MAFROEDUC OLÙKỌ́ AND AFROCENTRATED TEACHING TRAINING

place to hope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62866

Keywords:

MAfroEduc Olùkọ́, teacher training, Afrocentricity

Abstract

This study analyzes MAfroEduc Olùkọ́, an institutionalized research group linked to the Federal University of Maranhão (UFMA), as a space for Afro-centered teacher training MAfroEduc Olùkọ́, an institutionalized research group linked to the Federal University of Maranhão (UFMA), as a training space Afrocentric teacher, expanding the repertoire of teaching views that are discussed in the classroom. It approaches teaching (re)learning practices, such as the Ubuntu workshops (NOGUEIRA, 2011) permeated by Freire's dialogicity and love. It analyzes the performance of MAfroEduc Olùkọ́ and its contributions to Afro-centered teacher training through qualitative bibliographic research and the use of testimonies of group members collected through an electronic form, emphasizing the importance of MAfroEduc Olùkọ́ in the construction of AfroDocência. We found that the practice, meetings, studies and research carried out by the group are aligned with the notion of Afrocentricity (ASANTE, 2009; 2016) and Freirean amorosity (FREIRE, 1992; 1996), contributes to the production of a counter-hegemonic and anti-colonial that opposes the models of monocultural training in force in Brazilian academies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raimunda Nonata da Silva Machado, Federal University of Maranhão, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Piauí and professor at the Federal University of Maranhão.

Soraia Lima Ribeiro de Sousa, Federal University of Maranhão, Brazil.

Graduated in Full Degree in History from the State University of Piauí, Master's and Technician in Educational Affairs at the Federal University of Maranhão.

References

ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. (Org). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.

ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade como Crítica do Paradigma Hegemônico Ocidental: Introdução a uma ideia. In: ASANTE, Molefi Kete.Ensaios Filosóficos, v.XIV, dez. 2016. Disponível em: http://ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo14/02_ASANTE_Ensaios_Filosoficos_Volume_XIV.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.

BRASIL. Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. DF: Presidência da República, [1996]

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nº 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo nº 186/2008.Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 2016.

BRITO, Ênio José da Costa.; ANTONACCI, Maria Antonieta. Ressonâncias de “lógica oral”: arqueologia de saberes silenciados. Revista África (s). V. 7, n. 14, 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/africas/article/view/10638. Acesso em 5 dez. 2021

CARRIL, Lourdes de Fátima Bezerra. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação. v. 22, n. 69. Abr-jun.2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L9vwgCcgBY6sF4KwMpdYcfK/abstract/?lang=pt Acesso em 12 jul. 2021

CAVALCANTE, Maria Suelayne Pedroza. A importância dos grupos de estudos e de pesquisas para a formação docente dos estudantes de pedagogia. Anais eletrônicos VI CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/58520>. Acesso em: 28 out. 2021.

CESAR, Layla Jorge T. Educação Intercultural. Belo Horizonte: Editora Dialética, 2020.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução CNE/CP 002/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação de Professores da Educação Básica (BNC – Formação). Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 14 jul. 2020.

FREIRE, Paulo; GUIMARAES Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GROSFOGUEL, Ramón. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze.; MALDONALDO-TORRES, Nelson.; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 55-77.

MACHADO, Raimunda Nonata da Silva. Corpos subversivos na memória científica. Anais do Congresso Brasileiro de Corpo, Raça, Sexualidade e Gênero – CRSG. Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar), Parnaíba-PI, 6 a 8 de setembro de 2019 | n. 01 | dezembro 2019. Disponível em: http://www.crsg.periodikos.com.br/article/5e179e2f0e8825ae1bbfa61a/pdf/crsg-1-1-5e179e2f0e8825ae1bbfa61a.pdf. Acesso em 12 ago. 2021.

PADILHA, Gláucia Santana Silva.; MACHADO, Raimunda Nonata da Silva. Pedagogia Afrocentrada em práticas educativas de professoras afrodescendentes universitárias. Nuances: Estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP. v. 30, n.1, Mar./Dez. 2019, p. 188-2003. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/6733. Acesso em 29 out. 2021.

MAZAMA, Ama. A Afrocentricidade como um novo paradigma. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. v. 32, n.94, junho/2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v32n94/0102-6909-rbcsoc-3294022017.pdf. Acesso em 19 jun. 2020.

NOGUERA, Renato. Ubuntu como modo de existir: elementos gerais para uma ética afroperspectiva. Revista ABPN. v. 3, n. 6, nov.2011/fev.2012, p. 147-150.

Published

2022-05-25

How to Cite

MACHADO, R. N. da S.; SOUSA, S. L. R. de. MAFROEDUC OLÙKỌ́ AND AFROCENTRATED TEACHING TRAINING: place to hope. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–14, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62866. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62866. Acesso em: 16 jul. 2024.