EVERYDAY RESUME AND POETICS

Las artes como creaciones de resistencia y (re)existencias “dentro” de las escuelas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68480

Keywords:

Resumes, Creations with the arts, Everyday poetics

Abstract

The present conversation-article results from everyday life studies and diverse encounters with the arts and ethical dimensions, aesthetics, poetics, politics provided by meetings, narratives, and affects of countless educational networks we formed and form us. To problematize ‘inside-outside’ curriculum of school ‘spaces-times’, the research methodology present is based on the potentiality of conversations as thought’s mobilization, creation’s mobilization, displacements of ourselves mobilization and of a ‘do- think’ instructor who dares to desire and to create by resisting, (re)exist and experience new versions of the world and others curriculars and poetics configurations of daily routine. Throughout these pages, we will reflect on the arts, images, and sounds as events, those that become of nomadic movements of displacement, appropriation and other agencies of ‘feel-think-act’. Lastly, the structure in disciplines, imposed and marked by Modernity and dichotomies, will also be put into conversation in this article, since curricular creations with arts cross and shudder normative documents and the linear construction and hegemonic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Noale de Oliveira Toja, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the same institution.

Talita dos Santos Malheiros Gregorio, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and Professor of Visual Arts at the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro.

Júlia da Silva Lima, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Student of Pedagogy at the State University of Rio de Janeiro.

References

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p.62-74, Maio/Jun/Jul/Ago, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200005

ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas. São Paulo: Cortez, 2019.

ALVES, Nilda; SOARES, Maria da Conceição Silva; CAETANO, Marcio. Imagens: resistências e criações cotidianas. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 37, n. 2, p. 04–07, 2020. Doi: 10.14295/remea.v0i0.11625 DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.11625

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SUSSUKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo (Orgs.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente – questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-46.

CARVALHO, Janete Magalhães. Redes de conversações como um modo singular de realização da formação contínua de professores no cotidiano escolar. Revista de Ciências Humanas, v. 6, n. 2, p. 281- 293, jul./dez. 2006.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

DELEUZE, Gilles. Não somos pessoas, somos acontecimentos. Paris: [s.n.], 3 jun. 1980. Publicado pelo canal Rodrigo Lucheta. 1 vídeo. (73 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1CpsFZUBkO8. Acesso em: 06/10/2020.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos: a força das multiplicidades, acasos, encontros, experiências e amizades. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA; Rafael de; SAMPAIO, Carmem Sanches (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 41-64.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Papirus, 2012.

LEITE, César Donizetti Pereira; CHISTÉ, Bianca Santos; CAMMAROTA, Giovani. Fazer morada na infância: imagens de currículos em devir-criança. In: CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera (Orgs.). Currículo e estética da arte de educar. Curitiba: CRV, 2020. p. 115-136.

LIMA, Camila Machado de. O que eu mais gostei na escola foi do seu cabelo: por uma formação docente infantil e denegrida. Rio de Janeiro: EDUNIRIO, 2020.

MARTINS, Alice Fátima. Toda criança desenha... Toda criança desenha?! In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola ... Santa Maria: EDUFSM, 2010. p. 227-247.

MELLO, Fernanda Cavalcanti. PODCASTS COMO REDES DE CRIAÇÃO DE AFETOS, NARRATIVAS, CURRÍCULOS COTIDIANOS E...2023. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Processos Formativos e Desigualdades Sociais. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.

OSTROWER. Fayga. Acasos e criação artística. 9. ed. Rio de Janeiro: Campus,1999.

PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. Porto Alegre: Bookman, 2011.

TADEU, Tomaz. A arte do encontro e da composição – Spinoza + Currículo + Deleuze. Educação & Realidade, v. 27, n. 2, p. 47-57, 2002.

TOJA, Noale. Movimentos migratórios e seus ‘fazeressaberes’ culinários nos/dos/com os cotidianos como questão curricular. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

TOJA, Noale; CONCEIÇÃO, Rafaela Rodrigues da; MALHEIROS, Talita. Criações e usos das Artes como tecelãs de ‘conhecimentossignificações’ curriculares. Série-Estudos, v. 26, n. 58, p. 265-284, 2021. DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1603

Published

2023-12-26

How to Cite

TOJA, N. de O. .; GREGORIO, T. dos S. M.; LIMA, J. da S. EVERYDAY RESUME AND POETICS: Las artes como creaciones de resistencia y (re)existencias “dentro” de las escuelas. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–17, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.68480. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68480. Acesso em: 12 may. 2024.