WRITING AS A WAY OF LIFE
contemporary potentials for (research in) education
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68236Keywords:
Writing, Research in Education, Life, Poetics, ExperimentationAbstract
In what ways can writing be powerful in contemporany time for education and research in this field? It is from this concern that this text reflects on the contemporary possibilities of writing in the task of learning, teaching and researching the events that permeate education. To achieve this, five post-critical paths to writing are mobilized: cartography, essays, autofiction, workshop-writing and speculative fabulation. Each dimension of these is presented briefly and rhizomatically in order to compose a writing that happens with the entire body. We advocate writing that happens artisanally and poetically, along with the courage of authorship, of engaging respons-ability and of living with what is written.
Downloads
Metrics
References
BLANCO, Sergio; CAMPANELA, Esteban; CONCÍLIO, Vicente. A Autoficção: uma engenharia do eu. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–18, 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0701
COCCIA, Emanuele. Metamorfoses. Desenhos de Luiz Zerbini, tradução de Madeleine Deschamps e Victoria Mouawad. 1ª ed. Rio de Janeiro. Dantes Editora, 2020.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. I. 2. ed. São Paulo, Ed. 34. 2019.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Abecedário de Gilles Deleuze. Éditions Montparnasse, Paris. Filmado em 1988-1989. Publicado em: 1995.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
FOUCAULT, Michel; DELEUZE, Gilles. Os Intelectuais e o Poder. In: FOUCAULT, Michel. Microfísicas do Poder. 10. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019. Cap. 4. p. 129-142.
GALLO, Sílvio. Eu, o outro e tantos outros: educação, alteridade e filosofia da diferença. In: Regina Leite Garcia. (Org.). Diálogos Cotidianos. 1ed.Petrópolis: DP et alii, 2010, v. 1, p. 231-246.
HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: UBU Editora. 2022.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no chthluceno. São Paulo: n-1 edições. 2023.
LAPOUJADE, David. Existências Mínimas. São Paulo: n-1 edições. 2017.
LARROSA, Jorge. A OPERAÇÃO ENSAIO: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 27-43, jan/jun. 2004.
LISPECTOR, Clarice. Uma Aprendizagem ou O livro dos Prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 2019.
OLIVEIRA, Thiago Ranniery Moreira de; PARAÍSO, Marlucy Alves. Mapas, dança, desenhos: a cartografia como método de pesquisa em educação. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3, p. 159-178, set./dez. 2012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072012000300010
PONTIN, Vivian Marina Redi; GODOY, Ana. Das Escritas, dos Corpos: afetos e entretempos. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 63, p. 1559-1569, 30 dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n63a2017-13
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2016.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
SILVA, Tomaz Tadeu da; CORAZZA, Sandra Mara; ZORDAN, Paola (org.). Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.