SHADOWS, PEARLS AND PIGS

Transgression and experimentation in teaching visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68491

Keywords:

Teaching in Arts, Cartography, Schizoanalysis

Abstract

This article is the result of master's research entitled Photography and professoriality: a cartography of approaches and distances. It traces creation processes from the perspective of a schizoanalysis of memories, tensioning, however, without directly denying the idea of ​​sanctity imprinted in the secularity of the school, in a way of aestheticizing the school space and, elsewhere, producing singularizing lines of escape from from the photographic, mapping some passages of this trail, a clash between holiness, pearls and pigs amid the dark and fertile quagmire of the process of becoming a teacher, to achieving a certain metastable way of being. It adopts cartography as a method and takes schizoanalysis as the procedural inspiration for the analysis. It points out as emerging central results: the cartographic path of this game of shadows allows one to experience being drenched by chance, by the small forms of microphysical events, in basic education as an art teacher, by the light that arrives, by the weight of the iron that dies due to the lightness of the air, all of this returns as potential energy through the photograph, which rearranges these vectors of force and produces another existence, an artistic existence, embodied entirely in the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Luiz de Araújo Lima, University of the State of Bahia, Brazil.

Master in Education and Diversity from the University of the State of Bahia and Professor at the Claretiano Educational Institution.

Ana Lúcia Gomes da Silva, University of the State of Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Professor at the State University of Bahia.

Antenor Rita Gomes, University of the State of Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Professor at the State University of Bahia.

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara, [Edição Especial]. Rio de Janeiro: Nova Fronteira 2017.

BÍBLIA. Português. Bíblia sagrada. Tradução de Padre Antônio Pereira de Figueredo. Rio de Janeiro: Encyclopaedia Britannica, 1980. Edição Ecumênica.

CIORAN, Emile M. Breviário de Decomposição. 1ª Edição. Rocco Digital. 2011.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: Lógica da Sensação. Tradução Roberto Machado (coord.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Felix. O que é a filosofia?. 3a ed. Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O Anti-Édipo. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010a.

DUBOIS, Phillippe. O Fotográfico e outros ensaios. Campinas: Editora Papirus, 2ª Ed. 1998.

FUGANTI, Luiz. Curso de Introdução à Esquizoanálise - Aula 1 - Eu como passagem e a demolição do sujeito, 19 de junho de 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pBVPjK3Wqcw. Acesso em: 04 set. 2022.

GALLO, Sílvio. As múltiplas dimensões do aprender. In: Anais Congresso de Educação Básica: aprendizagem e currículo. Florianópolis. 2012.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, [1986] 2011.

LARROSA, Jorge. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, Marisa Vorraber. Caminhos investigativos – novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 133-160.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2016.

ROLNIK, Suely B. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estétio/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, v. 1, n. 2, p. 241-252, 1993.

SANTOS, Gilceley. Suely Rolnik com "Do sujeito-em-bloco ao sujeito-em-obra. Ideias para adiantar o fim de um mundo”. YouTube, 21 de agosto de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9fugzAPsfvM. Acesso em: 19 out. 2021.

SIGNORINI, Roberto. A arte do fotográfico: os limites da fotografia e a reflexão teórica nas décadas de 1980 e 1990. Tradução de Carlo Alberto Dastoli. Martins Fontes, São Paulo, 2014.

SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

STRATHERN, Marilyn. Porcos e celulares: uma conversa com Marilyn Strathern sobre antropologia e arte. Tradução de Guilherme Cardoso e Alessandra Simoni. Revista Proa, n. 2, v. 01, 2010. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/proa. Acesso em: 26 dez. 2022.

Published

2023-12-19

How to Cite

LIMA, A. L. de A.; SILVA, A. L. G. da; GOMES, A. R. . SHADOWS, PEARLS AND PIGS: Transgression and experimentation in teaching visual arts. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.68491. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68491. Acesso em: 12 may. 2024.