagement of teachers in the construction of the local document, and the sensitivity and democratization in the knowledge selection process, which kept relevant topics on the agenda, such as environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kélli Renata Corrêa de Mattos, Federal University of Santa Maria, Brazil

Master and PhD student in Science Education at the Federal University of Santa Maria.

Micheli Bordoli Amestoy, Federal University of Santa Maria, Brazil.

PhD in Science Education from the Federal University of Santa Maria and collaborating professor at the same institution.

Luiz Caldeira Brant de Tolentino-Neto, Federal University of Santa Maria, Brazil

Doctor in Education from the University of São Paulo and Professor at the Federal University of Santa Maria.

References

AGUIAR, Márcia Ângela da Silva. Política Educacional e a Base Nacional Comum Curricular: o processo de formulação em questão. Currículo Sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 18, n. 3, p. 722-738, dez. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/aguiar.pdf. Acesso em: 14 jan.2022.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. 374p.

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação Remota Emergencial: elementos para Políticas Públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista De Educação a Distância, v.7, n. 1, p. 257-275, mai. 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 01 mar. 2022.

BRANCO, Emerso Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godói; IWASSE, Lilian Fávaro Algrâncio; ZANATTA, Shalimar Calegari. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades?. Debates em Educação, [S.L.], v. 11, n. 25, p. 155-171, 23 dez. 2019. Universidade Federal de Alagoas. http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171. Disponível em: . Acesso em: 09 jan. 2022.

BRASIL. Educação e Coronavírus – Quais são os impactos da pandemia? 2020c. Disponível em: https://sae.digital/educacao-e-coronavirus/ . Acesso em: 01 jan. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. 2017.Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 15 jan. 2022.

FAZ SENTIDO. Base Nacional Comum e parte diversificada do currículo. Disponível em: https://fazsentido.org.br/wpcontent/uploads/2018/12/curriculo_rec_temas-transversais-cidadania.pdf. Acesso em: 05 abr. 2022.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018. 160 p.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da Ufrgs,, 2009. 120 p. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 04 jan. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019. 326 p.

MARTINS, Erika Moreira. Todos pela educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016. 144p.

MATTOS, Kélli Renata Corrêa de. Base nacional comum curricular e o processo de construção do documento orientador curricular de Santa Maria/RS: da prescrição à indução de políticas educacionais. 2021. 166 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Centro de Ciências Naturais e Exatas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/22683. Acesso em: 02 jan. 2022.

MOREIRA, Antônio Flávio; TADEU, Tomaz. Currículo, Cultura e Sociedade. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.) Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução: Alexandre Salvaterra, revisão técnica: Miguel González Arroyo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 10-16.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTA MARIA. Secretaria de Município da Educação. Currículo Emergencial de Ciências. Santa Maria: Secretaria de Município da Educação, Setor Pedagógico, 2020. Disponível em: <https://santamaria.rs.gov.br/inc/view_doc.php?arquivo_dir=2020&dir_mes=07&arquvo_nome=D24-997.pdf&doc_gc=1 >. Acesso em: 14 jan. 2022.

SANTA MARIA. Secretaria de Município da Educação. Documento Orientador Curricular de Santa Maria. Santa Maria: Secretaria de Município da Educação, Setor Pedagógico, 2019. Disponível em: < http://www.santamaria.rs.gov.br/smed/710- documentos >. Acesso em: 08 jan. 2022.

SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, S.A., 2020. Disponível em: https://www.cidadessaudaveis.org.br/cepedoc/wp-content/uploads/2020/04/Livro-Boaventura-A-pedagogia-do-virus.pdf. Acesso em: 03 jan. 2022.

SAVIANI, Dermeval. A defesa da escola pública no Brasil: difícil, mas necessária. In: Nora Krawczyk. (Org.). Escola pública: tempos difíceis, mas não impossíveis. 1ed.Uberlândia: Navegando, 2018, v. 1, p. 35-51.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

TRIPODI, Zara Figueiredo; SOUSA, Sandra Zákia. Do governo à governança: permeabilidade do estado a lógicas privatizantes na educação. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], v. 48, n. 167, p. 228-253, mar. 2018. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/198053144800. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v48n167/1980-5314-cp-48-167-228.pdf. Acesso em: 11 jan. 2022.

Published

2022-12-15

How to Cite

MATTOS, K. R. C. de .; AMESTOY, M. B.; TOLENTINO-NETO, L. C. B. de . REMOTE EDUCATION AND PANDEMIC: notes on the construction of an Emergency Curriculum of Natural Sciences . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–12, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.62523. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62523. Acesso em: 15 may. 2024.