CURRICULA, COMIC BOOKS AND CHILDHOODS:
learning movements that give language to the affections that ask for passage
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68482Keywords:
Curricula, Comics, Learning movementsAbstract
Affirms the strength of the encounter between curricula, comic books and childhood to enhance learning movements that open other possibilities for thinking and living Education. It presents as a problematic field: what effects do children's encounter with comic books produce, instigating movements of thought, learning and inventive movements “giving language to the affections that ask for passage”? How do comic books invite children to create stories, provoking other curricula into inventive learning movements? It uses cartography as a research methodology, following the meetings of children from two 4th year classes at a municipal public school with the signs, vibrations, intensities, inventions, and experiments, in short, the compositions based on the life that pulsates in school routines. It argues that the encounter with comic books can force thinking in different processes of creating learning-teaching, in inventive movements that fable other curricula, other teachings, other aesthetics, other possible ways of life. In conclusion, it points out that encountering comic books can: invite children to create stories, instigating conversations, questions, and the creation of other worlds; and enhance curricula and teaching in learning movements, shifting their meanings, meanings, and resignifications, affirming life in its power.
Downloads
Metrics
References
BARIN, Ana Cláudia. Invento-me: potências do devir-criança — uma educação pela fabulação. 2019. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
CORAZZA, Sandra. O que se transcria em educação? Porto Alegre: Doisa, 2013.
CORAZZA, Sandra; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera; MELO, Carlos Pereira de. Os signos artísticos do cinema movimentando sentidos outros de currículos e docências. In: CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. (org.). Currículos e artistagens: política, ética e estética para uma educação inventiva. Curitiba: CRV, 2022. p. 313-328.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2007.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Ed. Rio, 1976.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012. v. 3.
GONÇALVES, Camilla Borini Vazzoler. As fabuloinvenções das crianças nos agenciamentos dos currículos. 2019. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
LAZZARATO, Maurízio. As revoluções do capitalismo. Tradução de Leonora Corsini. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LINS, Daniel. O devir-criança do pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
NASCIMENTO, Roberto Duarte Santana. Dimensões políticas da teoria deleuziana dos signos. In: GALLO, Silvio Donizette de Oliveira; NOVAES, Marcus; GUARIENTI, Laisa Blancy de Oliveira (org.). Conexões: Deleuze e políticas e resistências e... Petrópolis, RJ: DP&A; Campinas, SP: ALB; Brasília, DF: Capes, 2013. p. 7-36
PAOLIELLO, Juliana. O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo-criança. 2016. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34 Ltda, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.