PEDAGOGICAL DEVICES OF THE MEDIA AND SUBJECTIVITY PRODUCTION

analysis of the cartoon O Pequeno Príncipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.28670

Keywords:

Subject., Media., Pedagogy., Identities., Subjectivities.

Abstract

Dialoging about the ways of subjectivationpresent  in  contemporary  society  is  a  process  that crosses  the  debates  of  the  pedagogical  field.  For this,  we  propose  this  qualitative  investigation  that deals with the pedagogical devices of the media and the  production  of  subjectivities.  As  an  element  ofanalysis  of  the  essay  we  have  the  episode  "The planet  of  time -first  part"  of  the  cartoon  series  The Little  Prince,  presented  by  the  Discovery  Channel television  channel.  The  objective  is  to  critically  read the  images  presented  in  the  episode  in  order  toanswer the question: "how are socially desirable and significant characteristics created and affirmed from the symbolic images that they convey in the cartoon The   Little   Prince?".   We   present   some   ways   of addressing that reach social subjects by shaping and homogenizing their behaviors and forming subjectivities. From the concept of addressing mode it    is    concluded    that     characteristics     such    as appreciation  and  care  for  nature,  preservation  of friendships,  zeal  with  the  other  and  stimulation  of the  imagination  are  created  and  affirmed  from  the symbolic  images  that  convey  in  the  cartoon,  as  well as    racial    issues    and    gender    roles    validating hegemonic social identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janice Rubira Silva, Rio Grande City Hall, Brazil.

PhD in Science Education from the Federal University of Rio Grande.

 

Márcia Souza da Fonseca, Federal University of Pelotas, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul and Adjunct Professor at the Federal University of Pelotas.

References

ALVES, Nilda. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, 2010.

COSTA, Marisa Vorraber. A escola poderia avançar um pouco no sentido de melhorar a dor de tanta gente. In: COSTA, Marisa Vorraber. (org.). A escola tem futuro?. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 53-80.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de Endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 07-76.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade, Porto Alegre: v. 22, n. 2, p. 59-79, jul./dez. 1997.

______. Mídia, Estratégias de linguagem e produção de sujeitos. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 75-88.

______. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 151-162, jan./jun. 2002.

______. Mídia, juventude e disciplina: sobre a produção de modos de ser e estar na cultura. In: XAVIER, Maria Luisa Merino (org.). Disciplina na escola: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação: 2002. p. 135-144.

______. Identidade, cultura e mídia: a complexidade de novas questões educacionais na contemporaneidade. Disponível em: <http://portalmultirio.rio.rj.gov.br/sec21/chave_artigo.asp?cod_artigo=237>. Acesso em: 05 de julho de 2013.

GALLO, Silvio. Do currículo como máquina de subjetivação. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Vitória, ES: Nupec/UFES, 2012. p. 203-217.

GIROUX, Henry A. Praticando Estudos Culturais nas faculdades de Educação. In: SILVA, Tomas Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2005. p. 85-103.

______. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomas Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2005. p. 132-158.

GREEN, Bill; BIGUM, Chris. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.), Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 208-243.

Published

2017-12-31

How to Cite

SILVA, J. R.; FONSECA, M. S. da. PEDAGOGICAL DEVICES OF THE MEDIA AND SUBJECTIVITY PRODUCTION: analysis of the cartoon O Pequeno Príncipe. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 542–552, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.28670. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.28670. Acesso em: 27 nov. 2024.