SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIPS IN DISTANCE PEDAGOGY COURSES DURING THE EMERGENCY REMOTE TEACHING PERIOD IN THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64662Keywords:
Pedagogy at a distance, Remote Supervised Curricular Internship, Emergency Remote TeachingAbstract
The COVID-19 pandemic caused by SARS-Cov-2 and the government decree of health measures, in which the need for social isolation from February 2020 was highlighted, forced the suspension of face-to-face activities in schools and universities around the world. A new educational scenario was set up: teaching and curricular internships started to be offered remotely. When dealing with this new reality, from the work in the Núcleo de Estágio (NEST), sector of the Fundação Municipal de Educação de Niterói (FME), the daily contact with undergraduate students aroused our interest in investigating the practices of curricular internships. supervised in distance Pedagogy courses during the emergency remote teaching period. The field of investigation was limited to courses offered at a distance by two institutions affiliated to the FME that send the most interns, one public and the other private. Bardin's content was based on semi-structured interviews with Pedagogy students supervised schools welcomed the internships, tutors, coordinators and teachers who interns in the Municipal Public Niterói Network during the 2020-2021 biennium. The study made it possible to identify different practices of supervised internship that coexist in such close realities, bringing us the perception of how possible, despite the adversities, it is to carry out good projects of Distance Education courses using digital technologies and strategies pedagogical tools available in favor of a transformative education.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BELLONI. M.L. Educação à distância- 6ª. Ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº9. 394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/544283/lei_de_diretrizes_e_bases_2ed.pdf. Acesso em: 08 set. 2019.
BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF. Acesso em: 30 ago. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria 544 de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus – COVID-19, e revoga as portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020 nº 473 de 12 de maio de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 20 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2020. Brasília: INEP, 2020 b. Disponível em: Resultados — Inep (www.gov.br). Acesso em: 21/02/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo Escolar 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar. Acesso em: 20 jan.2021
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 28/2001, de 2 de outubro de 2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_028.pdf?query=FORMA%C3%87%C3%83O. Acesso em: 07/05/2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Resposta Educacional à pandemia de COVID-19 no Brasil (INEP). Disponível em: Painel de monitoramento da educação básica no contexto da pandemia (mec.gov.br). Acesso em: 12/11/2021.
FELDKERCHER, Nadiane. O trabalho dos professores orientadores de estágio em cursos de formação de professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 4, p. 1799-1813, 2016. Disponível em: E-ISSN: 1982-5587. Acesso em: 12/05/2022.
FERREIRA, Solange Santiago. Estágio Supervisionado na perspectiva da práxis no curso de Pedagogia: Contradições e possibilidades no currículo de formação de professores. Tese (doutorado). Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2017.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 5. Ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2018.
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma nova pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
HAGE, Salomão Mufanej. As Políticas Educacionais do governo Fernando Henrique Cardoso. Educação em Questão. V.10e 11. N.2/1. Jul/dez.1999 – jan./jun.2000.
HOFFMANN Jussara. Avaliação Formativa ou Avaliação Mediadora? In: Dialética Geral. Fortaleza, 13 out. 2021.Disponível em: http://didaticageraluece.blogspot.com/2011/10/texto-09-avaliacao-formativa-ou.html. Acesso em: 04 fev. 2022.
KRAMER, Sônia. O papel social da educação infantil. Livro de Domínio Público. Ano de publicação: 2012. Disponível em: www.amazon.com.br. Acesso em: 29 jan. 2022.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: MINAYO, Maria Cecilia de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. p. 261- 297.12. Ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
MIRANDA, Elis. A influência da relação professor-aluno para o processo de ensino-aprendizagem no contexto afetividade. In: 8º Encontro de Iniciação Científica e 8ª Mostra de Pós Graduação. FAFIUV, 2008. Disponível em: http://www.ieps.org.br/ARTIGOSPEDAGOGIA.pdf. Acesso em: 7 abr. 2021.
PETTERS, Otto. Didática do ensino à distância. 2. ed. São Leopoldo – RS: Editora Unisinos, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido, LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ZABALZA, M.A.O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.