PEDAGOGICAL DEVICES OF THE MEDIA AND SUBJECTIVITY PRODUCTION
analysis of the cartoon O Pequeno Príncipe
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.28670Keywords:
Subject., Media., Pedagogy., Identities., Subjectivities.Abstract
Dialoging about the ways of subjectivationpresent in contemporary society is a process that crosses the debates of the pedagogical field. For this, we propose this qualitative investigation that deals with the pedagogical devices of the media and the production of subjectivities. As an element ofanalysis of the essay we have the episode "The planet of time -first part" of the cartoon series The Little Prince, presented by the Discovery Channel television channel. The objective is to critically read the images presented in the episode in order toanswer the question: "how are socially desirable and significant characteristics created and affirmed from the symbolic images that they convey in the cartoon The Little Prince?". We present some ways of addressing that reach social subjects by shaping and homogenizing their behaviors and forming subjectivities. From the concept of addressing mode it is concluded that characteristics such as appreciation and care for nature, preservation of friendships, zeal with the other and stimulation of the imagination are created and affirmed from the symbolic images that convey in the cartoon, as well as racial issues and gender roles validating hegemonic social identities.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, 2010.
COSTA, Marisa Vorraber. A escola poderia avançar um pouco no sentido de melhorar a dor de tanta gente. In: COSTA, Marisa Vorraber. (org.). A escola tem futuro?. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 53-80.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de Endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 07-76.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade, Porto Alegre: v. 22, n. 2, p. 59-79, jul./dez. 1997.
______. Mídia, Estratégias de linguagem e produção de sujeitos. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 75-88.
______. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 151-162, jan./jun. 2002.
______. Mídia, juventude e disciplina: sobre a produção de modos de ser e estar na cultura. In: XAVIER, Maria Luisa Merino (org.). Disciplina na escola: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação: 2002. p. 135-144.
______. Identidade, cultura e mídia: a complexidade de novas questões educacionais na contemporaneidade. Disponível em: <http://portalmultirio.rio.rj.gov.br/sec21/chave_artigo.asp?cod_artigo=237>. Acesso em: 05 de julho de 2013.
GALLO, Silvio. Do currículo como máquina de subjetivação. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Vitória, ES: Nupec/UFES, 2012. p. 203-217.
GIROUX, Henry A. Praticando Estudos Culturais nas faculdades de Educação. In: SILVA, Tomas Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2005. p. 85-103.
______. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomas Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2005. p. 132-158.
GREEN, Bill; BIGUM, Chris. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.), Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 208-243.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.